سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : 11393
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خبر داد

حضور 200 ناشر در هشتمین نمایشگاه کتاب استان قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از حضور 200 ناشر از استان قم و دیگر استان‌های کشور در هشتمین نمایشگاه کتاب استان قم خبر داد.
حضور 200 ناشر در هشتمین نمایشگاه کتاب استان قم
به گزارش قم نیوز، سید مرتضی اسماعیلی‌طبا امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت برگزاری هشتمین نمایشگاه کتاب استان قم برپا شد، با تاکید بر افزایش سرانه مطالعه در سطح کشور اظهار کرد: این سرانه در قم بیش از میزان متوسط کشوری است زیرا خانواده‌های قمی با توجه به نفوذ فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در استان بیش از سایر هموطنان به مطالعه علاقه‌مند هستند.

وی افزود: پژوهشگران حوزه دین در استان قم فعالیت زیادی دارند و چنانچه میزان مطالعه این افراد نیز لحاظ شود سرانه مطالعه قم افزایش خواهد یافت زیرا مطالعات گسترده‌ای در موضوعات مختلف مذهبی و دینی و در ارتباط با ادیان مختلف در قم صورت می‌گیرد و اندیشمندان و محققان فراوانی از سراسر جهان در مراکز پژوهشی حوزوی و دینی قم مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب استان قم خاطرنشان کرد: آشنایی و انس بیشتر خانواده‌ها با کتاب و افزایش سرانه مطالعه از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه به شمار می‌رود و علاوه بر این در صدد هستیم کتاب‌های مختلف در موضوعات گوناگون را با قیمت مناسب در اختیار خانواده‌های قمی قرار دهیم و از این طریق به گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه کمک کنیم.

وی ادامه داد: امسال با وجود مشکلات اعتباری به ویژه در بخش فرهنگ سعی کردیم بودجه لازم را از وزارت ارشاد دریافت کرده و با ادغام دو نمایشگاه کتاب استانی و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، شاهد برپایی باشکوه نمایشگاه کتاب در قم باشیم ضمن اینکه این کار موجب تجمیع فعالیت‌ها می‌شود و اعضای خانواده را در کنار یکدیگر برای خرید کتاب و بازدید از محصولات فرهنگی ترغیب خواهد کرد.

اسماعیلی‌طبا با تاکید بر ارتقای سطح کیفی نمایشگاه کتاب استان قم عنوان داشت: امسال با اقدامات صورت گرفته شاهد کیفیت بیشتری در برگزاری نمایشگاه کتاب خواهیم بود زیرا بهترین و معروف‌ترین ناشران استان قم و سراسر کشور از جمله سخن، روزگار، شهر، نواندیش و سایر ناشران برتر در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه نمایشگاه کتاب قم شامل چند بخش مختلف خواهد بود گفت: امسال بیش از ۲۰۰ ناشر از سراسر کشور در قالب ۱۳۳ غرفه کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند و ۶۰ درصد ناشران شرکت‌کننده در این نمایشگاه از استان قم هستند.

وی زبان، کودک و نوجوان، کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی و... را از موضوعاتی دانست که در نمایشگاه امسال کتاب قم عرضه می‌شوند و خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه وجود خواهد داشت که ۳۰ درصد آن‌ها چاپ نخست هستند ضمن اینکه بیشتر آنها نیز طی سه سال گذشته منتشر شده‌اند و می‌توان گفت کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه برای بسیاری از مخاطبان جدید خواهند بود.

اسماعیلی‌طبا نبود یک فضای استاندارد برای برگزاری نمایشگاه کتاب را مشکل عمده فرهنگی قم دانست و افزود: بیش از هزار ناشر در قم فعالیت می‌کنند اما در فضای در نظر گرفته شده تنها می‌توانیم به ۲۰۰ ناشر اجازه حضور بدهیم به همین دلیل امیدواریم با عزم همه مسئولان استانی و ملی شاهد احداث فضایی دائمی برای برگزاری نمایشگاه‌های محصولات فرهنگی در قم باشیم.

اختصاص ۴۵۰ میلیون تومان یارانه برای نمایشگاه کتاب استانی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از در نظر گرفتن ۴۵۰ میلیون تومان یارانه خرید کتاب در سال جاری خبر داد و گفت: این یارانه در قالب بن کارت‌های الکترونیکی عرضه می‌شود و ۲۰ درصد نیز توسط ناشران تخفیف در نظر گرفته می‌شود که در مجموع می‌توان کتاب‌های این نمایشگاه را با ۴۰ درصد تخفیف تهیه کرد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب استانی در دو نوبت صبح و عصر از پنجم تا ۱۱ بهمن‌ ماه سال جاری پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی خواهد بود عنوان داشت: اتحادیه ناشران استان قم همکاری گسترده‌ای در برگزاری این نمایشگاه داشته است.

اسماعیلی‌طبا از برگزاری برنامه‌های ویژه کودکان در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و افزود: این کار موجب افزایش حضور خانوادگی در نمایشگاه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در قم بیان داشت: زمان پیشنهادی برای این کار هشتم تا پانزدهم اسفند ماه است و این نمایشگاه با حضور ناشرانی از کشورهای اسلامی و با هدف عرضه کتاب‌های حوزوی و دینی برگزار خواهد شد.

افزایش ۷۵ درصدی شرکت‌کنندگان جشنواره نماز و نیایش

اسماعیلی‌طبا ادامه داد: جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین نیز روز دوم بهمن‌ ماه با اکران فیلم‌های این جشنواره در قم آغاز شده و نقد هر فیلم نیز پس از اکران‌ها برگزار می‌شود؛ مراسم اختتامیه این جشنواره نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار قم برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هدف از برگزاری این جشنواره را استفاده از ظرفیت هنر سینما و عکس در انتقال مفاهیم معنوی و دینی دانست و خاطرنشان کرد: امسال شاهد افزایش ۷۵ درصدی در ارسال آثار بودیم که آثار منتخب در سینما وتوس قم در حال اکران هستند و نمایشگاه عکسی نیز در حاشیه این جشنواره برگزار شده است.

وی افزایش رغبت فیلم‌سازان به جشنواره نماز و نیایش را نشان‌دهنده افزایش سطح دینی جامعه دانست و گفت: امیدواریم فیلم‌سازان برتر کشور موضوعات این چنینی را در همه فیلم‌های خود لحاظ کنند.

از نشریه مکتب اسلام تجلیل خواهد شد
وی بیان داشت: در روز دهم اسفند ماه یعنی سالروز ورود امام خمینی(ره) به قم پس از انقلاب در نظر داریم از نشریه مکتب اسلام و بنیانگذاران آن یعنی آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی تجلیل کنیم.

اسماعیلی‌‌طبا در خصوص برگزاری نمایشگاه یاد یاران گفت: منتظر هستیم سهم استانی و سهم ملی در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب تعیین شود و در صورت تخصیص اعتبار لازم این نمایشگاه نیز برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه کتاب استان قم صبح روز پنجشنبه با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcgww9q.ak9qy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما