دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 23143

جمع‌آوری زباله در قم زوج و فرد می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری زوج و فرد زباله در آینده نزدیک گفت: از مردم می‌خواهیم دیدگاه‌های خود را در این رابطه با ما در میان بگذارند.
جمع‌آوری زباله در قم زوج و فرد می‌شود
به گزارش قم نیوز، یکی از شاخص‌های مهم در محیط زیست شهری، نحوه مدیریت پسماند است. زندگی مصرفی امروز موجب شده تا تولید زباله به یکی از مشکلات شهرهای بزرگ تبدیل شود. شهر قم در شرایط عادی، روزانه ۶۵۰ تن زباله تولید می‌کند. زباله‌هایی که در ایامی مانند روزهای نوروز و نیمه شعبان به بیش از ۲ برابر می‌رسند. حالا جمع‌آوری و رفت و روب این حجم‌ از زباله‌ها یک طرف، مدیریت آنها هم از طرف دیگر به یکی از امور هزینه‌بر مدیریت شهری تبدیل شده است.

رضا بامداد اصل، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم می‌گوید برای جمع‌آوری این زباله‌ها و نظافت معابر شهرداری قم در سال ۴۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند. حالا مدیریت شهری به این فکر افتاده با بهره‌گیری از الگوی دیگر کلان‌شهرها این هزینه را کاهش دهد.

بامداد اصل با اشاره به اینکه در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان و شیراز زباله‌ها به صورت یک روز در میان جمع‌آوری می‌شود، گفت: در حال حاضر شهروندان زباله را هر زمان که بخواهند در کوچه و خیابان‌ها می‌گذارند و شهرداری هر شب آن را جمع‌آوری می‌کند اما اگر شرایطی به وجود بیاید که تولید زباله کنترل شده و با فاصله زمانی بیرون از منازل قرار داده شود، هزینه شهرداری بسیار کاهش پیدا می‌کند.

به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اگر زباله‌ها یک شب در میان جمع‌آوری شوند، در سال بین ۴ تا ۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد شد که این مبلغ را می‌توان برای پاکیزه‌تر کردن شهر و ایجاد بوستان‌های شهری و فضاهای نشاط زا صرف کرد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان تصمیم گرفته هزینه جمع‌آوری زباله را کاهش دهد ابراز داشت: با انجام طرح زوج و فرد می‌توان ۱۰ تا ۱۵ درصد در این مبلغ صرفه‌جویی کرد.

اسراف در تولید زباله

یکی از مسایلی که باید در این مقوله به آن توجه کرد، جایگاه اسراف در فرهنگ دینی ما است. یکی از لوازم رسیدن به توسعه پایدار اصلاح الگوی مصرف و توجه به بهره‌وری با تکیه بر توصیه‌های دینی در جلوگیری از مصرف بی‌رویه است. این موضوع در تولید زباله هم خود را نشان می‌دهد.

بامداد اصل با اشاره به انتخاب شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در سال جاری اضافه کرد: رسیدن به شاخص‌های مورد نظر این شعار نیاز به همت تمام مردم در مدیریت رفتار شهروندی از جمله مدیریت تولید زباله دارد.

وی موضوع اصلاح سبک زندگی را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر می‌خواهیم به سوی پیاده کردن فرهنگ دینی در جامعه برویم باید مسئله اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم.

قانون چه می‌گوید؟

قانون مدیریت پسماند که در سال ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال ۱۳۸۴ آئین نامه اجرایی آن به دولت ابلاغ شده است. بر اساس ماده ۸ این قانون، مدیریت اجرایی می‌تواند هزینه‌های مدیریت پسماندها را از تولید کننده پسماند با تعرفه‌ای که طبق دستورالعمل وزارت کشور توسط شوراهای اسلامی بر حسب نوع پسماند تعیین می‌شود، دریافت و فقط صرف هزینه‌های مدیریت پسماند کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به این ماده قانونی می‌گوید: شهرداری از مردم هزینه‌ای بابت این کار دریافت نمی‌کند اما از مردم تقاضا داریم با مدیریت تولید زباله، همراهی در طرح زوج و فرد کردن جمع‌آوری زباله و تفکیک آن در مبدأ، ما را در کاهش هزینه‌ها به شهرداری کمک کنند که البته این مبالغ صرفه‌جویی شده هم در رفت و روب بهتر شهر و احداث بوستان‌های شهری هزینه خواهد شد.

مردم نظر بدهند

بامداد اصل با اشاره به اهمیت همکاری مردم در طرح زوج و فرد کردن جمع‌آوری زباله‌ها ادامه داد: کمیته‌ای در این رابطه با عضویت سازمان مدیریت پسماند، شهرداران مناطق، مدیران خدمات شهری مناطق شهرداری قم و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر ایجاد شده تا مشارکت مردم در اجرای این طرح را حداکثر برساند.

وی گفت: شهر قم از نخستین شهرهایی بوده که طرح جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد در آن اجرا می‌شده اما مدیریت غلط و اشتباه در تصمیم‌گیری موجب شد تا شهرمان بعدها به روند غلط جمع‌آوری روزانه مبتلا شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اینکه اجرای این طرح در مرحله آسیب‌شناسی قرار دارد، خاطرنشان کرد: ما از مردم تقاضا داریم نظرات خود را در این زمینه به ما انتقال داده و ما را یاری کنند.

وی در پاسخ به برخی نگرانی‌ها درباره ایجاد مشکل برای شهروندان در این طرح گفت: ما به شهروندان تعهد می‌دهیم که اگر زباله‌های خود را در روزهای مقرر و در ساعت تعیین‌شده بیرون بگذارند؛ زیبایی و نظافت شهر قم دچار خدشه نشود.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcc1sqi.2bq108laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما