دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : 15740
برای اولین بار در منطقه پردیسان قم انجام می‌شود.

اجرای طرح جامع و همزمان تولید کود ورمی کمپوست، تفکیک از مبداء و جمع آوری پسماندهای غیر قابل بازیافت

قم نيوز : قم نیوز: معاون خدمات شهری شهرداری قم از اجرای طرح جامع و همزمان تولید کود ورمی کمپوست، تفکیک از مبداء و جمع آوری پسماندهای غیر قابل بازیافت برای اولین بار در منطقه پردیسان قم خبر داد.
اجرای طرح جامع و همزمان تولید کود ورمی کمپوست، تفکیک از مبداء و جمع آوری پسماندهای غیر قابل بازیافت
به گزارش قم نیوز،  مهدی اصفهانیان مقدم در خصوص سیاستهای اجرایی شهرداری با توجه به تأکیدات شهردار کلانشهر قم و در راستای بهداشت و حفظ محیط زیست شهری وجلوگیری از هدر رفت انرژی و سرمایه‌های ملی و در راستای تحقق حماسه اقتصادی، ابراز داشت: ازدیاد جمعیت و توسعه شهرها و پیشرفت تکنولوژی و تغییر الگوی مصرف، تولید مواد زائد و آلاینده محیط زیست را افزایش داده است. در گذشته به علت ناشناخته بودن تاثیر مواد زائد جامد بر محیط زیست اهمیت چندانی به آن داده نمی شد. همچنین فقدان تکنولوژی، منبع مالی و پرسنل مانعی در برابر مدیریت مناسب بر اینگونه مواد بوده است ولی امروزه با افزایش دانش و سطح اطلاعات شهروندان و مشارکت همه جانبه آنان موضوع مدیریت پسماند و بازیافت امری ممکن گردیده است.
 
وی افزود: دفن غیراصولی  پسماندهای شهری توسط شهروندان می تواند به محیط زیست شهری آسیب جدی رسانده و اثر مستقیم بر زندگی شهروندان داشته باشد، بنابراین رفع مشکلات بهداشتی و زیست محیطی مربوط به زباله بدون بسترسازی و توسعه فرهنگ تفکیک میسر نخواهد بود. با توجه به اهمیت تفکیک از جنبه های زیست محیطی و بهداشتی پرداختن به این موضوع بدون تعامل مسئولانه مردم امری محال است و از ارکان اساسی آن آگاهی و مشارکت مردمی است،
 
اصفهانیان مقدم افزود: تولیدکنندگان اصلی زباله شهروندان هستند که در صورت داشتن آگاهی لازم در خصوص مسائل مربوط به زباله و آلودگی‌های آن و امکان استفاده مجدد از مواد و فراهم کردن زمینه‌های تشویقی لازم می‌توانند موثرترین نقش را در این رابطه ایفا نمایند و دستیابی به سیستم صحیح تفکیک از مبدا زباله، با مشارکت و آگاهی مردم نسبت به نقش خود که تولیدکنندگان اصلی زباله هستند فراهم خواهد شد.
 
روزانه ۲۳ تن زباله در منطقه پردیسان تولید می‌شود
 
معاون خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: روزانه ۲۳ تن زباله در منطقه پردیسان تولید می‌شود که بخش عظیمی از آن را زباله‌های تر تشکیل می‌دهد که برای اجرای فرایندهای تفکیک زباله‌های خشک و تولید کود ورمی کمپوست، برای اولین بار همزمان سه فرایند تولید کود ورمی کمپوست، تفکیک از مبدا و جمع آوری پسماندهای تر غیرقابل بازیافت جهت هم افزایی و ایجاد مطلوبیت و کیفیت خدمات به یک پیمانکار واگذار گردید که پس ازگذر ازمرحله آموزشی وشناسایی نقاط ضعف وقوت طرح بمرحله اجرا درمی آید وپیش بینی می‌شود تا ماه آینده با تجهیز سیستمهای مکانیزه مربوطه و افزایش میزان ورودی پسماندهای آلی  بتوان تمامی زباله تولیدی منطقه پردیسان را تحت پوشش این فرایندها قرارگیرد.
 
وی تصریح کرد: البته طی بازدید صورت گرفته به اتفاق رئیس و نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل و اعضاء هیئت مدیره سازمان مدیریت پسماند برخی از کمبودها و استانداردهای فرآیند مذکور مورد بررسی قرار گرفت و تذکرات لازم در راستای بهبود کیفی و مطلوب تمامی خطوط فرآیندها ضمن رعایت اصول و استانداردهای زیست محیطی(HSE) و مکانیزاسیون خطوط تولید به پیمانکار مربوطه جهت اجرای سریع ارائه طریق شد.
 
اصفهانیان مقدم در خصوص روند اجرای طرح اضافه کرد: آموزش رکن اساسی تمامی طرح های شهروند محور است و در این خصوص ۱۱۰۰۰خانوار در منطقه پردیسان تحت آموزش چهره به چهره با موضوع  تفکیک پسماندهای خود به صورت خشک، مواد تر آلی و موادتر غیر قابل بازیافت وهمچنین  ویژه یا خطرناک قرار گرفتند
 
وی در خصوص آموزش شهروندی گفت: در طرح آموزش چهره به چهره شهروندان علاوه بر در اختیار قرار دادن بروشورهای اطلاع رسانی، آموزشگران نسبت به رفع ابهامات و پاسخگویی به سوالات شهروندان نیز اقدام می گردد.
 
معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: شهروندان در مرحله اول طرح نسبت به جداسازی پسماندهای خشک از تر جهت اجرای طرح تفکیک از مبدا و تکمیل چرخه مصرف و بهینه سازی چرخه تولید اقدام می‌کنند. در مرحله دوم شهروندان نسبت به جداسازی و تحویل پسماندهای تر آلی جهت خوراک کرم های خاکی سودمند بنام ایزینافتیدا و تولید کود اقدام نموده و در مرحله سوم نیز پسماندهای تر غیرقابل بازیافت خود را در ساعت ۲۱ در سطل‌های تعبیه شده در مجتمع‌های مسکونی جهت انتقال به مکانهای تعبیه شده قرار می‌دهند.
 
وی در خصوص کود ورمی کمپوست نیز یادآور شد: کود ورمی کمپوست حاصل از دفع مواد خوراکی کرم های خاکی ایزینافتیدا می‌باشد و در مقایسه با کود های شیمیایی رایج مورد استفاده در صنعت کشاورزی عاری از هرگونه مواد مضر بوده و بسیار غنی و موثر جهت رشد و نمو گیاهان می باشد که این امر در آزمایشات و تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است.
 
اصفهانیان مقدم در پایان با تشکر از مشارکت و همکاری شهروندان، خواستار فعالیت بهینه و مکانیزاسیون خط تولید مذکور توسط پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری شد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcgzu9q.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما