دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : 21796

اضطراب ،نگرانی و تشویش یادگیری را مختل می کند

قم نيوز : قم نیوز: یک روانشناس اجتماعی تصریح کرد: اضطراب، نگرانی و تشویش اثر منفی بر میزان یادگیری انسان دارد و قدرت یادگیری او را مختل می سازد.
اضطراب ،نگرانی و تشویش یادگیری را مختل می کند
به گزارش قم نیوز، جاوید ثمودی در خصوص اهمیت یادگیری گفت:انسان همواره در معرض یادگیری است و ناچار است ذهن خود را فعال نگاه دارد و خود را برای آموزه های جدید آماده کند.

این روانشناس تصریح کرد:یادگیری در سنین مختلف به خصوص کودکی، نوجوانی و جوانی دارای اهمیت فراوانی است که باید والدین تلاش کنند استعدادهای یادگیری را در فرزندان خود شکوفا و تقویت کنند.

وی در مورد ضرورت توجه به تمرکز در روند یادگیری عنوان کرد:در کسب مهارت و آموزه ها باید با تمرکز کافی یادگیری را ارتقای بخشید هرچند عدم تمرکز ذهن به واسطه عوامل محیطی و ذهنی یکی از دغدغه های مهمی است که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.

ثمودی اظهار داشت: از عوامل مهمی که بر روی تمرکز اثر منفی دارد تشویش و نگرانی و اضطراب است که راندمان یادگیری را به شدت کاهش می دهد از این رو باید محیط و ذهن را در جهت افزایش قدرت یادگیری آماده کرد و فضای خوبی در جهت تقویت یادگیری فراهم ساخت.

وی با اشاره به برخی از عوامل مهم در کاهش اضطراب گفت: فعالیت منظم جسمانی می تواند تشویش و نگرانی را از میان ببرد به طوری که هنگامی که فرد بطور منظم ورزش می کند چرخه انرژی در بدن او به نحو موثری به گردش در می آید و تاثیر مثبتی بر اندیشه و حواس می گذارد و انسان را به آرامش می رساند.

این روانشناس افزود: "نه" گفتن در موقع مناسب نیز در کاهش اضطراب نقش به سزایی دارد و می تواند یادگیری را تقویت کند به طوری که می توان با نه گفتن به بسیاری از برنامه ها و فعالیت هایی که فرصت یادگیری را از میان می برد به آرامش دست یافت.

وی افکار مثبت را یکی از عوامل مهم در کاهش نگرانی برشمرد و اظهار داشت: داشتن افکار مثبت و تصویرسازی های مناسب همواره ذهن را در حالت پذیرش و آرامش قرار می دهد.

ثمودی یادآور شد: افرادی که دائما درگیر ترس، اضطراب، بدگمانی و منفی بافی هستند بدلیل تشویش خاطر قدرت تمرکز و یادگیری اندکی دارند آنها ناخواسته و ندانسته ذهن خود را نیمه فلج و ناکارآمد نگاه دارند.

وی با تاکید بر توجه به مثبت اندیشی در جهت موفقیت خاطرنشان کرد: از آنجا که فرصت های خوب همواره بی خبر از راه می رسند ضروریست با مثبت اندیشی و سلامت ذهن شرایط را دائما برای پذیرش این فرصتهای تازه آماده نگاه داشت.

این روانشناس اجتماعی تصریح کرد: تغذیه سالم نیز زمینه دستیابی به آرامش و کاهش اضطراب را فراهم می کند زیرا سلامت جسم بر کیفیت تفکر، تعقل و هوشمندی فرد اثر می گذارد لذا ضرورت دارد همواره به آنچه بعنوان عادات غذایی برای خود فراهم آورده ایم توجه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده ها باید به تغذیه سالم فرزندان خود توجه خاصی داشته باشند تا موفقیت های تحصیلی و مهارتی را در سایه توجه به کسب آرامش به دست بیاورند.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdcepf8w.jh8zoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما