سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : 36881
وزیر نیرو خبر داد

فاضلاب به موضوع زیست محیطی نگران‌کننده‌ای تبدیل شده است

قم نيوز : قم نیوز: وزیر نیرو گفت: در حال حاضر بیش از 2 میلیون نفر از روستاییان و 31 میلیون نفر از جمعیت شهرها می‌توانند از آب شرب استفاده کنند.
فاضلاب به موضوع زیست محیطی نگران‌کننده‌ای تبدیل شده است
به گزارش قم نیوز، حمید چیت‌چیان صبح امروز در آیین افتتاحیه و آغاز بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شماره سه شهر قم با بیان اینکه مسئله فاضلاب اهمیت بسیاری برای ایران دارد، اظهار کرد: نزدیک به ۳۲ میلیارد مترمکعب فاضلاب در کشور داریم که ۲۸ میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه فاضلاب کشور در حال افزایش است، اضافه کرد: فاضلاب به موضوع زیست محیطی نگران‌کننده‌ای در جامعه تبدیل شده است و دفع این فاضلاب‌ها و استفاده از پساب مسئله مهمی برای کشور است.

وزیر نیرو ادامه داد: از ۲۵ سال گذشته تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه آب و فاضلاب انجام شده است که به برکت این فعالیت‌ها نزدیک به ۴۲ درصد از کل جمعیت شهری زیرپوشش شبکه فاضلاب قرار دارند اما تا رسیدن به دفن تمام فاضلاب‌های شهری باید راهی طولانی را دنبال کنیم.

وی از احداث ۷۶ تصفیه‌خانه و تصفیه فاضلاب ۵۰ شهر جدید خبر داد و گفت: با این اقدام نزدیک به ۵ میلیون نفر از جمعیت شهرها زیر پوشش قرار می‌گیرند و شاخص بهره‌مندی از تصفیه‌خانه‌ها به ۹ درصد افزایش می‌یابد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه در برخی از روستاها نیازی به ایجاد شبکه‌های تصفیه فاضلاب نیست، عنوان کرد: برخی از روستاها در کنار رودخانه‌ها وجود دارند به همین علت باید مشکلات آنها را در این حوزه برطرف کنیم که اکنون ۱۸۶ روستا در اولویت طرح‌های شبکه فاضلاب قرار گرفته‌اند و این کار در ۱۱۱ روستا با استفاده از اعتبارات بانک توسعه در حال پیگیری است.

وی از تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی برای بهبود وضعیت آب و فاضلاب استان قم یاد کرد و گفت: فاضلاب شهری قم جمع‌آوری و اقدامات لازم در راستای تصفیه آن انجام شده است. سومین تصفیه‌خانه شهر قم بیش از ۵۰ درصد جمعیت و با تکمیل شبکه‌های فاضلاب شهری بیش از ۶۰ درصد جمعیت شهر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

چیت‌چیان از مشارکت شرکت آب و مهندسی فاضلاب کشور، شرکت آبفای استان قم و استانداری قم در بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره سوم شهر قم تقدیر و خاطرنشان کرد: تمام لجن تولید شده در فرآیند فاضلاب بهره‌برداری و تولیدات در تصفیه‌خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون طرح‌های آب‌رسانی در استان‌های مختلف کشور افتتاح و فعالیت مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی احیا می‌شود که به برکت این اقدامات بیش از ۲ میلیون نفر از روستاییان و ۳۱ میلیون نفر از جمعیت شهرها می‌توانند از آب شرب مطلوب استفاده کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfycdm.w6dvcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما