يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : 15807
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قم:

مترو قم به منابع مالی جایگزین نیاز دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تنها راه برای به ثمر رساندن متروی قم استفاده از درآمدهای شهرداری و جایگزین کردن منابعی مانند سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و فروش اوراق مشارکت به جای منابع دولتی است.
مترو قم به منابع مالی جایگزین نیاز دارد
به گزارش قم نیوز، عباس ذاکریان در پاسخ به دلایل انتخاب مترو و مونوریل برای گسترش حمل و نقل عمومی در شهر قم و اینکه چرا مونوریل در این میان به مترو ترجیح داده شد، اظهار کرد: معضلات ترافیکی در قم نیاز به توسعه حمل و نقل ریلی داشت تا سر و سامانی بگیرد، به همین خاطر شورای عالی ترافیک استان دو خط حمل و نقل ریلی را برای شهر تعریف کرد، خط A که مترو بود از قلعه کامکار تا مسجد جمکران را پوشش می‌دهد.
 
وی افزود:برای ساخت خط B نیز اصلاحیه‌ای در این شورا تصویب شد تا این خط توسط مونوریل پوشش داده شود یعنی از پارک‌سوار شمالی تا پردیسان را قرار است مونوریل پوشش دهد.
 
وی گفت: این خط که در مجموع 18 کیلومتر را شامل می‌شود، تاثیر بسزایی در ساماندهی حمل و نقل عمومی دارد اما در مجموع هر دو طرح در حال پیگیری هستند و متولیان در هر حوزه با مشکلات خاصی مقابله می‌کنند.
 
ذاکریان در مورد مشکلات مونوریل خاطر نشان کرد: در کمال تاسف باید گفت این طرح به سیاسی‌بازی کشانده و از حوزه مسائل کارشناسی خارج شد که این موضوع هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری به استان تحمیل کرد.
 
عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه اگر این بحث‌ها شکل نگرفته بود تا کنون حداقل فاز یک به بهر‌ه‌برداری کامل رسیده بود، تصریح کرد: در حال حاضر آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر این است که مونوریل در عبور از مقابل حرم به صورت زیرزمینی حرکت کند که همین موضوع اجرای طرح را طولانی‌تر کرده و هزینه بسیاری تحمیل می‌کند که در حال حاضر می‌بینیم این فاز تعطیل شده است.
 
نگرانی‌ها در مورد مونوریل حل شدنی است
 
وی در مورد استدلال‌هایی که برخی مخالفان مونوریل مطرح می‌کنند، گفت: هر کسی حق دارد نگرانی‌های خود را از اجرای این طرح یا طرح‌های دیگر ابراز کند اما برای بسیاری از این نگرانی‌ها پاسخ قانع کننده وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: عده‌ای می‌گویند مونوریل به معماری حرم مطهر خدشه وارد می‌کند در‌حالی که می‌توان به راحتی با طراحی شرایطی ایجاد کرد که این خدشه به حداقل برسد، مونوریل این انعطاف‌پذیری را دارد که به صورت کامل با ترفندهای معماری هماهنگ با فضای اطراف حرم مطهر شود.
 
ذاکریان افزود: از نظر خدشه به دید گنبد هم باید بگوییم دید گنبد برای فواصل دور کاربرد دارد، به عنوان مثال در حرم رضوی در صحن جامع گنبد به خاطر ساخت و سازهایی که شده دیده نمی‌شود، مهم این است که از راه دور دید وجود داشته باشد که در صورت اجرا شدن این طرح تا میدان سعیدی این دید برای گنبد وجود دارد.
 
وی اظهار کرد: به هر حال این طرح در مقابل حرم مطهر متوقف شد که این موضوع کارکرد واقعی طرح را از بین برد، اگر ما نتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که مونوریل تا پردیسان ادامه پیدا کند، در آینده مدیریت شهری پاسخگوی مشکل ترافیک معابری که مردم را از پردیسان به شهر می‌رسانند، نیست.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: هر چند با ساخت ایستگاه چند منظوره در پارک‌سوار شمالی و به راه افتادن خط قطار اصفهان، تهران، قم فاز نخست مونوریل قم بیشتر به کار می‌آید اما باید گفت بدون رسیدن این خط به پردیسان این طرح توجیه منطقی ندارد.
 
وی در پاسخ به این ادعا که پرداختن به مونوریل سبب نیمه تعطیل‌شدن ساخت مترو شده است، اظهار کرد: برای روشن شدن این موضوع باید وضعیت امروز متروی قم را به خوبی شرح داد، مبلغی که سالیانه به بودجه قطار شهری قم اختصاص داده می‌شود در بهترین حالت 100 میلیارد تومان است درحالی که حتی اگر تمام این بودجه تخصیص پیدا کند و برای مترو خرج شود، پروژه هزار میلیاردی مترو در کمتر از 10 سال به نتیجه نمی‌رسد.
 
عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: قرارداد با پیمانکار مترو برای 2 سال پیش است و از آنجا که قسمتی از این قرارداد ارزی نوشته شده، تعدیل ارز سبب بالا رفتن این مبلغ نیز می‌شود، به تمام این مشکلات وضعیت اقتصادی کشور که سبب شده تنها 20 تا 30 درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی تخصیص داده شود را باید اضافه کرد تا دلیل واقعی نیمه تعطیل بودن روند ساخت مترو روشن شود.
 
وی گفت: به نظر من تنها راه برای به ثمر رساندن متروی قم استفاده از درآمدهای شهرداری و جایگزین کردن منابعی مانند سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و فروش اوراق مشارکت به جای منابع دولتی است.
 
ذاکریان تصریح کرد: در حال حاضر اولویت مترو نسبت به بسیاری از دیگر طرح‌های عمرانی شهر قم بالاتر است و به همین خاطر نباید منتظر اعتبارات دولتی ماند بلکه درآمد خود شهرداری نیز باید به کمک این طرح بیاید.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdca0an6.49nmw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما