چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۳
کد مطلب : 27971
معاون ‌وزیر ارشاد در قم:

تولید کتاب حوزه دین در سال جاری ۲۳ درصد رشد کرد

قم نيوز : قم نیوز: معاون ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از فروردین ‌تا پایان آذر ماه سال ۹۲، ۶۸۰۰ عنوان کتاب در حوزه دین و در سال ۹۳ در مدت مشابه، ۹۳۹۲ کتاب منتشر شده است که شاهد افزایش ۲۳ درصدی هستیم.
تولید کتاب حوزه دین در سال جاری ۲۳ درصد رشد کرد
به گزارش ، عباس صالحی که عصر امروز در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه کتاب حوزه دین سخن می‌گفت، با تاکید بر اهمیت جایگاه شهر قم اظهار داشت: شهر قم به دلیل حضور قدیمی‌ترین حوزه شیعی و حرم کریمه اهل بیت (س) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه در قم هستند و از لحاظ کمی نیز شاهد حضور حوزه‌های زیادی در قم هستیم و از سوی دیگر نزدیک به 12 درصد نشر ایران از این شهر است.
 
وی تصریح کرد: امسال 5601 عنوان کتاب در قم منتشر شده ‌که 3180 عنوان آن چاپ نخست بوده‌اند و از سوی دیگر حضور کتابخانه‌های مختلف در این شهر از جمله کتابخانه‌های آیت الله سیستانی نشان از اهمیت فرهنگ در شهر قم دارد.
 
صالحی با اشاره به اینکه بین قم و کتاب حوزه دین نسبتی اساسی وجود دارد و پایگاه اصلی تولید کتاب حوزه دین در قم است، خاطرنشان کرد: از فروردین ماه تا پایان آذر ماه سال 92، 6800 عنوان کتاب در حوزه دین و در سال 93 در مدت مشابه، 9392 کتاب منتشر شده ‌که شاهد افزایش 23 درصدی هستیم.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: متاسفانه از نظر تیراژ، متوسط تیراژ کتب در سال 93، نسبت به سال 92 شاهد 15 درصد کاهش هستیم و در حوزه قیمت نیز شاهد تغییراتی بوده‌ایم.
 
وی با اشاره به آمار تولید کتب دینی ‌پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: از سال 57 تا 92، شاهد انتشار حدود 183 هزار عنوان کتاب حوزه دین هستیم که 20 هزار از این کتاب‌ها به چاپ دوم به بعد رسیده ‌و بقیه فرصت چاپ مجدد پیدا نکرده است.
 
صالحی تاکید کرد: 8 ناشر عمده حوزه دین در این سال‌ها به فعالیت مشغول بوده‌اند که بوستان کتاب، نخستین جایگاه را در کشور دارد و پس از آن دفتر نشر فرهنگ اسلامی، جامعه مدرسین، کتاب اسلامیه، دلیل ما و بنیاد پزوهش‌های اسلامی در رتبه‌های بعدی هستند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نیازمند بازخوانی مجدد آمارهای موجود در زمینه کتب دینی هستیم.
 
وی تصریح کرد: کتاب سازی توطئه‌ای فرهنگی‌ است که مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد و باید عرف و قانون و شرع را به کمک فراخواند تا با این کار نادرست که آبروی حوزه نشر را خواهد برد، مقابله شود.
 
صالحی با تاکید بر توسعه نشریات نقد علوم انسانی تاکید کرد: در سال 10 هزار کتاب حوزه دین منتشر می‌شود و نیازمند تقویت جریان نقد کتب دینی هستیم و قم باید به چشم تیزبین جریان فرهنگ دینی در کشور و جهان اسلام تبدیل شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد نشر، خاطرنشان کرد: کتاب تنها یک کالای فرهنگی نیست بلکه بحث اقتصادی آن نیز مهم است و از سوی دیگر باید به دست مخاطب برسد. در این حوزه نیازمند هم‌اندیشی و هم‌گرایی بیشتری وجود دارد و باید ناشران حرفه‌ای حوزه دین و زیر ساخت‌های لازم، در این حوزه حاضر شوند.
 
وی با تاکید بر ضرورت مخاطب‌شناسی در حوزه دین، افزود: باید سهم مخاطب‌شناسی در حوزه دین پررنگ‌تر از آنچه هست، باشد و سهمی از سرمایه گذاری حوزه کتب دینی به مخاطب‌شناسی برسد تا روند اقتصاد نشر در این حوزه تغییر کند.
 
صالحی تاکید کرد: از برگزاری این نمایشگاه در حوزه کتب دینی تشکر می‌کنم و حضور ناشران در برگزاری چنین نمایشگاه‌های، شایسته تقدیر است زیرا ارشاد در سیاست‌های خود، برنامه واگذاری این گونه حرکت‌ها را به بخش خصوصی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی فرهنگی با حضور ناشران خارجی بیشتر محقق می‌شود و این نیز یکی از اهداف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم نیز در این مراسم اظهار داشت: باید حوزه نشر دینی در کنار تسهیلاتی که برای نشر در حوزه دین قرار داده است، نقد این حوزه را دردستور کار قرار دهد.
 
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی خود به حوزه نشر دینی توجه ویژه‌ای دارند و حتی کتاب‌های رمان را مطالعه می‌کنند و بر آن‌ها نقد و تقریظ نیز منتشر می‌کنند.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قم تصریح کرد: اگر چه محدودیت‌هایی وجود دارد اما با وجود همین محدودیت‌ها کار کردن، هنر است و دولت نیز باید تلاش خود را برای شکوفایی حوزه نشر دینی بیشتر کند و برای همه دست اندرکاران این حوزه آرزوی توفیق بیش از پیش دارم.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcfy1d0.w6deeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما