يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 15958
قم نیوز گزارش می دهد:

کمبود پارکینگ در قم خیابان‌ها را ملک شخصی کرده است

قم نيوز : قم نیوز: طی کردن چندین باره طول خیابان‌های اطراف محل کار، منزل، بانک‌ها، مراکز خرید و ... برای یافتن جای پارک، این روزها به رویه تکراری بسیاری از رانندگان در قم تبدیل شده است و گاها نه تنها به پیدا کردن جای پارک منجر نمی‌شود بلکه باعث صرف نظر کردن راننده از پارک خودرو در خیابان مورد نظر و یا ایجاد درگیری لفظی بین افراد می‌شود.
کمبود پارکینگ در قم خیابان‌ها را ملک شخصی کرده است
به گزارش قم‌نیوز، کمبود سرانه پارکینگ در قم باعث شده تا خیابان‌های اصلی و هسته مرکزی این شهر هر روز بستر آشفتگی ترافیکی باشند و این وضعیت نامناسب عبور و مرور، به خصوص در روزهای سه شنبه، آخر هفته و مناسبت‌های خاص شدت بیشتری به خود بگیرد.
 
در حالی هر روز بر تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها در شهر قم افزوده می‌شود که هنوز بسیاری از خیابانها و شوارع اصلی این شهر دست نخورده باقی مانده‌اند و شبکه معابر اصلاح و یا تعریض نشده‌اند و همین امر هم موجب شده تا روز به روز معضلات ترافیکی شهر قم پررنگ تر و کمبود جای پارک خودرو نمایان تر شود.
 
معضل کمبود پارکینگ در قم در حالی است که فروش تراکم پارکینگ از سوی شهرداری بر این مسئله دامن می زند چرا که با وجود اخذ هزینه حذف پارکینگ از مالکان توسط شهرداری، عملا شاهد ساخت پارکینگ به تعداد کافی در تمامی مناطق شهر قم به خصوص در محدوده پرتردد شهر نیستیم.
 
سرعت لاک پشتی افزایش سرانه پارکینگ در شهر قم
 
سرعت لاک پشتی افزایش سرانه پارکینگ در شهر قم در حالی است که بودجه قابل توجهی برای ساخت پارکینگ از محل فروش تراکم پارکینگ نسیب شهرداری قم می شود چرا که به گفته حسن بختیاری، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم به ازای حذف هر واحد پارکینگ 40 برابر قیمت منطقه ای از مالک اخذ می شود و کلیه درآمدی که از بخش فروش پارکینگ عاید شهرداری قم می شود، تجمیع شده تا برای احداث پارکینگ های عمومی هزینه شود و این درست همان چیزی است که در عمل نمود چندانی نداشته است.
 
کمبود پارکینگ و فروش تراکم آن از سوی شهرداری از معضلات شهر قم
 

معضل کمبود پارکینگ و فروش تراکم آن از سوی شهرداری و به دنبال آن افزایش روز افزون ترافیک در شهر قم تا جایی مسئله ساز شده است که حتی سردار کاظم مجتبایی، فرماندهی انتظامی استان قم نیز طی دیداری با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت:  کمبود راه های ارتباطی درون شهری، کمبود پارکینگ و فروش تراکم آن از سوی شهرداری و ترافیک روزافزون از جمله معضلات موجود در سطح شهر قم است.
 
کمبود جای پارک خودرو در قم علاوه بر ایجاد و دامن زدن به مشکلاتی از جمله افزایش ترافیک، اتلاف وقت، تشدید آلودگی صوتی و هوا، افزایش سوخت، نارضایتی ساکنان محلات پرتردد و ... باعث بروز معضل دیگری نیز شده است و آن حصر حریم عمومی با استفاده از میله ها توسط برخی افراد است.
 
در برخی خیابان ها و کوچه های شهر به خصوص در هسته مرکزی شهر و اطراف خیابان های پرتردد که قدم می زنی به میله هایی برمی خوری که در طول کوچه نصب شده اند و هیچ فرد غریبه، مسافر و زائری هم حق پارک خودرو را در آن کوچه ندارد حتی گاهی این حق از افراد جدیدالورودی که در این کوچه ها خانه ای می خرند و یا مستاجر می شوند نیز گرفته می‌شود.
 
مشخص کردن محدوده مالکیت جای پارک توسط نصب میله در معابر قم
 
مالکیت کوچه و مشخص کردن این محدوده مالکیت توسط نصب میله ها در برخی معابر قم از سوی افراد، در حالی است که قانون به صراحت بیان می کند که کوچه جزء شوارع عام محسوب می شود و بسیاری از مراجع تقلید نیز نصب این میله ها را مساوی با غصب فضای عمومی و آن را حرام شرعی می دانند.
 
با این حال متاسفانه نصب این میله ها به منظور حصر کردن فضای عمومی کوچه ها به نفع خود، گاهی در جلوی برخی نهادهای دولتی و غیردولتی و بعضا مراکز فرهنگی که کارشان ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و شهروندی است دیده می شود.
 
این موضوع در حالی هر روز بیشتر و بیشتر می شود که گاهی به عاملی برای ایجاد نزاع های همسایگی و دعوا بین ساکنان کوچه با افراد متفرقه می شود.
 
تمامی معابر و گذرگاه های شهری متعلق به عموم مردم است
 

در این خصوص محسن صالحي، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح می کند: تمامی معابر و گذرگاه های شهری متعلق به عموم مردم است و هیچ سازمانی فراتر از این نمی تواند در معبر عمومی مردم دخل و تصرف کند.
 
صالحی یادآور می شود: در برخی موارد سازمانی فضای محیطی مقابل ساختمان خود را به شکلی نگه داری می کند که از آن هم برای سرویس دهی به کارمندان و مراجعان خود و هم دیگر شهروندان استفاده می کند در این موارد چون برای دیگر شهروندان نیز سهمی قائل هستند مشکلی به وجود نمی آید.
 
وی با تاکید بر این که شهروندان در اولویت هستند، ادامه می دهد: امکان نصب میله و استفاده از فضای جلوی سازمان، اداره و نهادها در صورتی که این مراکز در هسته مرکزی و گلوگاه های شهر نبوده و حساسیت استراتژیک نداشته باشند بلامانع است.
 
در صورت داشتن شرایط به توافق می‌رسیم
 
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم اضافه می کند: این نوع اقدامات سازمان ها و اداره ها در صورتی که مشکل ترافیکی به وجود نیاورد و بتوانند هم کارمندان و ارباب رجوعان خود و هم مردم را اداره و برای پارک خودرو هدایت کنند از نظر ما بدون مشکل است و متولیان آنها می توانند به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مراجعه کرده و در این خصوص با ما به توافق برسند.
 
وی تصریح می کند: اما به طور قطع در صورتی که مکانی که برای پارک خودرو در مقابل سازمان ها در نظر گرفته شده به صورت اختصاصی درآید و موجب نارضایتی عموم مردم را فراهم و ایجاد ترافیک نماید، با برخورد همراه خواهد بود و ابتدا به آنها هشدار داده و در صورت عدم رفع مشکل، نسبت به برخورد قانونی و جمع آوری میله ها اقدام می شود.
 
افزایش سرانه پارکینگ؛ برطرف کننده بخشی از مشکلات ترافیکی شهر قم
 
اما جدای از این مباحث آنچه می تواند جلوی این نوع مشکلات را بگیرد و تا حد زیادی کلاف سردرگم ترافیک شهر قم را سامان دهد، افزایش سرانه پارکینگ در این کلان شهر زائرپذیر است، مطلبی که بارها و بارها مسئولان شهری قم نیز آن را مورد توجه قرار داده و بر آن تاکید داشته اند.
 
در این خصوص محسن صالحي، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم با بیان این که به طور قطع در قم پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد، تصریح می کند: قصه این است که ما در شهر قم هم پارکینگ سازی کم داریم و هم الزاما محل احداث پارکینگ را با نیاز تنظیم نمی کنیم.
 
وی با تاکید بر این که باید محل نیاز به پارکینگ را مدیریت کنیم، بیان می کند: با توجه به این که مراکز خرید و پاساژها در قم متمرکز نیستند و به شکل پراکنده وجود دارند این منطقی نیست که در کنار هر مرکز خرید یک پارکینگ احداث کنیم؛ کاری که باید انجام شود این است که باید پارکینگ در محلی دورتر و البته در محدوده ای که مراکز خرید بیشتری قرار دارد، احداث شود و از آنجا تا نزدیکی مراکز خرید خدمات دسترسی و حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم.
 
پارکینگ بزرگ زائر؛ پروژه ای که استفاده از آن مقطعی است
 

صالحی با بیان این که سیاست جدید شهرداری قم احداث پارکینگ های محلی در مناطق مختلف شهری به جای احداث پارکینگ های بزرگ است، یادآور می شود: در کنار حرم مطهر حضرت معصومه (س) پارکینگ زائر، با ظرفیت بیش از 2 هزار خودرو ساخته شد در حالی که این پارکینگ تنها سه یا چهارماه از سال مورد نیاز است و استفاده از ظرفیت آن مقطعی است و برای تمام فصول سال مورد استفاده قرار نمی گیرد.
 
سیاست های اشتباه شهرداری در خصوص نحوه توزیع پارکینگ در سطح شهر قم
 

البته بحث سیاست های اشتباه در نحوه توزیع پارکینگ در قم موضوعی است که قبلا حجت الاسلام محمد آتش زر، رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز طی گفتگویی به آن اشاره و با بیان این که بحث پارکینگ یک موضوع اساسی و غیر قابل انکار در شهر قم است، تصریح کرده بود: در ابتدا رویکرد ما احداث پارکینگ‌های بزرگ در سطح شهر قم بود، اما حال به این نتیجه رسیده‌ایم که باید پارکینگ ها کوچک‌تر، اما تعداد آنها بیشتر باشد تا در سطح خیابان‌ها گسترده شده و راحت‌تر به مردم خدمات ارائه کند.
 
به هر حال موضوع احداث پارکینگ و افزایش سرانه آن باید تا قبل از این که تمام کوچه های هسته مرکزی شهر و اطراف مراکز خدمات پرتقاضا به پارکینگ خودروها تبدیل و آسایش ساکنان این مناطق بیشتر از این با چالش رو به رو نشده است، مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdch6wnz.23nmmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما