دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : 3075
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

طلاب به تولید فکر اهتمام داشته باشند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: حوزه نباید تبدیل به نقادی شود بلکه باید طلاب به جایی برسند که ایجاد فکر و مسائل جدید کنند.
طلاب به تولید فکر اهتمام داشته باشند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در دیدار مدیران و مسئولان بخش پژوهش حوزه‌های علمیه و مسئولان جشنواره کتاب سال حوزه اظهار کرد: مسائل پژوهشی از گذشته در حوزه وجود داشته ولی به صورت فردی عمل می‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کتاب‌های الغدیر و المراجعات محصول پژوهش فردی است و فعالیت پژوهشی دسته‌جمعی مانند علامه مجلسی کم بوده است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: باید به اصل تعریف و روش پژوهش با ذکر مثال‌های مختلف توجه شود تا طلاب به بیراهه نروند و سپس به جنبه‌های عملی، کاربردی و تمرینی وارد شده و در سطح حوزه پیاده شود.

وی ضمن ابراز تاسف از تاثیرپذیری حوزه از روش‌های دانشگاهی گفت: با کمال تاسف برخی اوقات حوزه متاثر از روش‌های دانشگاهی می‌شود در حالی که در حوزه روش مستقل سنتی خوبی داشته‌ایم و باید آنها را کامل کنیم.

مکارم‌‌شیرازی با اشاره به وضعیت فعالیت‌های پژوهشی بیان کرد: برخی از فعالیت‌های پژوهشی گردآوری مطالب بوده و ایجاد فکر در آنها صورت نگرفته و این در صورتی است که کار گردآوری در مرحله‌ای خوب است که شخص نمی‌تواند خلاقیت فکری داشته باشد و لازم است در پژوهش‌ها به سوی نوآوری‌ها و ایجاد فکر برویم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال درباره برخی از معصومان ۲۵ جلد کتاب نوشته‌اند که همه آنها نقل و نقادی است، بدون آنکه تحقیقات میدانی گسترده‌ای صورت گیرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه نباید تبدیل به نقادی شود بلکه باید طلاب به جایی برسند که ایجاد فکر و مسائل جدید کنند.

وی تصریح کرد: البته نظام دانشگاهی هم دارای متفکرانی است که افکار و ابتکارات جدید ایجاد می‌کنند.

‌مکارم‌شیرازی عنوان کرد: خلاقیت در امر پژوهش سبب گسترش و توسعه علم می‌شود و این امر خوب و پسندیده است و خلاقیت از این نظر خطرناک است که کسی به خاطر نوآوری، مسلمات را زیرسؤال ببرد و نباید این امر برای حوزه پیش آید.

وی با بیان اینکه کار پژوهشی در زمینه کلام نسبت به فقه بیشتر صورت گرفته است، بیان کرد: فقه نسبت به کلام مشکل‌تر است و فعالیت پژوهشی در زمینه مسائل فقهی کار همه کس نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بیشترین توجه حوزه به فقه است ولی در عین حال در پژوهش‌ها کمتر به سراغ فقه می‌روند و این امر به این دلیل است که راهنمایی نمی‌شوند.

وی بیان کرد: اگر موضوعات فقهی انتخاب و سرفصل‌ها ارائه شود، ۵۰ درصد راه پیموده شده است.

‌مکارم‌‌شیرازی ابراز امیدواری کرد: در زمینه تالیف جامع باید با بهره‌گیری از روش کاربردی و راهنمایی‌ها کار بیشتری صورت گیرد و در عین حال از افراط، تفریط و بلندپروازی‌های بیجا جلوگیری شود تا امر پژوهش همگانی شود و از پژوهش بدون آنکه آفات و آسیب‌ها دامان ما را بگیرد، استفاده کنیم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcg.u9wrak9znpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما