دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 13556
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم:

قم در ارائه الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی پیشتاز است

قم نيوز : معاون فنی و عمرانی شهرداری قم از برگزاری نخستین همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی در قم خبر داد.
قم در ارائه الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی پیشتاز است
به گزارش قم نیوز، بهشتی امروز در نشست خبری همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی اظهار کرد: شهرداری قم رویکرد خود را در سال های اخیر، تغییر از یک سازمان عمرانی به همه ابعاد به ویژه امور فرهنگی قرار داده و این همایش در همین راستا برگزار می شود.

وی افزود: همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی طی روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ماه سال جاری و با حضور کارشناسان مختلف برگزار می شود؛ سوم اردیبهشت ماه نیز سالروز تولید شیخ بهایی است که جزو مفاخر معماری اسلامی به شمار می رود و برگزاری همایش در این روزها به این مناسبت صورت می گیرد.

معاون فنی و عمرانی شهراری قم با بیان اینکه شهرداری قم پژوهشکده معماری اسلامی – ایرانی را تاسیس کرده است گفت: دبیرخانه دائمی همایش الگوی معماری اسلامی - ایرانی هم تشکیل شده و پس از اخذ نظر از شرکت کنندگان در آینده شاهد ادامه بهتری همایش خواهیم بود.

وی ادامه داد: قم دارای ویژگی هایی است که تشکیل دبیرخانه دائمی معماری و شهرسازی ایرانی را توجیه پذیر کرده اند؛ در سال ۱۳۸۹ که رهبر معظم انقلاب به قم مشرف شدند در نخستین سخنرانی مطالباتی را مطرح فرمودند که یکی از آنها پرداختن به مسئله شهرسازی اسلامی و ایرانی بود و پیش از آن هم مدیران شهری بنا بر خواسته های گذشته ایشان چنین دغدغه ای داشتند.

بهشتی با اشاره به بحران هویتی در معماری کنونی گفت: باید با برنامه ریزی مناسب بار دیگر به فرهنگ معماری اسلامی باز گردیم که این کار نیازمند پایه های علمی قوی است.

معاون فنی و عمرانی شهراری قم با تاکید بر وجود دبیرخانه دائمی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی در قم عنوان داشت: آثار برجسته معماری حتی در دوره های پیش از اسلام نشان دهنده سابقه مدنیت و توجه به معماری ایرانی در قم است ضمن اینکه مردم قم از نخستین کسانی بودند که به مذهب تشیع گرویدند و امروز هم وجود بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(ع) و حوزه های علمیه با قدمت ۱۲ قرن گویای این حقیقت است که دبیرخانه مذکور باید در قم تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: قم خاستگاه انقلاب اسلامی بوده و انتظار می رود همچنان موجب انتشار فرهنگ اسلامی در سطح جامعه باشد.

بهشتی با بیان اینکه باید از متخصصان اسلامی و معماری در برگزاری این همایش استفاده شود گفت: امیدواریم شاهد استمرار فعالیت دبیرخانه معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی در سال های آینده و همراه با نتایج بهتر و بیشتر باشیم.

معاون فنی و عمرانی شهراری قم بیان داشت: جهاد دانشگاهی واحد استان قم و مجامع دانشگاهی همکاری نزدیکی با شهرداری در زمینه برگزاری این همایش داشته اند.
وی در ادامه از دریافت ۴۵۴ مقاله به دبیرخانه همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی خبر داد و افزود: شهردار قم رئیس شورای سیاست گذاری این همایش بوده و سه نفر از اساتید دانشگاهی هم از دیگر اعضای این شورا محسوب می شوند.

بهشتی ادامه داد: کمیته علمی همایش هم فعالیت خود را از مدت ها پیش با حضور کارشناسان خبره آغاز کرده و ۵۴ مقاله را در این میان به عنوان آثار برگزیده انتخاب کرده است ضمن اینکه ۹۸ چکیده مقاله هم در قالب کتابی چاپ می شوند و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد؛ ۱۷ مقاله برتر هم در روز همایش ارائه خواهند شد و در این میان جلسه پرسش و پاسخ فنی و علمی نیز برگزار می شود.

معاون فنی و عمرانی شهراری قم با بیان اینکه افتتاحیه همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی ساعت ۹ صبح روز چهارم اردیبهشت در تیمچه بازار قم برگزار می شود گفت: این کار به دلیل معرفی صحیح بازار قم به عنوان نمونه یکی از معماری های اصیل اسلامی و ایرانی صورت می گیرد؛ سه کمیسیون تخصصی هم بعد از ظهر همان روز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد.
وی عنوان داشت: نشست نهایی همایش هم در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار می شود؛ کتاب «قم در منابع و مراجع فارسی از قرن ۴ تا ۱۴» هم چاپ شده و در همایش مذکور رونمایی خواهد شد.
بهشتی از چاپ دو جلد کتاب با عنوان «قم در حریم حرم» در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این دو کتاب شامل تصاویری از گذشته و امروز قم هستند.

معاون فنی و عمرانی شهراری قم شهر اسلامی و عرصه های خصوصی عمومی و شهر اسلامی و مصرف انرژی را از جمله محورهای این همایش دانست و خاطرنشان کرد: شهر اسلامی و ساختار فضایی، شهر اسلامی و مدیریت، شهر اسلامی و محیط زیست و حقوق شهروندی از دیگر محورها محسوب می شوند.

وی بیان داشت: دین مبین اسلام برای همه ابعاد زندگی دارای پیام هایی است و نیازی به استفاده از سایر الگوها احساس نمی شود؛ حوزه شهرسازی و معماری هم از این امر مستثنی نبوده و می توان با تکیه بر منابع اسلامی هویت از دست رفته شهرهای خود را باز یابیم.
بهشتی با بیان اینکه از چند نفر از معماران و مقرنس کاران سنتی قم هم طی این همایش تجلیل خواهد شد گفت: این کار با هدف ارج نهادن به تلاش این افراد صورت می گیرد.

انتهای پیام /105/
https://qomnews.ir/vdcjmiev.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما