چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 15882
گزارش فارس از آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه

بهار دوباره بزرگ‌ترین دانشگاه جهان اسلام

قم نيوز : قم نیوز: حوزه‌های علمیه سراسر کشور که بزرگ‌ترین دانشگاه جهان اسلام محسوب می‌شوند امروز سال تحصیلی جدید خود را آغاز می‌کنند.
بهار دوباره بزرگ‌ترین دانشگاه جهان اسلام
به گزارش قم نیوز، سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه سراسر کشور امروز امسال طی مراسمی در مدرسه فیضیه قم که زادگاه انقلاب اسلامی هم محسوب می‌شود آغاز خواهد شد.
 
حوزه علمیه قم نقش محوری و مرکزیت حوزه‌های علمیه شیعی ایران را ایفا می‌کند؛ این حوزه عظیم در سال 1301 هجری شمسی توسط آیت‌الله حائری یزدی حیاتی دوباره یافت هرچند پیش از آن هم طلاب و اساتید زیادی در آن مشغول تعلیم و تعلم بودند و سابقه تدریس دروس حوزوی در قم به سال 200 هجری و ورود امام رضا(ع) به قم باز می‌گردد اما مرکزیت حوزه‌های شیعی تا پیش از آن در اختیار نجف اشرف قرار داشت و این اقدام انقلابی آیت‌الله حائری زمینه را برای تبدیل حوزه قم به بزرگ‌ترین دانشگاه جهان اسلام فراهم کرد.
 
از امام جعفر صادق(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: «به زودی کوفه از مؤمنان خالی می‌شود و علم از آن همچون ماری که در لانه‌اش جمع می‌شود جمع و برچیده شده و سپس در شهری که آن را «قم» می‌گویند آشکار و آنجا مرکز علم و فضیلت خواهد شد».
 
در تاریخ آمده که طی قرن‌های پنجم و ششم یعنی در دوران سلجوقیان، قم مرکزی برای تجمع فقهای شیعه بوده و جمعی از طلاب در این شهر گردهم آمده بودند و مدارس علمیه فراوانی هم در قم وجود داشته است و سرانجام هم در دوره صفویه حوزه قم با اقبال شاهان صفوی روبه‌رو شد و رونقی دو چندان یافت؛ این جریان همچنان ادامه یافت تا اینکه آیت‌الله حائری شیرازی موسس حوزه علمیه قم در دوران جدید نام گرفت و پس از رحلت او، آیت‌الله بروجردی عهده‌دار این حوزه بزرگ و موجب گسترش آن شد.
 
حوزه علمیه قم در حال حاضر با چند ده هزار طلبه در سطوح مختلف و مدیریت صدها حوزه و مدرسه علمیه در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه جهان اسلام در خدمت گسترش فرهنگ تشیع و مکتب اهل بیت(ع) است و امروز مراسم افتتاحیه آن با حضور آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از بزرگ‌ترین مراجع تقلید شیعیان جهان و طی مراسمی در مدرسه فیضیه قم برگزار می‌شود.
 
  پیگیری و تحقق مطالبات رهبری اولویت حوزه‌های علمیه
 
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: «سال تحصیلی حوزه‌های علمیه امروز با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی در مدرسه فیضیه قم آغاز می‌شود؛ امیدواریم که به یاری خداوند متعال بتوانیم برنامه‌هایی که مقدمات آن را طراحی کرده‌ایم به مرحله اجرا در آورده و در عرصه‌های مختلف عملیاتی کنیم. با توجه به اینکه پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب یکی از اولویت‌های حوزه‌های علمیه است، 19 مطالبه را اولویت‌بندی کرده و در شورای عالی حوزه به تصویب رساندیم تا به مرحله اجرا برسد؛ یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری چابک‌سازی ساختار حوزه است به همین دلیل به سمت و سوی چابک‌سازی در حال حرکت هستیم چراکه هرچه مجموعه کوچک‌تر شود کارایی بیشتری می‌یابد، طرح چابک‌سازی آماده شده و در دستور کار قرار دارد و منتظر نظر نهایی شورای عالی حوزه‌های علمیه هستیم».
 
وی همچنین با اشاره به شکل‌گیری مدیریت‌های استانی و شهرستانی خاطرنشان کرد: «سیاست ما تمرکززدایی از حوزه علمیه قم است و تلاش داریم که اختیارات را واگذار کنیم و شرایط به گونه‌ای فراهم شود که حوزه علمیه قم محلی برای مراتب بالای علمی تحصیل علوم دینی باشد و البته در تحقق این سیاست به هیچ وجه شتابزده عمل نخواهیم کرد. احیای موقوفات حوزه‌های علمیه هم کار مهمی است و با بودجه و درآمد این موقوفات می‌توان حوزه‌های علمیه را اداره کرد و سازمان اوقاف نیز در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشته است؛ علاوه بر این تفاهم‌نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، سازمان عقیدتی وزارت دفاع و دیگر نهادها منعقد شده و انجمن حمایت از ساخت و توسعه مدارس علمیه تشکیل شده است و خیرین از طریق این انجمن به عرصه ساخت و ساز مدارس علمیه ورود پیدا کرده‌اند».
 
همان طور که مدیر حوزه‌های علمیه تاکید داشته، رهبر معظم انقلاب مطالباتی را از حوزه‌ها مطالبه فرموده‌اند که باید از سوی مدیران و اساتید و در مراحل دیگر از سوی طلاب و فضلا مورد توجه قرار گیرد.
 
برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی از جمله این مطالبات است؛ در حال حاضر این کرسی‌ها فعال هستند اما به گفته آیت‌الله حسینی بوشهری برای سامان‌دهی آنها آیین‌نامه‌های جدیدی تدوین شده است؛ علاوه بر این 16 انجمن علمی در رشته‌های مختلفی همچون فقه و اصول، حدیث، مطالعات اجتماعی و ادیان و مذاهب هم در حوزه مشغول فعالیت هستند و تقویت آنها در دستور کار قرار دارد. 28 رشته و گرایش هم در مراکز تخصصی حوزوی به وجود آمده و تحولی نو را بنیان گذاشته‌اند. از دیگر فعالیت‌های جدید در عرصه گسترش حوزه‌های علمیه و معارف اهل بیت(ع) در سطح جامعه می‌توان به راه‌اندازی 419 دفتر مشاوره در سراسر کشور اشاره کرد ضمن اینکه دو هزار نفر مبلغ هم در بخش تبلیغ کوتاه مدت و 3 هزار مبلغ در بخش تبلیغ بلندمدت به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.
 
سطح‌بندی مدارس علمیه یکی از راهکارهای اساسی در رسیدن به آموزش صحیح و نظام‌مند طلاب علوم دینی است؛ آیت‌الله حسینی بوشهری در این زمینه می‌گوید: «در حال حاضر 367 مدرسه سطح یک، 119 مدرسه سطح دو و 43 مدرسه سفیران هدایت در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند».
 
آغاز سیر و سلوک معنوی 11 هزار طلبه جوان
 
هر ساله هزاران نفر از جوانان و نخبگان کشورمان برای ورود به حوزه‌های علمیه اعلام آمادگی و در آزمون مربوطه ثبت نام می‌کنند. روند استقبال از این امر هر ساله رو به افزایش بوده و با وجود تبلیغات سوء دشمنان و هجمه‌های فراوانی که علیه حوزه‌ها صورت می‌گیرد اما نه تنها از میزان علاقه جوانان مسلمان برای ورود به حوزه‌ها کاسته نشده بلکه میل و اشتیاقشان برای تحصیل در این مراکز نورانی بیشتر هم می‌شود.
 
در سال تحصیلی جدید 20 هزار نفر در سراسر کشور متقاضی ورود به حوزه‌های علمیه بودند که 11 هزار و 630 نفر پذیرفته شدند.
 
شوراهای استانی، گامی در راستای اداره بهتر حوزه‌های علمیه
 
چندی است که شوراهای استانی متشکل از علمای بلاد در بسیاری از مراکز استان‌ها تاسیس شده‌اند و کار مدیریت، نظارت و پیگیری امور مربوط به حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها را زیر نظر دارند. این اقدام مهم در حقیقت گامی در راستای اداره بهتر حوزه‌های علمیه در سراسر کشور بوده و موجب تمرکززدایی هدفمند می‌شود.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این زمینه عقیده دارد اعضای شوراها گام‌هایی جدی در راستای اداره و اجرای برنامه‌های حوزه بر می‌دارند؛ مدیریت حوزه، بنای دخالت در برنامه‌های شوراهای استانی را ندارد اما اجرای مصوبات شوراها منوط به تایید مدیریت حوزه‌های علمیه است.
 
بیش از هزار و اندی سال است که حوزه‌های علمیه شیعی با وجود همه مشکلات و تنگناها، در روزهایی که شیعه بودن جرم بوده تا زمانی که حکومتی شیعی تشکیل شده عهده‌دار امور دینی و اجتماعی پیروان مکتب اهل بیت(ع) هستند و طلاب و روحانیون توانسته‌اند وظیفه سترگ خود را با تحمل همه ناملایمتی‌ها به نحو احسن انجام دهند؛ امروز که حکومت جمهوری اسلامی در ایران بر سر کار است و به تعبیر رهبر انقلاب این نظام مادری همچون حوزه علمیه را پشت خود دارد وظیفه همگانی است که در مسیر اعتلای این مرکز نورانی بکوشند و دین خدا را یاری کنند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcdxj0f.yt0kj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما