چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : 16099
آیت الله مصباح یزدی:

طلاب برای انتقال معارف اسلامی از امکانات فراهم شده استفاده کنند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مصباح گفت: امروز به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی امکاناتی برای طلبه‌های ساده فراهم شده است تا آنچه از اسلام یاد گرفته‌اند، به دیگران منتقل کنند.
طلاب برای انتقال معارف اسلامی از امکانات فراهم شده استفاده کنند
به گزارش قم‌نیوز، آیت الله مصباح یزدی سه شنبه شب که در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه سخن می‌گفت، ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود که باید به آن توجه ویژه ای شود.
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در ادامه با اشاره به سیری که در هنگام طلبه شدن پیموده است، افزود: ابتدای کار که وارد کسوت طلبگی شده بودیم، برداشتمان این بود که طلبه شدن کار مستحبی است و باید همه سختی‌های این راه را تحمل کنیم.
 
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این راه مسائل سختی بود، از ملامت دوستان گرفته تا استهزاء دیگران مطرح بود و حتی در افکار عمومی نیز مخالفت‌هایی مطرح بود که مقاومت در برابرش سخت بود اما خدا توفیق داد که در راه طلبگی باقی ماندیم.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: بعد از گذشت مدتی در سایه تحصیل علم، متوجه شدیم که طلبگی از یک عمل مستحبی بالاتر است و حتی یک عمل واجب است.
 
وی تصریح کرد: در زمان حاضر، طلبگی از یک امر واجب هم بالاتر است و واجب عینی و موکد به حساب می‌آید که کمتر واجبی را با آن می‌توان مقایسه کرد.واجبی که کمتر واجبی را می‌توان با آن مقایسه کرد و از اکثر واجب‌ها، اهمیتش بیشتر است.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: امروز به برکت اهل بیت (ع) می‌دانیم که عبادت‌ها بسته به نیتشان، ارزش‌های متفاوتی دارند. گاهی دو رکعت نماز با نیت‌های مختلف، اجر متفاوتی پیدا می‌کند.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: نخستین شرط برای تعالی نیت‌ها، معرفت پیدا کردن است و اگر این معرفت پیدا شود، نیت‌ها نیز ارتقاء می‌یابد.
 
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: امروز پیشرفت فناوری به حدی رسیده است که عالم به یکدیگر مرتبط شده است و کارها بسیار آسان شده‌اند. از سوی دیگر بستر انتقال ارزش‌ها و روش‌ها و باورها با چنان سرعتی فراهم شده است که در تاریخ شبیهش وجود نداشته است.
 
وی افزود: نتیجه این تحولات این است که تغییرات جهانی در ذهن و افکار انسان‌ها پدید می‌آید. به عنوان مثال رسانه‌هایی که شبانه روز علیه تشیع فعالیت می‌کنند، صدها مورد می‌شوند و فساد اخلاقی در سایه فناوری به راحتی فراهم است.
 
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در زمان قدیم با این اوصاف اگر تحصیل علم عمل مستحبی بود، اما امروز در مواجهه با اینکه ضروری‌ترین و قطعی‌ترین مسائل ما مورد هجوم دشمن قرار گرفته است، تکالیف از نظر وسعت و شدت نیز صدها مرتبه تغییر کرده است.
 
وی افزود: امروز به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی امکاناتی برای طلبه‌های ساده فراهم شده است تا آنچه از اسلام یاد گرفته‌اند، به دیگران منتقل کنند. لذا در سایه این تحولات باید از امکانات به بهترین وجه استفاده کنیم.
 
آیت الله مصباح تصریح کرد: ما نباید در جا بزنیم و عقب گرد داشته باشیم تا دیگران به جاهای پیشرفته تر برسند و وقتی امکاناتمان بیشتر می‌شود، وظایمان نیز بیشتر می‌شود.
 
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز که خون‌های شیعه در جایی ریخته می‌شود، گناه آن برگردن کسانی است که برعلیه صحابه شعار می‌دهند و آن‌ها را لعن می‌کنند.
 
وی افزود: کسی که فکر می‌کند با شجاعت خلفاء را لعن می‌کند، اگر متوجه بود کسانی که به نام تشیع سرشان بریده می‌شود، دیگر چنین برداشتی نداشت.
 
آیت الله مصباح تصریح کرد: رفتارهای شما، صداها و فیلم‌های شما ضبط می‌شود وموجب سر بردین شیعیان می‌شود. بعضی‌ها که خلفاء را لعن می‌کنند، فکر می‌کنند هنر می‌کنند در حالی که سبب کشته شدن شیعیان می‌شوند و این افتخاری ندارد.
 
وی افزود: طلبه اگر بخواهد، می‌تواند هزاران نفر را از کفر نجات بدهد به شرطی که بفهمد اولویت چیست و خودسازی داشته باشد و گرنه شیطان بر وی مسلط می‌شود.
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: بودند کسانی که به حد مرجعیت رسیدند اما ضررشان برای نظام اسلامی بیشتر ازمنافع شان بود. این افراد علم و تقوای فردی داشتند اما درک و بصیرت نداشتند و همین باعث شد که ضررشان بیشتر باشد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdceo78z.jh8poi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما