شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 48040

آیت الله جوادی آملی: نهج البلاغه درس رسمی حوزه های علمیه شود

قم نيوز : قم نیوز: حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با بیان این که نهج البلاغه باید به صورت یک درس رسمی در حوزه های علمیه در دو سطح قبل از کفایتین و بعد از کفایتین تدریس شود، گفت: بسیاری از معارف بلند در نهج البلاغه هست که دستیابی به آن مقدرو هر کسی نیست و تلاش علمی بسیار می طلبد.
آیت الله جوادی آملی: نهج البلاغه درس رسمی حوزه های علمیه شود
به گزارش قم نیوز، جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی به روال هفته های گذشته در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته که مصادف با شب میلاد منجی عالم بشریت امام مهدی(عج) برگزار شد، ضمن تبریک این ایام فرخنده، با اشاره به دعای نورانی « اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ...» بیان داشت: به ما توصیه کردند این دعای نورانی را در زمان غیبت حضرت بخوانیم چرا که این دعا به ما کمک می کند در زمان غیبت حضرت از هر خطری نجات پیدا کنیم و بفهمیم بین غدیر و سقیفه چه فرقی است؟!

ایشان ادامه داد: در این دعا از خداوند می خواهیم «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ»؛ خدایا خودت را به من بشناسان، چرا که تا الله را نشناسم نخواهم توانست خلیفه الله یعنی رسول گرامی اسلام را بشناسم؛ «فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ».

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: انسان تنها در صورت شناخت الله می تواند فرستاده اویعنی امر رسالت را بشناسد و پیغمبر را باید با پیغمبری شناخت و بعد از این نوع شناخت فرستاده خدا، انسان می تواند جانشینان او یعنی امر ولایت و امامت را بشناسد. از این رو در ادامه این دعا می خوانیم: « اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ ».

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: این دعا یک دعای برهانی است که امام صادق علیه السلام برای تبیین ارتباط بین الوهیت، رسالت و امامت و هدایت بیان فرمودند و لذا در بخش پایانی دعا می فرماید؛ «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى» یعنی روشن می سازد نمی توان بدون امامت، ولایت و نبوت، دین و خدای سبحان را شناخت و در این مسیر نیز باید از خود الله کمک گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر نامه 64 نهج البلاغه امیرالمومنین پرداخت و بیان داشت: بارها به عرض رسید که نهج البلاغه باید به صورت یک درس رسمی در حوزه های علمیه در دو سطح قبل از کفایتین و بعد از کفایتین تدریس شود چرا که بسیاری از معارف بلند در نهج البلاغه هست که دستیابی به آن مقدرو هر کسی نیست و تلاش علمی بسیار می طلبد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علیمه قم گفت: در این نامه حضرت امیر علیه السلام خطاب به معاویه میفرماید ممکن است که قبل از اسلام ما و شما در یک محدوده بودیم اما بعد از اسلام، اسلام مرزهای بین ما و شما را به روشنی جدا کرد، ما در اسلام رشد کردیم اما شما تلاش کردید در کفر بمانید. و ای کاش در همان کفر می ماندید! شما هم در کفر ماندید و هم به دامن فتنه و نفاق افتادید.

وی تأکید کرد: حضرت در این نامه صراحتا تبیین می کنند که معاویه کاملا شبیه اجداد خود در جاهیلیت مانده است و به او می گوید: تو هیچ فرقی با همان بستگانت که علیه اسلام جنگیدند و به دست اسلام کشته شدند نداری.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfxxdj.w6dcjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما