شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 24417

از کودکان، مرگ عزیزانشان را پنهان نکنیم

قم نيوز : قم نیوز: یک روانشناس اجتماعی، با بیان اینکه نباید از کودکان، مرگ عزیزانشان را پنهان کنیم، توصیه کرد مراقب باشید که کودکان وسیله تخلیه احساسات نشوند و افراد بالغ با در آغوش کشیدن آنها و ناله و زاری موجبات پریشانی و حیرت آنها را فراهم نسازند .
از کودکان، مرگ عزیزانشان را پنهان نکنیم
به گزارش قم نیوز، جاوید ثمودی در خصوص مرگ عزیزان گفت: به طور حتم فوت پدر، مادر یا یکی از نزدیکان بیشترین تاثیر را بر احساسات کودک می گذارد و در اینگونه مواقع عکس العمل مناسب بستگی به گروه سنی کودک دارد.

این روانشناس عنوان کرد: کودک ۳ الی ۵ ساله از مرگ تصور نوعی رفت و برگشت موقت را دارد و انتظار دارند که فرد فوت کرده دوباره به زندگی برگردد که از آنجایی که این خردسالان در مرحله " تفکر عینی" هستند بهتر است از عبارات پیچیده برای توضیح به آنها استفاده نکنیم.

وی افزود:برای نمونه عبارت "پدر به خواب ابدی رفته" از نظر این کودکان یعنی که پدر بزودی از خواب برمی خیزد زیرا آنها درکی از مفهوم "ابدیت" ندارند، همچنین نباید به کودکان گفت که فرد درگذشته به سفر رفته زیرا این ترس را در آنها ایجاد می کند که هرگونه سفری که سایر نزدیکان یا والدین انجام می دهند نوعی مرگ است.

ثمودی درباره کودکان ۶ تا ۹ سال نیز افزود: در مورد کودکان ۶ الی ۹ ساله چون اغلب کودکان در این سن می دانند که هر موجود زنده ای خواهد مرد لذا صحبت با آنها کمی آسان تر است اما این گروه سنی نیز مرگ را اتفاقی می دانند که فقط برای دیگران پیش می آید و تمایل دارند که آن را به دیگران نسبت دهند.

وی ادامه داد: از آنجا که این کودکان کمتر در معرض "افکار جادویی" خود قرار دارند لذا بیش از گروه اول احساسات ناشی از رنج و اندوه را درک می کنند و حتی قادرند دوستان و یا نزدیکان اندوهگین خود را دلداری دهند.

این روانشناس درباره شناخت کودکان ۹ سال به بالا در مورد مرگ گفت: گروه سنی ۹ سال به بالا مفهوم مرگ را درست مثل افراد بالغ درک می کنند و فقدان فرد از دست رفته را می فهمند؛ به همین دلیل واکنش های شدیدتری نسبت به مرگ اطرافیان از خود بروز می دهند بطور کلی کودکان تنها از ۱۰ سالگی به بعد است که فرآیند مرگ را می شناسند و نسبت به آن دید واقع بینانه دارند.

وی پیرامون حضور کودکان در مراسم خاکسپاری اظهار داشت:در مورد کودکان زیر ۹ سال بهتر است که در مراسم خاکسپاری حضور نداشته باشند زیرا شرکت در این گونه مراسم برای آنها ایجاد اضطراب و ترس می کند.

ثمودی عنوان کرد:اما در مراسمی که معمولا در مسجد برگزار می شود می توان کودک را با خود برد بخصوص که شرکت در چنین مراسمی برای کودکان بزرگتر می تواند مفید واقع شود تا مفهوم مرگ را بهتر درک کنند و ضمنا بتوانند سوگواری کرده و اندوه خود را پنهان نسازند.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdchqkni.23nkzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما