سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : 37654
منبع : خبرگزاری فارس

قم 9200 صندلی سینما کم دارد/ چراغ 4 سینما همچنان خاموش

قم نيوز : قم نیوز: شهر قم در حالی بر اساس استانداردها 9200 صندلی سینما کم دارد که چهار سینمای این شهر تعطیل شده‌اند و منتظر حمایت‌ هستند تا بار دیگر چراغ آنها روشن شده و فیلم‌های سینمایی بار دیگر بر پرده این سینماها اکران شود.
قم 9200 صندلی سینما کم دارد/ چراغ 4 سینما همچنان خاموش
به گزارش قم نیوز، یکی از مشکلاتی که استان قم در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده است کمبود سینما و تعطیلی سینماهای فعال در این استان بوده است؛ در استان قم از 6 سینمای فعال در 10 سال گذشته چهار سینما یا تعطیل شده و یا تغییر کاربردی داده‌اند.

بر اساس استانداردها و با توجه به جمعیت قم باید این استان 10 هزار صندلی سینما داشته باشد ولی در حال حاضر در دو سینمای استان قم فقط 800 صندلی فعال است و این در حالی است که در اکثر سانس‌های اکران به ویژه در روزهای پایانی هفته شاهد استقبال گسترده مردم از سینما ونوس و سینما تربیت هستیم.

در حاضر حاضر درب‌های سینمای نور در منطقه نیروگاه مدت‌ها بسته است و سینماهایی همچون شهر آفتاب و استقلال از چرخه فعالیت خارج شده‌اند. سینما مفید هم سرنوشتی شبیه دیگر سینماهای یاد شده دارد و به نظر می‌رسد کاربری آن نیز تغییر داده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در خصوص وضعیت سینماهای استان قم اظهار کرد: استان قم در خصوص سینما از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست ولی در انتهای جدول نیستیم هرچند که باید وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ‌شهر قم دارای جمعیت یک میلیون نفری است و با توجه به استانداردها که رقمی بالغ بر 10 هزار صندلی سینما است فاصله زیادی داریم.

حجت‌الاسلام عباس دانشی اظهار کرد: باید از ناحیه مردم به سینما توجه بیشتری صورت گیرد و مردم فیلم‌های سینمایی را در سینما ببینند نه اینکه منتظر بمانند که فیلم‌ها به سینمای خانگی راه یابد و یا نسخه‌های غیرقانونی را به تماشا بنشینند.

وی با بیان اینکه احداث سالن‌های سینما باید از سوی دست‌اندرکاران امر مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سال‌ها بود که اقبال عمومی در استان‌هایی که با کمبود سالن سینما روبه‌رو نیستند نیز وجود نداشت و سینماها شرایط مطلوبی نداشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در دو سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته و در عرصه سینما با اقبال بیشتری روبه‌رو شدیم.

استقبال 2.5 برابری مردم قم از سینماها

وی با بیان اینکه در استان قم در سال 94، 2.5 برابر سال 93 در سینماهای قم بلیط فروخته شده است اظهار کرد: این رویداد خوبی است و نشان می‌دهد مردم با سالن‌های سینما آشتی کرده‌اند و دوست دارند که فیلم‌های سینمایی را در سینما به تماشا بنشینند.

دانشی با اشاره به اینکه تولید فیلم‌های سینمایی افزایش یافته است، اظهار کرد: سیاست‌های خاصی اتخاذ شده و تصمیم‌گیری‌ها با جدیت دنبال می‌شود و اکران نوروزی، اکران ویژه ماه مبارک رمضان و... از جمله این تصمیمات است.

وی همچنین گفت: ‌در استان قم نیز همکاری‌های بین دستگاهی به ویژه بین اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها هم در افزایش اقبال مردم به سینماها موثر بوده است، گفت: فیلم‌های روز ایران به دیجیتال تبدیل شده است و فرصت را فراهم کرده است که فیلم همزمان با تهران در سراسر ایران منتشر شود و این تحول فنی هم کمک کرده است که رونق سینماها را شاهد باشیم.

سینماهای تعطیل حق تغییر کاربری ندارند

وی در خصوص وضعیت سینماهای موجود که تعطیل هستند اظهار کرد: سینماهای موجود نمی‌توانند تغییر کاربری دهند و برای بازسازی سینما اگر یک سوم هزینه‌ها را مالک سینما تامین کند یک سوم در استان تامین شده و یک سوم هم از سوی وزارت ارشاد تامین می‌شود.

دانشی با اشاره به وضعیت راه‌اندازی سینما نور اظهار کرد: سینما نور تنها مرکز اکران فیلم در منطقه نیروگاه بوده است و در همین راستا جلسه‌ای با مسئولان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم که متولی این سینما هستند برگزار شده است و سازمان برنامه بودجه استان هم مبلغی اختصاص داده است و امیدواریم که امسال شاهد راه‌اندازی مجدد این سینما باشیم. همچنین سینما شهرآفتاب و سینما استقلال در مرحله نوسازی هستند.

استقبال روزافزون مردم قم از سینماها

رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوان قم هم در خصوص اقبال مردم به سینماهای قم اظهار کرد: در شرایط کنونی سینما ونوس جزو 10 سینمای برتر کشور است و مردم به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند و حضورشان پررنگ است.

وی اکران نوروزی در دو سینمای فعال قم را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ در ایام نوروز سانس‌های اکران فیلم‌ها کاملا پر شده بود و مردم استقبال خوبی داشتند.

مدیر انجمن سینمای جوان قم در ادامه بیان کرد: مردم قم فهیم هستند و به کیفیت، ساختار و محتوای فیلم‌نامه توجه دارند و از فیلم‌هایی با این خصوصیات نیز استقبال گسترده‌ای دارند و فقط به سینما به عنوان جنبه سرگرمی نگاه نمی‌کنند.

وی گفت:‌ در سینما تربیت طرحی به عنوان سلام سینما به اجرا در آمد و یک روز رایگان برای دیدن فیلم اعلام شد که مردم استقبال بی‌نظیری داشتند.

ابوذر با بیان اینکه سینما شهر‌آفتاب و سینما استقلال در حال بازسازی هستند و این دو سینما اگر بازسازی شوند بازهم به سینماهای دیگر در قم نیاز خواهیم داشت اظهار کرد: ما در مناطقی همچون خیابان‌های آذر، امام، میدان سعیدی و یا منطقه نیروگاه به سینما نیاز داریم افزود:‌ مردم نشان داده‌اند که استقبال خوبی از فیلم‌ها و سینماها دارند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در اکران فیلم‌ها هم خوب است و اکران همزمان چند فیلم در سینماها تاثیر خوبی در جلب نظر مردم داشته است، گفت: مردم قم در همه زمینه‌ها بابت فعالیت‌های هنری استقبال خوبی دارند و این استقبال را در بخش سینما نیز شاهد هستیم.

بانک‌ها همکاری خوبی ندارند

بر اساس این گزارش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در خصوص وضعیت و مشکلات سینماهایی که از چرخه فعالیت خارج شده‌اند اظهار کرد: برخی از این سینماها در تاسیسات فنی و صندلی‌ها مشکل دارند ولی برخی دیگر بنای سینما نیازمند بازسازی، مقاوم سازی و یا بهسازی است. اگر خود صاحبان سینما پیگیر باشند مسئولان سازمان برنامه و بودجه استان هم عنایت خوبی دارند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات در این بخش اقبال خوبی ندارند گفت: به نظر می‌رسد باید جایگزین حمایت بانکی، حمایت دستگاه‌های مسئول محقق شود.

دانشی از راه‌اندازی سینما اریکه ملل با سالن سینما و سینمای بازار شهر با سه سالن در منطقه پردیسان خبر داد و گفت: یک سینمای تخصصی نیز در مدرسه اسلامی هنر آماده بهره‌برداری رسید که در اختیار پژوهشگران و کارشناسان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین یکی از مجهزترین سالن‌های تئاتر کشور در تالار مرکزی در دست احداث است که هنوز سن آن آماده بهره‌برداری نیست ولی به زودی این بخش نیز کامل خواهد شد.

ابوذر نیز در خصوص اکران تئاتر در قم گفت: اگر پیگیریی‌های مستمر مدیرکل ارشاد نبود تالار مرکزی به مرحله بهره‌برداری نمی‌رسید و با بهره‌برداری از تالار مرکزی شهر در آینده نزدیک از بهترین تالارهای کشور بهره‌مند خواهیم بود و این مجموعه از امکانات روز برخوردار است و آرزوی دیرینه هنرمندان محقق خواهد شد.

انتهای خبر/135
https://qomnews.ir/vdceep8x.jh8fni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما