چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : 3344
قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):

مهم‌ترین راه افزایش بصیرت همراهی با ولایت فقیه است

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: هر چه تفکر ما همراهی بیشتری با ولایت فقیه داشته باشد، بینش وسیع‌تر و بنیادی‌تری پیدا خواهیم کرد و بصیرتمان برای مواجهه با مصادیق و حوادث سیاسی و اجتماعی افزایش می‌یابد.
مهم‌ترین راه افزایش بصیرت همراهی با ولایت فقیه است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمود رجبی امروز اظهار کرد: بصیرت به معنای آن است که انسان در حوادثی که پیش می‌آید بتواند با فهم دقیق آموزه‌های دینی، وظیفه خود را انجام داده و مصادیق و موارد را بتواند درست منطبق کند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که قرآن مانند خورشید می‌درخشد و همه چیز را روشن می‌کند، آموزه‌های دینی هم باید مانند خورشیدی زوایای مختلف زندگی ما را روشن کند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آموزه‌های دینی حق و باطل را از هم جدا می‌کند، ابراز داشت: کسی که به آموزه‌های دینی عمل کند، در فتنه‌ها با فهم درست و عمل به این آموزه‌ها سربلند بیرون می‌آید که به چنین انسانی بصیر می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: چنین انسانی در بعد بصیرت اجتماعی نیز انسان با استفاده از موازین و معیارهای معتبر دینی و به دست آوردن اطلاعات دقیق از جریان‌های اجتماعی می‌تواند موضع صحیح در قبال حوادث اجتماعی داشته باشد.

رجبی عنوان داشت: بصیرت اخلاقی نیز یکی از ابعاد بصیرت است که با انطباق عملکرد جریان‌ها و افراد به معیارهای اخلاق اسلامی که در قرآن، روایات و سیره اهل‌بیت(ع) مشخص شده است، به دست می‌آید.

وی گفت: در روز ۹ دی نیز ملت ایران بر اساس همان آموزه‌های دینی و اطلاعات دقیقی که از جریان‌های توطئه‌گر به دست آورده بود توانست در این ابعاد به خوبی مصادیق را مشخص کرده و موضوع‌گیری متناسب با آن اتفاقات را داشته باشد.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به راه‌های افزایش بصیرت در میان مردم، افزود: بهترین راه افزایش بصیرت این است که موازینی را که دین برای تشخیص حق و باطل معرفی کرده در جامعه تبیین کنیم تا مردم بر اساس این شاخصه‌ها مسیر خود را پیدا کنند.

وی اظهار داشت: دین اسلام ولی‌فقیه را در زمان غیبت امام معصوم(ع) شاخص برای تشخیص مسیر معرفی می‌کند و بر این اساس انسان بصیر تلاش می‌کند تا با تمسک به این معیار از گمراهی نجات پیدا کند.

رجبی ادامه داد: هر چه تفکر ما همراهی بیشتری با ولایت فقیه داشته باشد، بینش وسیع‌تر و بنیادی‌تری پیدا خواهیم کرد و بصیرتمان برای مواجه با مصادیق و حوادث سیاسی و اجتماعی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) در ارتباط با ضرورت پشتیبانی ولایت فقیه، ابراز کرد: کسی که ادعای دفاع از ملت و خدمت به نظام و انقلاب را داشته باشد ولی در مسیر حرکتش با رهبری نظام زاویه بگیرد، یقینا در راستای خدمت به دشمنان حرکت می‌کند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: فرمایش امام خمینی(ره) که ملاک را در تشخیص ماهیت افراد حال فعلی آنان می‌داند، یک نوع معیار دینی است که ثابت می‌کند نباید به صرف گذشته افراد به آنان اعتماد کرد.

وی گفت: نمونه این موضوع را در بیانات پیامبر داریم که ایشان اشخاصی را به عنوان شاخص به مردم زمان خود معرفی کرده بودند، اما مردم پس از رحلت پیامبر این شاخص‌ها را با بی‌بصیرتی فراموش کردند و در نتیجه به گمراهی دچار شدند.

رجبی با اشاره به نامگذاری نهم تا نوزدهم دی‌ ماه به عنوان دهه بصیرت، ادامه داد: در ۱۹ دی مردم بر اساس علاقه به امام خمینی(ره) به میدان آمدند و این علاقه و حساسیت در طول سال‌ها با تحکیم پیوند میان مردم و مرجعیت شکل گرفته بود؛ امام خمینی نیز با بهره‌برداری از همین حادثه توانست با هدایت مردم، پیروزی انقلاب را رقم بزند.

وی اذعان داشت: در جریان نهم دی نیز مقام معظم رهبری با مدیریتی که روی شرایط فتنه انجام دادند، مردم را نسبت به توطئه‌ها آگاه کرده و سبب شکل‌گیری این حرکت عظیم شدند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری ۹ دی را به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ ایران به مردم معرفی کرده و با استفاده از این فرصت برای نظام اسلامی پیروزی‌های بزرگی کسب کردند و جامعه را از یک تهدید بزرگ نجات دادند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.jdmiw6dmjgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما