دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : 15428
سرپرست شرکت گاز استان قم:

قم قطب بزرگ انرژی‌های تجدید پذیر است

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست شرکت گاز استان قم با بیان اینکه نباید تصور کنیم گاز پاک ترین سوخت موجود کشور است، گفت: طی سال گذشته چیزی حدود دو میلیارد و دویست میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف شده است.
قم قطب بزرگ انرژی‌های تجدید پذیر است

به گزارش قم نیوز‏، غلامرضا فرجی ظهر یکشنبه در بازدید از پارک علم و فناوری قم‏، با تاکید بر اینکه جنگ و صلح دولت‌ها را منابع انرژی تعیین می‌کند، گفت: منابع انرژی یکی از مهمترین و قدرتمندترین ابزارهای سیاسی جهان امروز است که در بسیاری از جاها موجودیت و قدرت یک ملت را تعیین می کند.
 
وی با بیان اینکه ایران یکی از منابع غنی نفت و گاز دنیاست افزود: البته استفاده بهینه و صحیح از منابع انرژی بسیار مهمتر از داشتن ذخایر انرژی است که متاسفانه در این مساله ضعف های اساسی داریم.
 
سرپرست شرکت گاز استان قم برهمکاری و تعامل میان شرکت گاز و پارک علم و فناوری تاکید کرد و گفت: ارتباط واحد تحقیق و توسعه شرکت گاز و شرکت های دانش بنیان پارک که در زمینه انرژی فعالیت دارد می تواند منشاء تحولات چشمگیری در مصرف بهینه سوخت و ارتقا دستاوردهای انرژی در قم باشد
 
خام فروشی می تواند مصداق بارز خیانت باشد
 
وی با اشاره به مضمون "العلم السلطان" گفت: مقام معظم رهبری با استفاده از این تعبیر بسیار ارزشمند جایگاه علم و فناوری در کشور را در راس امور تعیین کرده اند.
 
فرجی با تاکید براینکه علم از نظر اسلام یک عبادت خالصانه است، اظهار داشت: براساس نظر بسیاری از صاحبان علم و اندیشه خام فروشی منابع انرژی مصداق بارز خیانت است و خام سوزی هم امری مذموم به حساب می آید.
 
وی با بیان اینکه شرکت گاز نباید خام سوزی کند گفت: برای اینکه بتوانیم به بهترین وجه مصرف انرژی برسیم باید به سمت تولید و مصرف انرژی های نو و تجدید پذیر برویم.
 
سرپرست شرکت گاز قم با بیان اینکه قم قطب مهم تولید انرژی‌های تجدید پذیر است گفت: شرکت گاز قم در تحقیق و توسعه انرژی خورشید در کشور پیشرو است و در این زمینه به طرح های عملیاتی خوبی رسیده ایم.
 
مصرف بیش از 90 درصد سوخت در قم گازی است
 
وی با تاکید بر اینکه بیش از 95 درصد سوخت انرژی از گاز تامین می شود گفت: نباید تصور کنیم که گاز پاکترین و سالم ترین سوخت کشور است بلکه استفاده از انرژی های تجدید پذیر بسیار بهتر و پیشرفته تر از مصرف گاز است.
 
فرجی با عنوان این مطلب که سوخت گاز با تولید co2 آلودگی های بسیاری تولید می‌کند افزود: مصرف گاز در ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی‏، افزایش دمای زمین‏، تخریب لایه ازن بی تاثیر نیست.
 


وی استفاده از انرژی خورشیدی را بهترین جایگزین گاز دانست و گفت: اکنون شرکت گاز تا آنجا که امکان داشته از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی استفاده می کند که این یک افتخار بزرگ برای استان محسوب می شود.
 
سرپرست شرکت گاز از شبیه سازی پمپ زمین گرمایی توسط شرکت گاز در آینده نزدیک خبرداد و گفت: متاسفانه وسایل گازسوز خانگی از لحاظ استانداردهای بهینه سازی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیستند و ما دچار افزایش مصرف و ایجاد آلودگی های خطرناک هستیم.
 
شرکت گاز استان قم در زمینه تحقیق و توسعه پیشرو است
 
فرجی با اشاره به اینکه واحد پژوهشی شرکت گاز بیش از 10 سال است که فعالیت علمی و تحقیقاتی دارد گفت: ما وظیفه ما از لحاظ ساختار سازمانی توزیع و فروش مستمر و ایمن گاز است و دیگر وظیفه‌ای به غیر از این برعهده نداریم‏، اما چون به رشد و توسعه انرژی‌های نو و کاهش مصرف انرژی سوختی علاقه داریم حدود 12 سال است  که به صورت مستمر و جدی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی‌های خورشیدی آغاز کرده‌ایم.
 
سرپرست شرکت گاز قم بر استفاده از تجربیات پارک علم و فناوری در توسعه فعالیت‌های شرکت گاز تأکید کرد و گفت: پارک قم باید نسبت به دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان یک راهنمای علمی و فناوری عمل کند.
 
سرپرست شرکت گاز از میزان شدت مصرف انرژی در کشور انتقاد کرد و گفت: شدت انرژی در زمینه تولید و ساخت کالاهای گوناگون در کشور بیش از 4 برابر متوسط جهانی است و همین افزایش شدت باعث ایجاد گرانی و تورم در کالاها شده و در نهایت کالای ایرانی نمی تواند با کالای کشوری مانند ژاپن از لحاظ ریالی رقابت کند.
 
پارک قم می‌تواند قطب انرژی‌های نو در کشور باشد
 
وی با اعلام اینکه ایرانی‌ها از لحاظ ضریب هوشی و استعدادهای مختلف در دنیا بی نظیر هستند، گفت: براساس اعلام منابع جهانی ژاپنی‌ها از لحاظ ضریب هوشی یکی از کشورهای پایین دستی هستند اما جنب و جوش و خوش فکری آنها تاثیر این کمبود استعداد خدادادی را بسیار ناچیز کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه در شهر قم بیش از 300 هزار مشترک شرکت گاز هستند، گفت: اگر بتوانیم با استفاده از ایده های نو و طرح های تحقیقاتی نوآورانه در کاهش و بهبود مصرف انرژی سهیم باشیم‏، کمک بزرگی به توسعه اقتصادی استان و ایجاد حماسه بزرگ اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری کرده ایم.
 
سرپرست شرکت گاز قم از ورود طرح‌های منابع انرژی پارک به شرکت گاز استقبال کرد و گفت: ارتباط مستمر نخبگان و نوآوران و شرکت‌های دانش بنیان با دستگاه‌هایی مانند شرکت گاز ضروری است.
 
فرجی بار دیگر بر عدم استاندارد بودن وسایل گاز سوز خانگی کشور در زمینه استفاده بهینه سازی مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم به قدرت بزرگ اقتصادی منطقه و حتی جهان تبدیل شویم باید نسبت به استفاده از انرژی تجدید پذیر در کشور اصرار مضاعف داشته باشیم.
 
شایان ذکر است در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری میان پارک علم و فناوری قم و شرکت گاز استان قم به امضا رسید.
 
 
انتهای پیام/122

https://qomnews.ir/vdcjoxev.uqei8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما