پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب : 27656
دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه:

عدالت و امنیت عناصر کلیدی جامعه اسلامی از منظر رهبری است

قم نيوز : قم نیوز: دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه گفت: عدالت یکی از عناصر کلیدی جامعه اسلامی در فلسفه سیاسی رهبر معظم انقلاب است و امنیت هم همین ویژگی را دارد.
عدالت و امنیت عناصر کلیدی جامعه اسلامی از منظر رهبری است
به گزارش قم نیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه سیاسی موضوع مباحث افلاطون در جمهوریت، فارابی در آرای مدینه فاضله و آیت‌الله خامنه‌ای در حدیث ولایت است.
 
وی افزود: کتاب فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای محصول سال‌ها مطالعه بوده و پنج حوزه فلسفه، کلام، جامعه‌شناسی، اندیشه و روابط بین‌الملل را در بر می‌گیرد.
 
دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه با بیان اینکه نخستین بخش این کتاب به مباحث نظری می‌پردازد، گفت: مفاهیم اساسی همچون مفهوم و جایگاه سیاست، موضوع سیاست و فلسفه سیاسی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در بخش دوم آورده شده است.
 
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این کتاب مختصر بودن ولی جامعیت در مورد بسیاری از مباحث فلسفه سیاسی است.
 
مهاجرنیا با اشاره به غایت‌گرایی فیلسوفان گذشته خاطرنشان کرد: آنها همه چیز را با معیار سعادت می‌سنجیدند ولی در فلسفه مدرن، این نگاه غایت‌گرایانه کمرنگ شده است؛ در اثر حاضر غایت‌ها از منظر فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای ذکر شده است.
 
نویسنده کتاب فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای افزود: هیچ جامعه‌ای شکل نخواهد گرفت مگر اینکه شالوده اصلی آن بر دین باشد و از منظر دین و فلسفه انبیا، جامعه بدون دین هرگز شکل نگرفته است.
 
وی با بیان اینکه جامعه دارای قوانین عرفی یا دینی است، گفت: قوانین در فلسفه سیاسی اسلام بر مبنای شریعت هستند.
 
مهاجرنیا تصریح کرد: عدالت یکی از عناصر کلیدی جامعه اسلامی در فلسفه سیاسی رهبر معظم انقلاب است و امنیت هم همین ویژگی را دارد و بلکه مهمتر است زیرا اگر امنیت وجود نداشته باشد جامعه از دست می‌رود.
 
دبیر انجمن‌های علمیه حوزه علمیه به آیین شهروندی به عنوان دیگر فصل کتاب فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای اشاره و بیان کرد: ماهیت حقوق شهروندی، کرامت شهروندی، آزادی و حق مشارکت از جمله موضوعاتی هستند که در این فصل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند؛ رهبری حکومت اسلامی را دارای دو رکن اساسی می‌دانند که شامل دین و مردم است و این دو رکن مشروعیت نظام را هم تامین می‌کنند؛ ایشان معتقدند شهروندی زاده انقلاب اسلامی است وگرنه نظام شاهنشاهی همواره سیستم ارباب و رعیتی را ترویج می‌کرد.
 
وی آیین شهریایی را عنوان فصل چهارم کتاب دانست و گفت: قدرت سیاسی، مشروعیت، نظم ولایی و مردم‌سالاری دینی موضوعاتی هستند که در این فصل گردآوری شده‌ است.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcfvvd0.w6detagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما