دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : 1607
حجت‌الاسلام غرویان:

کرسی‌های آزاداندیشی جدی گرفته شود

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: چرا با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی، این کرسی‌ها جدی گرفته نمی‌شود.
کرسی‌های آزاداندیشی جدی گرفته شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محسن غرویان امروز با انتقاد از معطلی برخی مسئولان حوزه و دانشگاه در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: آیا ضرورت کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی این قدر نیاز به مکث و درنگ و توقف و رکود دارد که مسئولان حوزه و دانشگاه سال‌هاست آن را مطرح می‌کنند ولی هیچ اقدام شایسته و بایسته‌ای در مورد آن انجام نمی‌گیرد؟

وی با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی آن جایگاه لازم را در حوزه و دانشگاه ندارد، پیرامون موضوعات مطرح در این کرسی‌ها گفت: در این کرسی‌ها، هر موضوعی می‌تواند مطرح باشد به شرط آنکه منطق، استدلال و برهان طرفین در آن حرف اول را بزند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: برخی اصول روشن و بدیهی است که نیاز به بحث ندارد ولی مسائل نظری، علوم انسانی و حکومت دینی از موضوعات کلان و کلی است که جای بحث دارد و باید به آن پرداخته شود.

وی در این خصوص که آیا اسلامی‌سازی علوم انسانی می‌تواند موضوع این کرسی‌ها باشد، گفت: علم دینی از جمله موضوعاتی است که صاحب‌نظران در آن بحث موافق و مخالف مطرح کردند که خود رشته‌های مختلف علوم انسانی را در بر می‌گیرد.

غرویان در مورد تفاوت کرسی‌های آزاداندیشی با نظریه‌پردازی ابراز کرد: کرسی‌های آزاداندیشی با نظریه‌پردازی تفاوتی ندارد و ماهیت آن یکی است، بلکه آزاداندیشی مقدمه نظریه‌پردازی است‌ و بنابراین نباید خود را درگیر اصطلاحات کنیم.

وی با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه آغاز شده است، افزود: در این کرسی‌ها نباید منطق، استدلال، هیجان و احساس بر تعقل و برهان غلبه داشته باشد، موضوعات و مباحث را نباید سیاسی کنیم و همه را وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نبریم بلکه اجازه دهیم افراد ایده‌های نو و جدید خود را در فضای علمی بیان کنند.

استاد حوزه علمیه قم بر غلبه منافع کرسی‌ها به خطرات و آسیب‌های آن تاکید و عنوان کرد: خطرات این است که نتوانیم هیجانات و احساسات پس از برگزاری کرسی‌ها را کنترل کنیم و این خود منجر به درگیری‌هایی شود.

وی نقش کرسی‌های آزاداندیشی را در توسعه کشور مهم و اساسی ارزیابی و خاطرنشان کرد: توسعه محصول علم است و تا علم و آگاهی توسعه پیدا نکند ما توسعه سیاسی، اقتصادی و صنعتی نخواهیم داشت.

غرویان ادامه داد: همه اینها مشروط به باز شدن اندیشه‌ها و افکار است و این کرسی‌ها، توسعه بینش، تفکر و اندیشه را تامین کرده و به دنبال آن توسعه در علم و تکنولوژی و سایر امور را به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.xdyiw6dvegiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما