پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : 4756
مشاور سابق وزیر امور خارجه بیان کرد:

جنبش وال‌استریت دنباله حرکت جهانی انقلاب اسلامی

قم نيوز : قم نیوز: مشاور سابق وزیر امور خارجه گفت: با توجه به مشابهت‌های حرکت انقلاب اسلامی با جنبش وال‌استریت و بیداری اسلامی، می‌توان گفت جنبش وال‌استریت دنباله حرکت جهانی انقلاب اسلامی است که در ایران آغاز شد.
جنبش وال‌استریت دنباله حرکت جهانی انقلاب اسلامی
به گزارش قم نیوز، منوچهر محمدی پیش از ظهر امروز در همایش بررسی ابعاد جنبش وال‌استریت در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار کرد: تحلیل‌های حوادث جامعه جهانی همواره به تبع رویکردهای مختلفی که در آنها اتخاذ می‌شود، می‌تواند نتیجه‌های متفاوت داشته باشد.

وی افزود: بعد از فروپاشی شوروی نظرات متعددی در زمینه مدیریت جهانی ارائه شد که یکی از آنها نظریه فوکویاما در ارتباط با پایان تاریخ بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فوکویاما ادعا می‌کرد لیبرال دموکراسی نقطه انتهایی سعادتی را که بشر می‌تواند به آن برسد، در اختیارش قرار می‌دهد.

وی گفت: نظریه دیگر مربوط به ساموئل هانتینگتون بود که معتقد بود آینده جهان را برخورد تمدن‌ها رقم می‌زند، نه برخورد کشورها.

محمدی ابراز داشت: بحران مالی در غرب و جنبش وال‌استریت تا امروز این دو نظریه را دچار چالش کرده و نیاز به نظریه‌های جدیدی در عرصه مدیریت جهانی را اثبات کرده است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام سلطه به چالش کشیده شد و اکنون پس از گذشت ۳۳ سال این چالش خودش را عمیق‌تر از هر زمان نشان می‌دهد.

مشاور سابق وزیر امور خارجه اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حوادث جهان بر پایه منافع نظام سلطه تعریف می‌شد اما نگاه امام خمینی(ره) تمام هیمنه غرب را لگدمال کرد.

وی گفت: امام خمینی(ره) آن زمان که شعار نه غربی و نه شرقی را مطرح کرد و به تمام قدرت‌های مادی پشت‌پا زد و نظام جدیدی از قدرت را برای دنیا تعریف کرد که آن قدرت توده‌های مردم بود.

محمدی عنوان داشت: پس از انقلاب اسلامی جهان به دو اردوگاه سلطه‌گران و سلطه‌ستیزان تشکیل شد که سلطه‌گران به رهبری آمریکا و سلطه‌ستیزان به رهبری ایران اسلامی در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شاهد هستیم که در غرب شورشی علیه نظام حاکم شکل‌ گرفته است اما این حرکت هنوز برنامه مدون و اهداف مشخصی ندارد چراکه این برنامه‌ریزی به زمان نیاز دارد.

مشاور سابق وزیر امور خارجه ادامه داد: در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران در سال ۴۲ مردم تنها به اجرای اصلاحاتی در حکومت پهلوی اصرار می‌کردند اما با گذشت ۱۵ سال شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" از متن حرکت انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی گفت: مردم آمریکا هنگامی که شعار تسخیر وال‌استریت را سر می‌دهند، در واقع این مطلب را بیان می‌کنند که از نظام سرمایه‌داری خسته شده‌اند.

محمدی با اشاره به تشابهاتی که میان حرکت انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و جنبش وال‌استریت وجود دارد، افزود: هر سه این حرکت‌ها مردمی و متکی به توده‌هاست.

وی اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی اکثر انقلاب‌هایی که در جهان شکل‌ می‌گرفت مربوط به طبقه خاصی از اجتماع می‌شد، اما انقلاب اسلامی از دل توده‌های مردم بیرون آمد و به تبع آن بیداری اسلامی و جنبش وال‌استریت نیز اینچنین هستند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: یکی دیگر از تشابهات این سه جنبش، پیش قراولی جوانان است که چهره با نشاطی به این انقلاب‌ها داده است.

وی متذکر شد: دیگر وجه مشترک انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و جنبش وال‌استریت مسالمت‌آمیز بودن آنها است.

محمدی گفت: با توجه به مجاز بودن حمل و خرید و فروش اسلحه در آمریکا و مسلح بودن نیمی از مردم این کشور، این یک نکته قابل توجه است که در جریان جنبش وال‌استریت با وجود بروز خشونت از سوی پلیس حتی یک تیر از سوی معترضان شلیک نشد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از خصوصیات این سه حرکت مشارکت فعال زنان است که با توجه به تعصبات مردان در کشورهای عربی در جای خود مسئله قابل توجهی است.

مشاور سابق وزیر امور خارجه ادامه داد: وحدت هدف از دیگر خصوصیات این جنبش‌ها است چراکه تمام آنها خواهان تغییر در جریان حاکم هستند.

وی افزود: سازش‌ناپذیری، استفاده از ارتباطات مدرن، استفاده از نمادهای مذهبی و ایجاد تغییر در نگرش‌های پیشین از دیگر ویژگی‌های این حرکت‌ها است.

محمدی عنوان کرد: خصوصیت این جنبش‌ها این است که موانع فکری را یکی پس از دیگری به صورت طبیعی از سر راه برمی‌دارد.

وی گفت: یکی از موانع فکری بزرگ در بیداری اسلامی تفکر اهل‌سنت در موضوع اولی الامر بود که سبب می‌شد حتی افرادی مانند حسنی مبارک تنها به این دلیل که مسلمان هستند و حکومت را در دست دارند، برای مردم حکم اولی‌الامر را پیدا کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: توده‌های مردمی در کشورهای اسلامی بر خلاف نظر عالمان سنی به تدریج این مانع بزرگ فکری را از میان برداشته و حرکت عظیم بیداری اسلامی را شکل دادند.

وی افزود: در مورد جنبش وال‌استریت نیز این مطلب وجود دارد که به تدریج موانع فکری مردم دنیای غرب از سر راه برداشته می‌شود و افق‌های جدید پیش‌روی این حرکت باز خواهد شد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مشابهت‌هایی که حرکت انقلاب اسلامی با جنبش وال‌استریت و حرکت‌های بیداری اسلامی دارد، می‌توان گفت جنبش وال‌استریت دنباله حرکت جهانی انقلاب اسلامی است که در ایران با رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.k0o2yt059a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما