شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 49372
منبع : خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام مومنی:

هیچ ثروتی بالاتر از عقل نیست

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: هیچ ثروتی بالاتر از عقل نیست، آن چیزی که انسان را به سوی خداوند سوق می‌دهد، عقل است.
هیچ ثروتی بالاتر از عقل نیست
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی شامگاه جمعه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به دین اسلام اظهار کرد: دین ما یک دین غنی است و در خصوص مسائل مختلف دستورالعمل ارائه کرده است.

وی ادامه داد: هیچ سرمایه ای بالاتر از عقل نیست، عقل حجت درون و بهترین دوست است، امام علی(ع) فرمود هیچ ثروتی بالاتر از عقل نیست، آن چیزی که انسان را به سوی خداوند سوق می‌دهد، عقل است، انسان باید از سرمایه‌هایی که خداوند در اختیار او قرار داده است، بهترین استفاده را ببرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: برخی خود را عاقل می‌پندارند، اما نشانه‌های انسان عاقل را ندارند، از جمله این نشانه‌ها عدم دلبستگی نسبت به دنیای فانی است، انسان اگر عاقل باشد، می‌داند که این دنیا برای او فانی است و به این دنیا دل نمی‌بندد، مشکلات موجب نمی‌شود که انسان مومن از مسیر راست منحرف شود.

مومنی با اشاره به ضرورت عدم دلبستگی به دنیا اظهار کرد: انسان باید بداند که سختی‌ها در دنیا بالاخره می‌گذرد و نباید به دنیا وابسته شود، انسان در نهایت بالاخره می‌میرد و باید به دنبال جمع آوری توشه برای آخرت باشد.

وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های انسان عاقل این است که برای روز قیامت آماده است، مرگ ناگهانی برای انسان فرا می‌رسد، خوش به حال کسی که برای روز قیامت آماده باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: براساس روایات بالاترین فقر، جهل است، آن چیزی که ما را به سوی خروج از بندگی سوق می‌دهد، جهل است، انسانی که اهل گناه است، انسان جاهل است، از نشانه‌های جهل، کوتاهی در امور واجب الهی است.

مومنی با اشاره به ماه مبارک رمضان اظهار کرد: این ماه، میدان مسابقه است و انسان در این ماه باید به دنبال کسب رضایت خدا باشد، کسی که در ماه رمضان معصیت می‌کند، جاهل است، جهل در نقطه مقابل عقل است.

وی ادامه داد: مسخره کردن بندگان خداوند از جمله نشانه‌های انسان جاهل است، افرادی که اشخاص سالمند را مسخره می‌کنند، باید بدانند که روزی هم آن‌ها پیر می‌شوند، انسان نباید هیچ کسی را مسخره کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: زیاد حرف زدن و کمتر ذکر الهی را بر زبان جاری کردن نشانه جهل است، بدترین وحشت و تنهایی هم خودبرتربینی و عجب است، انسان نباید تکبر داشته باشد.

مومنی با اشاره به ضرورت دوری از تکبر اظهار کرد: انسان نباید به هیچ وجه خودش را یک سر و گردن از دیگران بالاتر ببیند، خودپسندی برای انسان تنهایی به وجود می‌آورد، حسن خلق بهترین چیزی است که انسان می‌تواند آن را به ارث بگذارد، هیچ لذتی بالاتر از حسن خلق نیست.

وی ادامه داد: آیت‌الله بروجردی بسیار خوش برخورد بود و اجازه نمی‌داد کسی از او آزرده شود، حسن خلق اهمیت زیادی دارد، یکی از ویژگی‌های امام حسن(ع) خوش برخوردی بود و این امام معصوم اجازه نمی‌داد که نیازمندی دست خالی از خانه او برگردد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: امام حسن(ع)، کریم اهل‌بیت(ع) بود و این امام معصوم هیچ کسی را مایوس نمی‌کرد، همسر امام حسن(ع) قاتل این امام معصوم بود و به وسیله سم امام حسن(ع) را به شهادت رساند.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcewx8e.jh8ofi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما