دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : 11167
معاون استاندارقم:

شهر مقدس قم سالانه میزبان 20 میلیون زایر می باشد

قم نيوز : قم نیوز: معاون هماهنگی امور زایران استانداری قم گفت: شهر مقدس قم سالانه میزبان بیش از 20 میلیون زایر است که حدود یک میلیون آن را زایران غیر ایرانی تشکیل می دهند.
شهر مقدس قم سالانه میزبان 20 میلیون زایر می باشد
به گزارش قم نیوز، محسن محرری گفت: سفر زایران به قم در مناسبت های مختلف نیازمند برنامه ریزی، هماهنگی و ارایه خدمات مناسب از سوی یک تشکیلات منسجم و متمرکز است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در فاصله حداکثر چهار ساعت می توانند خود را به قم برسانند افزود: این ویژگی تنها منحصر به این شهر زیارتی است.

وی هدف اصلی ایجاد این معاونت را ارایه خدمت به زایران، حفظ تکریم و احترام آنان و همچنین حفظ و رعایت شوونات مذهبی شهر مقدس قم ذکر کرد و گفت: هر موضوعی که زمینه ساز عدم رعایت شوونات این شهر مقدس باشد باید کنترل شده و برای ارتقای خدمات به زایران اقدام کرد.

وی افزود: معاونت امور زایرین استانداری قم بر اساس ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور تعمیق ارزش ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره اهل بیت(ع) و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی قم با هدف شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زایرین تشکیل شده است.

وی برنامه ریزی ، تدوین ساز و کارهای لازم جهت ساماندهی اموز زایرین و تامین زیر ساخت های لازم از طریق حمایت از شهرداری ها و بخش های غیردولتی، توسعه امکانات، فعالیت های فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم نمودن زمینه زیارت مطلوب را از دیگر اهداف تشکیل این معاونت ذکر کرد.

محرری گفت: این معاونت در نیمه دوم مهرماه امسال به عنوان پنجمین معاونت استانداری قم رسما با حکم وزیر کشور آغاز به کار کرد که متشکل از ۱۸ پست سازمانی و سه حوزه مدیریتی شامل مدیریت امور رفاهی، امور فرهنگی و گروه زایران غیرایرانی است که البته هنوز نیروی انسانی مورد نیاز تامین نشده است.

وی شناسایی مشکلات، کمبودها و نارسایی ها در حوزه خدمات رسانی اعم از امور رفاهی و فرهنگی، بررسی اولویت ها و طرح ها و ایده های شناسایی شده و جمع آوری سوابق و تجربیات گذشته را از اقدامات اولیه این معاونت ذکرکرد و اعلام کرد: اکنون در مرحله جمع بندی نهایی اولویت ها و طرح های مورد نیاز برای اجرا در سال ۹۲ و درج در بودجه سال آتی هستیم.

معاون استاندار قم اضافه کرد: همچنین طرح جامع اهداف و ماموریت های معاونت امور زایران و سند برنامه راهبردی قم در حال تدوین است.

وی تامین اقامت و استراحتگاه موقت زایرین برای برخورداری از رفاه اولیه و جلوگیری از اسکان آنان در رودخانه قمرود و خیابان های اطراف حرم مطهر، کمبود پارکینگ در اطراف حرم، کمبود سرویس های بهداشتی و حمام عمومی و معضل ترافیک را از مهمترین مشکلات ذکر کرد.

محرری با بیان اینکه برای حل مشکلات ذکر شده راه کارهایی نیز اندیشیده شده است افزود: بوستان فدک، امام رضا(ع) و انتهای پارک سوار شمالی برای استقرار چادر و پارک ماشین زایران در نظر گرفته شده و قرار است که با تاکسی ون و مینی بوس در بستر رودخانه قمرود به حرم مطهر منتقل شوند.

وی ایجاد پارکینگ طبقاتی در میدان امام خمینی(ره) قم را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: این پارکینگ که تا پایان سال راه اندازی خواهد شد ظرفیت پارک دو هزار خودرو را دارد.

محرری ادامه داد: همچنین در فضای این پارکینگ ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۰۰ گرمابه نیز در نظر گرفته شده است که سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های فرهنگی این معاونت برای زایران حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: هدایت و راهنمایی و راهنمایی زایران به اماکن زیارتی استان و سایر اماکن تاریخی با تابلوهای راهنما در سطح شهر، اجرای برنامه های فرهنگی و تامین خوراک معنوی برای زایرین با توجه به ظرفیت های عظیم این شهر از جمله حوزه های علمیه و روحانیت و استفاده از ظرفیت زیارتگاه های استان از جمله این برنامه است.

محرری شناسایی مشکلات زایران غیرایرانی را نیز از دیگر برنامه های این معاونت جدیدالتاسیس ذکر کرد و ادامه داد: این زایران که از کشورهای مسلمان مخصوصا کشور عراق به قم می آیند نیاز به ساماندهی اقامتی، رفاهی و فرهنگی دارند.

وی از پراکندگی ورود آنان به استان انتقاد کرد و افزود: به دنبال این هستیم که اتباع خارجی در قالب کاروان های رسمی وارد قم شوند که در این زمینه توافقاتی صورت گرفته است.

محرری اقامت زایران خارجی در اماکن غیررسمی و غیر مجاز را مهمترین مشکل آنان ذکر کرد و افزود: به دنبال اقامت بدون مشکل و با قیمت مناسب این زایران هستیم.

وی به برگزاری جلسات مشترک این معاونت با میراث فرهنگی، تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، تولیت آستان مقدس جمکران، شهرداری قم و اداره اوقاف اشاره کرد و افزود: برای ساماندهی تابلوهای علائم و راهنمای زایر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و همچنین تامین خوراک معنوی هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

محرری همچنین هماهنگی بین نهادهای مرتبط با خدمت رسانی به زایران در استان قم از جمله مسوولان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را خوب و مطلوب توصیف کرد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcfeydy.w6dyvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما