چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : 6178
شهردار قم در گفتگو با خبرنگاران:

اولویت شهرداری، تکمیل پروژه‌های قم است

قم نيوز : قم نیوز: نشست خبری فروردین ماه شهردار قم به محل پرسش و پاسخ بی واسطه اصحاب رسانه با دلبری تبدیل شد تا مشکلات و مسائل شهری قم به صراحت با شهردار تازه به مسند نشسته کلان شهر قم در میان گذاشته شود.
محمد دلبری، شهردار قم در نشست خبری فروردین ماه 91 شهرداری قم.
محمد دلبری، شهردار قم در نشست خبری فروردین ماه 91 شهرداری قم.
سرویس شهری قم نیوز: ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۱، یک روز مانده به پایان مهلت شهرداری قم برای برگزاری نخستین نشستی که از قبل وعده آن را داده بود، بالاخره ابر و باد و مه و خورشید این فرصت را به شهردار قم دادند تا به وعده خود وفا کند و میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه باشد.

تاخیر در برگزاری این نشست خبری البته پذیرفته است چرا که در هفته‌های اخیر شهرداری قم با یکی از کم سابقه‌ترین بارش‌ها در سال‌های اخیر روبرو بوده است و شاید از همین رو بود که دلبری حتی در سالن سر پوشیده جلسات شهرداری قم نیز، کلاه شاپوری خود را از سر در نیاورد.

فقیه از خبرگزاری فارس درباره جداسازی آب شرب از آب خام برای آبیاری فضای سبز سوال کرد. شهردار قم با تاکید بر اینکه عزم شهرداری توسعه فضای سبز است، گفت: عزم ما تفکیک آب شرب از آب خام است. یک مجموعه‌ای در شهرداری قم ایجاد شده است و با همکاری دستگاه‌های اجرایی دیگر استان، در جایی که چاه آب برای آبیاری فضای سبز وجود دارد، از آب خام استفاده می شود. وی افزود ۸۵ درصد آب مصرفی آبیاری فضای سبز در شهرداری قم، آب خام است و امسال برای ۱۵ درصد باقی مانده برنامه ریزی خواهیم کرد.

محمدی از روزنامه ۱۹ دی، ایراد جالبی را متوجه شهرداری کرد. وی گفت به نظر می رسد شما
بیشتر روی فضای سبز متمرکز شده اید و از پروژه‌های بزرگ شهری مانند پل جمهوری و مترو غافل شده‌اید. دلبری در یک دفاع کلیشه‌ای، شهرداری را تنها متولی بخش عمرانی ندانست و اظهار داشت ما متولی تمامی فعالیت‌های شهرداری هستیم. در برخی از فعالیت‌ها، اثرگذاری به فوریت صورت نمی‌گیرد اما در برخی از کارها مانند زیباسازی شهری، به سرعت نتیجه مشخص می‌شود.

شهردار قم در عین حال از مطبوعات قم هم گله کرد که چرا به دعوت وی برای بازدید مستقیم رسانه‌ها از پروژه‌ها پاسخ نگفته‌اند و به طور مستقیم با مدیران پروژه‌ها به بررسی میدانی نپرداخته‌اند.

شهردار قم اما از اینکه تازه به مسند شهرداری قم رسیده است نیز غافل نشد و بیان کرد: ما در زمستان به شهرداری قم وارد شدیم که کارهای زیرساختی پروژه‌ها به دلیل وضع هوا یا مشکلات ترافیکی به کندی فعالیت روبرو بوده‌اند. در عین حال سال ۹۱، سال خدمت ماندگار خواهد بود و تغییرات عمده‌ای در پروژه‌های عمرانی به شکل مثبت حادث خواهد شد.

یادداشت کمکی مدیر پروژه‌های کلان شهری قم نیز همین جا به داد شهردار قم رسید و با مدد وی، دلبری از بتن ریزی ۱۱۰۰ متر مربع یا ۹۰۰ متر مکعب در یک روز به عنوان یک رکورد در شهرداری قم خبر داد.

شهردار جوان قم، خبر خوش دیگری هم در ادامه ثبت رکورد بتن ریزی داد. جذب ۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب دولت از جمله کارهایی است که شهرداران قبلی هر یک به نوعی در آن مشکل داشته اند و شاید دلبری در سایه ارتباطات قبلی خود به این موفقیت رسیده است.

خبرگزاری مهر که ید طولایی در انتقاد از مسائل مختلف شهری و غیر شهری دارد، با یک سوال معمولی از شهردار قم این فرصت را به وی داد تا از فعالیت‌های پروژه‌های عمرانی شهر قم دفاع کند. حذف موانع دیده شدن گلدسته مسجد مقدس جمکران در بلوار پیامبر اعظم و انتقال ساختارهای مورد نیاز زوار به زیرگذر از جمله کارهای پیش بینی شده توسط شهردار جدید قم بود که وی در پاسخ به این سوال از آنها یاد کرد.

کانال مشترک عبور تجهیزات شهری (آب، برق، تلفن و ...) از جمله کارهای مثبتی است که دلبری از انجام آن در قم برای نخستین بار با وجود هزینه نسبتا بالای آن خبر داد.

ایرنا از پروژه تقاطع غیر همسطح ۷۲ تن پرسید و اینکه چرا روزشمار آن خراب است. سوالی که با پاسخ پیش بینی شده شهردار روبرو شد و دلبری از واگذاری مدیریت آن به اداره راه توسط استانداری قبل از دوران مسوولیت خود خبر داد. در عین حال شهردار قم گفت: این تقاطع غیر همسطح تا تیرماه بنا بر قول کارفرما به بهره برداری خواهد رسید.

در عین حال دلبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: از سابقه تصویب این پروژه در شورای شهر خبر ندارد. اما قاعدتا هر پروژه‌ای
باید با تایید شورای شهر قم همراه باشد و احتمالا این پروژه نیز در زمان خود تایید شده است.

سوال شبکه خبری ایران در مورد مونوریل بود و از شهردار خواست ابهامات پیرامون پروژه مونوریل قم را برطرف کند. دلبری ترجیح داد در پاسخ به این سوال از ساختار سازمان قطار شهری شروع کند. سازمانی که طبق اساسنامه زیر نظر شهرداری است اما تصمیمات آن زیر مجموعه شهرداری اتخاذ نمی شود.

شهردار قم در ادامه پروژه مونوریل را از جمله پروژه‌های مهر ماندگار دولت دهم دانست و گفت فاز اول آن تا پایان دولت دهم به پایان می رسد و فاز ۲ و ۳ آن در نهایت به سلفچگان ختم خواهد شد. دلبری چالش اصلی پروژه مونوریل قم را گذشتن از جلوی حرم دانست که مجموعه آستانه حضرت معصومه(س) درباره آن نظر خواهد داد. وی از مکاتبات میان استانداری و آستانه مقدسه برای تعیین تکلیف این موضوع خبر داد و گفت: این مساله یک فرصت برای قم است که با توجه به تقبل هزینه ها توسط دولت، غنیمت است. در عین حال این مساله باعث رونق کسب و کار در شهر خواهد شد و در عین حال مونوریل به هیچ وجه جایگزین مترو نیست و هر دو پروژه با هم پیش می روند.

وی اذعان داشت: هزینه مترو، ده برابر مونوریل است؛ اما خروجی هر پروژه متناسب هزینه‌های آن است. دلبری صحبت های یکی از خبرنگاران مخالف مونوریل را که از باقرپناهی، عضو سابق شورای شهر قم را نیز بی پاسخ نگذاشت و گفت: باید مشخص شود که حرف‌های وی شخصی است یا موضع شورا است و سپس نسبت به حرف‌‌های ایشان اظهار نظر کرد.

دلبری اما اطلاعات خوبی هم از پروژه مونوریل قم ارائه کرد. وی گفت: مپنا و کیسون در حال انجام پروژه هستند و بخش مهمی از پروژه در کارگاه تولید تیر در حال انجام است. بخش تهیه ناوگان نیز توسط مپنا در حال انجام است که دولت اخیرا مشکل گشایش اعتبار اسنادی برای تهیه ناوگان ـ که با تحریم ها دچار مشکل شده بود ـ را حل کرده است.

در ادامه خبرنگار دیگری دوباره از پروژه مونوریل قم و انتقادات مهندس باقرپناهی درباره آن سوال کرد که شهردار قم گفت: بنده انتقادات ایشان را در شورای شهر مطرح کردم و پرسیدم: آیا نظر ایشان مربوط به شورای شهر است یا نظر شخصی است که در پاسخ، اعضای شورای شهر، نظر وی را به شورای شهر قم مربوط ندانستند. وی افزود: شهرداری قم مجری مصوبات شورای شهر قم است و این شورا موضوع مونوریل را مصوب کرده است و هر موقع این شورا دستوری دهد، اجرایی خواهد شد.

شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره ریزش اخیر مسیر مترو گفت: این ریزش به پروژه مترو مربوط نبود و به علت
نشت لوله آب اتفاق افتاده بود که قبل از فعالیت مترو صورت گرفته است و هیچ مشکلی برای پروژه مترو ایجاد نکرده است.

به نظر می رسد شورای شهر قم در انتخاب شهردار قم، یک فرد میانه رو با قابلیت مذاکره با تمامی طرف های درگیر شهر قم را انتخاب کرده است که همه طرف ها نیز رعایت ارتباط خوب کارفرماهای خود را با وی می کنند.

خبرنگار روزنامه ایران که از فضای سبز قم پرسید و به شهردار امکان مانور پیرامون فعالیت‌های انجام شده را داد، یکی از نشانه‌های این مساله بود. زیرا این روزنامه به طرفیت دولت با شهرداری دچار یک رقابت پایدار است؛ اما به نظر می رسد این رقابت در قم تا حد زیادی کمرنگ شده یا اصلا وجود ندارد.

کبابی، از خبرنگاران قم، درباره جدیت شهردار قم در انجام امور شهری سوال کرد که دلبری بر عزم خود بر تحول در اوضاع شهری در سال ۹۱ تاکید کرد. شهردار قم درباره آسفالت شهری نیز گفت: علی رغم افزایش شدید قیمت قیر، امسال هم نهضت آسفالت در قم ادامه دارد.

رییس خانه مطبوعات قم و نماینده روزنامه قدس، سوال کلیدی‌ای را از شهردار قم کرد. محمدرضایی از تلاش شهرداری قم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در شهر قم سوال کرد و دلبری در پاسخ اظهار داشت: با در نظر گرفتن زیرساخت ها، تلاش کرده‌ایم هر فردی به میزان توانایی خود از چند صد هزار تومان تا چند میلیارد تومان، بتواند در عمران و فعالیت‌های شهری قم سرمایه‌گذاری کند.

خبرنگار قم نیوز نیز در این نشست خبری از شهردار قم درباره فعالیت‌هایی که شهردار قم شروع کرده است و نه تکمیل فعالیت‌های خود سوال کرد. دلبری در این باره اذعان داشت: اولین کاری که کردیم که تکمیل پروژه های قبلی قم بود که اولویت اصلی کار من است. اما در عین حال تدوین سند راهبردی در حوزه های مدیریت شهری، اجرایی کردن نظام پیشنهادات، زیر گذر یادگار امام، پل روگذر میثم
که منطقه 3 را به منطقه 6 وصل می‌کند،  بحث تملک و بازگشایی خیابان کارگر و بازگشایی خیابان مدرس به خیابان امام علی از جمله فعالیت‌های شروع شده در دوره شهرداری بنده است.

وی در عین حال از برنامه ریزی برای شروع پروژه‌های پل روگذر عمار یاسر، امتداد عمار یاسر به جاده گرمسار و ترمینال به کمربندی تهران و قم خبر داد و گفت پروژه‌های یاد شده تا پایان سال پیشرفت خوبی را خواهند داشت.

دلبری درباره این مساله که گفته می‌شود شهردار اخیر قم، وظیفه تامین مالی پروژه‌ها را به عهده دارد، گفت: شهردار باید جامع الشرایط باشد و البته اگر تامین مالی پروژه ها انجام شود، بحث های دیگر هم انجام می شود. در شهرداری با مشکلات همه مردم شهر سر و کار داریم. مدیری در مدیریت شهری موفق است که همه کارها را پیش خواهد برد. مدیری که پول نداشته باشد هیچ کاری پیش نمی رود. البته وجود تنها پول شرط لازم و کافی نیست. ما در پایان سال 90 موافقتی گرفتیم که پروژه‌های شهری قم را تامین اعتبار کند که در صورت عملیاتی شدن آن، مشکلات اعتباری پروژه‌ها راحت‌تر حل خواهد شد.

خبرنگار دیگری درباره انتخاب شهردار قم به عنوان شهردار نمونه کشور در ایام نوروز سوال کرد که دلبری بنا بر عرف این طور مواقع، خود را از این قضیه بی اطلاع نشان داد! در عین حال این سوال بهانه‌ای شد تا شهردار قم گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در ایام نوروز را ارائه دهد.

وی بیان کرد: در گذشته در عین اینکه فضای سبز نداشتیم، در فضای سبز موجود نیز ترکیب رنگی خوبی نداشتیم.

دلبری در پاسخ به سوال کریمی درباره پروژه پل جمهوری گفت: قم نیوز درباره علت انتخاب کارفرمای ارزانتر اما کم سابقه تر پل جمهوری پرسیده بود که باید گفت با اختلاف قیمت 20 میلیارد تومان، ما خیلی از مشکلات قم را حل خواهیم کرد و این اختلاف قیمت با توجه به افت کیفیت به نفع قم است.

وی همچنین درباره تغییر طرح پل جمهوری نیز گفت: این تغییر طرح به دستور شورای شهر بوده است و طرح کابلی قبل از طرح مونوریل در قم مطرح شده است. در آن موقع قرار نبود پروژه‌ای در رودخانه پایه‌گذاری کند که بعد از پروژه مونوریل، این منع برطرف شد؛ لذا طرح عوض شده است. وی درین باره افزود: در جلسه‌ای که با پیمانکار داشتیم قول راه اندازی این پروژه حتی تا پایان سال را نیز گرفته‌ایم.

از علت آسفالت مجدد، وظیفه شهرداری در بحث ممنوعیت قلیان و کار فرهنگی در مورد آن و ... نیز
سوالاتی مطرح شد که شهردار قم با صبوری به آنها پاسخ گفت که البته میزان قانع شدن خبرنگاران از پاسخ‌های شهردار پس از انتشار خبر این نشست خبری مشخص خواهد شد.

پرسش کننده یکی مانده به آخر نشست خبری شهرداری قم، فرخی، خبرنگار صدا و سیمای قم بود که این نشست را با مسابقه‌های برنامه صبح جمعه با شما، اشتباه گرفته بود. وی پرسش‌هایی را از شهردار قم کرد که بسیاری از آنها تحریک کننده و غرض ورزانه تنظیم شده بود. سوالاتی که به شهرداری قم مربوط نبود و شهردار قم با متانت به سوالات وی، پاسخ‌های کوتاهی داد که با خنده تمسخر آمیز دیگر خبرنگاران روبرو شد. در عین حال وی از شهردار قم خواست با هم به جمع آوری زباله برویم که شهردار قم گفت ما رفته‌ایم ولی شما نیامدید!

شهردار قم در انتهای نشست خبری از خبرنگاران خواست هر موقع ابهام و سوالی برای آنها پیش آمد، به وی مراجعه کنند تا با پخش شایعه و ابهام، مردم دچار ناراحتی و آزار و اذیت نشوند. وی همچنین از نرم افزار کنترل پروژه و پیگیری ۳۵ پروژه شهری خبر داد. دلبری ادامه داد:  در جلسه با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح قرارداد تهیه نقشه یک پانصدم را برای قم منعقد کرده ایم. با این نقشه حتی تک تک درخت های خانه های قم را نیز مورد پی گیری قرار می دهیم.

نخستین نشست خبری شهردار قم با خبرنگاران در سال 1391 دقایقی بعد از اذان ظهر به پایان رسید و وعده شهردار و روابط عمومی شهرداری در ارتباط بی واسطه با رسانه‌ها تحقق پیدا کرد. قم نیوز اظهارات شهردار قم و وعده‌های وی را تا ماه آینده تعقیب خواهد کرد و در نشست خبری بعدی، اظهارات مطرح شده وی در پاسخ به خبرنگاران را مورد پرس و جو قرار می‌دهد تا میزان صحت و سقم حرف‌های شهردار قم مشخص شود.

انتهای پیام /101
https://qomnews.ir/vdcd.5092yt0fja26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما