يکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : 3669
آیت‌الله نوری همدانی:

نسل سوم فریادگر و تحول‌آفرین باشد

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: باید نسل سوم انقلاب را طوری تربیت کرد که با مشکلات اسلام و توطئه دشمنان آشنا باشند و با فریادگری و تحول‌آفرینی به گسترش اسلام ناب کمک کنند.
نسل سوم فریادگر و تحول‌آفرین باشد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما در اسلام برای هر موضوعی که مردم به آن احتیاج دارند، دستورالعمل‌هایی در قرآن و کلام بزرگان دین داریم که راه درست را به ما نشان می‌دهد.

وی افزود: اسلام علاوه بر اقامه دلیل و برهان در موضوعات مختلف، به روش دیگری هم به هدایت مردم پرداخته که آن معرفی الگوها و اسوه‌ها برای بهره‌برداری جویندگان حقیقت است.

این مرجع تقلید ادامه داد: جریان فرهنگ اسلامی از آغاز شکل‌گیری با دو موضوع تزکیه و تعلیم همراه بود و در قرآن نیز این دو موضوع به بهانه‌های مختلف ذکر شده است.

وی گفت: برای موفقیت در امر تربیت، چند موضوع اهمیت دارد که یکی از آنها مربوط به داشتن برنامه منسجم و صحیح برای این کار است.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: بهترین برنامه برای تربیت انسان که توسط خدا و متناسب با نیازها و فطرت انسان تدوین شده، قرآن است.

وی افزود: پیش از انقلاب به دلیل غرب‌گرا بودن حکومت، مبانی تربیتی و برنامه‌های آموزشی بدون بازنگری، از کشورهای غربی تقلید می‌شد اما امروز با شکل گیری حکومت اسلامی این امر باید بر اساس قرآن و با محوریت روایات اسلامی اتفاق بیفتد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: غرب‌گرایی در سیستم تعلیم و تربیت کشور سبب نفوذ تفکر و جهان‌بینی غرب در سیستم فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن کشور می‌شود و این موضوع با برپایی مبانی اسلام در جامعه در تضاد است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از قرآن در تدوین برنامه‌های آموزشی و تربیتی کشور، گفت: قرآن دریای عظیمی از معارف است و برای استفاده از درهای گرانبهای آن باید اولویت‌ها را در نظر گرفت.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: قرآن موضوعاتی مانند ولایت و جهاد را در آیات متعدد مطرح کرده که امروز این موضوعات نیاز روز جامعه ماست، در نتیجه باید برای جوانان این مسائل را تبیین کرد.

وی گفت: یکی از علل انحطاط مسلمانان همین عدم توجه به آیات مربوط به ولایت و جهاد در قرآن است که موجب شد این جوامع به سلطه استکبار تن بدهند و طعم ذلت را بچشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام همواره هم به شمشیر نیاز داشته و هم به قلم، افزود: پیامبر اسلام(ص) پس از تشکیل حکومت اسلامی، دو گروه را در جریان اداره این حکومت تربیت کرد، یک گروه اهل علم و دیگری جنگاورانی که توانایی جهاد در راه خدا را داشته باشند.

وی اضافه کرد: گام دوم در یک نظام تعلیم و تربیت اسلامی، عوامل تربیت‌ساز این نظام هستند که اساسی‌ترین نقش را در شکل‌گیری موفق این نظام دارند.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: باید در نظام آموزش و پرورش کشور از اساتید و معلمانی استفاده شود که فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی را به خوبی می‌فهمند و شرایط زمان را هم به خوبی بشناسند.

وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت شغل انبیا است، افزود: سخت‌ترین کارها انسان‌سازی است و وظیفه معلمین نیز همین امر است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه انسان‌سازی در جمهوری اسلامی باید بر مبنای اصول اسلام باشد، گفت: این یک مسئولیت بسیار خطیر است که به عهده معلمان گذاشته شده و آنان باید برای درست انجام دادن این کار مهم و سنگین تلاش کنند.

وی با اشاره به کلام امام علی(ع) درباره لزوم تربیت نفس قبل از اقدام به تربیت دیگران ابراز داشت: باید ابتدا معلم خود باشیم سپس به تعلیم دیگران بپردازیم.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر در امر تعلیم و تربیت، خود مربی است، چراکه استعداد افراد در زمینه پذیرش حقیقت متفاوت است.

وی ادامه داد: نباید افرادی با استعدادها و ظرفیت‌های گوناگون را در یک سطح قرار داد تا یک نفر آنها را تربیت کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در شوره‌زار گل پرورش نمی‌یابد، گفت: باید طوری زمینه را فراهم کرد که افراد خود با اشتیاق به فرهنگ اسلامی رو بیاورند.

وی ابراز داشت: جوانان و نوجوانان در دست سیستم تعلیم و تربیت کشور امانت هستند و لازم است تا با دقت هر چه بیشتر در راه پرورش این افراد گام برداشت.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه نسل سوم انقلاب از نسل‌های قبل با فرهنگ‌تر است، افزود: باید این جوانان را طوری تربیت کنید که با مشکلات اسلام در جامعه امروز آشنا باشند و با فریادگری و تحول‌آفرینی به گسترش اسلام ناب کمک کنند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.vdmiw6dv1giaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما