دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : 2071
آیت‌الله مصباح‌یزدی:

عزاداری سیدالشهدا مایه حیات مومنان است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: زندگی علاقه‌مندان به سیدالشهدا به این موضوع بستگی دارد که در مجالس و هیئت‌های عزاداری شرکت کرده و عشق خود را به وی ابراز کنند و این امر مایه حیات مومنان است.
عزاداری سیدالشهدا مایه حیات مومنان است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از اعضای سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت سپاه علی بن ابیطالب(ع) با اشاره به اهمیت کار خیر اظهار کرد: کسانی‌ که از توفیق کار خیر برخوردار هستند بدانند شیطان در کمین آنها است.

وی خاطرنشان کرد: باید به شکر خدا پرداخته که از نعمت رهبری مانند امام خمینی(ره) برخوردار بوده تا به راهنمایی امت بپردازد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه شیطان دام‌های مختلفی برای بشر گسترده است، گفت: بخل و خودپسندی یکی از دام‌های شیطان بوده و احساس برتری بر دیگران نخستین قدمی است که شیطان به سوءاستفاده می‌پردازد.

وی ادامه داد: مومنان باید در همه امور خود را پایین‌تر از دیگران بدانند تا بتوانند خود را از وسوسه‌های شیطان حفظ کند.

مصباح‌یزدی با اشاره به روایتی از حضرت موسی(ع) بیان کرد: خداوند به آن حضرت فرمود پست‌ترین مخلوقات را همراه خود بیاور، ولی حضرت موسی در نهایت جرقه‌ای به ذهنش زد که سگ زخمی را به خدا معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت موسی در نهایت به این نتیجه رسید که سگ گناهی ندارد و دست خالی به نزد پروردگار رفت و خداوند خطاب به وی فرمود: اگر کسی را آورده بودی نام تو را از طومار انبیا حذف می‌کردم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بندگان خالص خداوند تکالیف سختی دارند، گفت: بندگان خالص نباید مبتلا به اوج شوند و خود را بهتر از دیگران بدانند و باید همیشه از عاقبت خود بیمناک باشند.

وی به وظایف دوران کنونی اشاره کرد و افزود: شکرگذاری در برابر توفیقات، نگرانی از سلب توفیق و آگاهی‌بخشی دیگران از اموری است که در دوران کنونی باید به آن توجه شود.

مصباح‌یزدی تاکید کرد: باید تجربه‌های خود را به دیگران منتقل کنیم چراکه نوجوانان فراوانی بودند که نهضت، پیروزی، جنگ و بمباران را مشاهده نکرده بودند و اغلب در معرض وسوسه‌های دشمن هستند.

وی ادامه داد: این افراد نیاز به راهنمایی دارند و باید با مهربانی و صمیمیت جریان‌ها، برکات و دستاوردهای انقلاب را برای آنها بیان کرد و بسیاری از جوانان امروز حوصله کتابخوانی ندارند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: باید مطالب و آموزه‌ها بیان شود تا فریب نخورند و قدر نعمت‌ها و کسانی ‌که برای کشور عزت آفریدند بدانند.

وی عنوان کرد: وظیفه عموم مردم قدرشناسی از پیشکسوتان به‌عنوان شهدای زنده بوده و این وظیفه برای جامعه دارای منفعت است.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: انبیا بارها در صحبت‌های خود بیان می‌کردند، اجر رسالت ما از خدا است و این امر یکی از عوامل پیشرفت انبیا بود بنابراین مردم به سخنان آنها اهتمام داشتند.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) محبت اهل بیت(ع) را به‌عنوان پاداش از امت خواستار شدند، گفت: پیامبر اکرم(ص) محبت اهل بیت را به‌عنوان مزد نخواستند در واقع این امر به نفع امت است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: مومنان باید در سایه محبت اهل بیت(ع) دین را بشناسند تا به عزت دنیا برسند و عامل وحدت در جامعه وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید به احترام و تکریم پیشکسوتان در جامعه بپردازیم و در واقع منفعت این امر به نفع جامعه است.

مصباح‌یزدی ادامه داد: مردم می‌دانند که فداکاری در راه خدا بسیار ارزشمند است و این احترام سبب منفعت جامعه می‌شود و تنها در این صورت است که می‌توانیم از امنیت، فرهنگ اسلامی و ارزش‌ها بهره ببریم.

وی عنوان کرد: باید از تجربیات پیشکسوتان استفاده کنیم چرا که در مشورت با آنها هزاران حکمت وجود دارد و مشورت با آنها نفع و حکمت فراوانی به همراه دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: باید این نکته را در نظر داشت که انسان در هر مقامی مانند نبوت باید خود را پست‌تر بداند ولی مردم باید آنها را عزیز بدانند و این احترام به نفع آنها بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: برکات فراوانی در سایه جهاد جهادگران و فداکاری فداکاران ایجاد شده و ما موظف هستیم این برکات را حفظ کنیم تا به نسل‌های آینده منتقل شود.

مصباح‌یزدی با بیان اینکه شهیدان اسلام را سرلوحه ایثار و فداکاری قرار داده بودند، گفت: مجاهدان و فداکاران همه برای اسلام فداکاری کردند و حفظ ارزش‌ها و فداکاری برای این است که احکام اسلام حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: باید به حفظ ارزش‌های معنوی و رفتاری بپردازیم و مواظب باشیم خدشه‌ای به احکام اسلام وارد نشود و در جامعه شعائر اسلامی حفظ شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: جامعه ما به برکت رهبری امام خمینی(ره) و خون شهیدان به پیروزی رسید و بهره‌های فراوانی را از این برکت داریم.

وی با اشاره به منفعت‌های محبت اهل بیت(س) گفت: این محبت سبب آشنایی جوانان با دین می‌شود تا دین به نسل آینده منتقل شود.

مصباح‌یزدی یادآور شد: اگر یک سال برنامه‌ عزاداری در محرم برگزار نشود مرگ مومنان و عاشقان سیدالشهدا رقم می‌خورد چراکه زندگی علاقه‌مندان به سیدالشهدا این است که در مجالس و هیئت‌های عزاداری شرکت و عشق خود را به وی ابراز کنند و این امر حیات مومنان است.

وی تاکید کرد: ارزش‌هایی که شهدا آفریدند باید پاس بداریم و به آنها عمل کنیم البته حفظ شعارها بزرگترین خدمت است ولی کافی نیست.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcb.zb5urhbg8iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما