قم نيوز : قم نيوز: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مصرف بی‌رویه موجب شور شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود، گفت: با این روند تا 10 سال آینده 50 درصد زمین‌های زراعی استان قم بدون استفاده خواهند شد.
50 درصد زمین‌های زراعی قم 10 سال دیگر بدون استفاده می‌شوند
به گزارش قم نيوز، خداکرم جلالی پیش از ظهر امروز در گردهمایی ائمه جماعات مساجد و ادارات و روحانیون مستقر استان قم با اشاره به منابع طبیعی نقش ارزشمندی که در زندگی بشر دارد گفت: در اسلام به حفظ منابع طبیعی بسیار سفارش شده است ولی ما به آن‌ها عمل نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری‌های بی رویه از منابع طبیعی موجب شده است که در جهان مشکلات فراوانی به وجود آید.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه طوفان، شن و سیل از عوارض استفاده بی رویه از منابع طبیعی است، تصریح کرد گفت: در قرن بیستم جمعیت جهان ۴ برابر شده است ولی مصرف آب ۹ برابر و تولید گازهای کربنی ۱۷ برابر شده است.

وی با اشاره به خشک شدن بسیاری از تالاب‌های کشور عنوان کرد: برداشت ما از آب‌های زیرزمینی ۱۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از حد مجاز است.

جلالی با بیان اینکه مصرف بی رویه موجب شور شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود تصریح کرد: با این روند تا ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد زمین‌های زراعی استان قم بدون استفاده خواهند شد.

این مسئول با اشاره به اینکه این خسارت‌ها بیشتر از خشک شدن دریاچه ارومیه است گفت: بهره برداری مناسب از امکانات زیرزمینی وظیفه‌ای است که مردم باید به آن توجه کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد اظهار کرد: میانگین بارندگی در ایران یک سوم میانگین بارندگی در جهان و تبخیر در ایران ۴ برابر میانگین جهانی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد کشور مورد تأثیر فرسایش بادی و شنی قرار دارد گفت: کشور ما یک درصد خشکی جهان را دارد در حالی که ۲.۲ درصد بیابان‌های جهان در ایران وجود دارد.

جلالی با بیان اینکه جزو پنج کشور اول جهان به لحاظ تنوع اقلیمی و جانوری هستیم افزود: از ۱۳ اقلیم جهان ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به سرعت جنگل‌ها و مراتع را از بین می‌بریم تصریح کرد: پوشش گیاهی موجب می‌شود که آب سریع‌تر در خاک نفوذ کند و از سیل جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بعد از طرح هدف مندی یارانه‌ها مصرف سوخت‌های هیزمی و بوته‌ای در کشور بیشتر شده است گفت: مصرف سوخت هیزمی در کشور از ۵ میلیون متر مکعب به ۸ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۴ هزار هکتار تصرف غیر قانونی در کشور داریم بیان کرد: بخشی از این تصرفات توسط زمین خواران حرفه‌ای انجام می‌شود ولی برخی از روستاییان هستند که بی اطلاع موجب تصرف می‌شوند.

جلالی با بیان اینکه روحانیون در فرهنگ سازی در استفاده مناسب از منابع طبیعی می‌توانند کمک کنند گفت: اگر مردم با دید مذهبی و عقیدتی به این موضوع نگاه کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcg7t9q.ak9yn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما