دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 5954

افزایش جمعیت سالمند یک سونامی خاموش است

قم نيوز : قم نیوز: رییس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به اینکه جمعیت سالمند کشور ظرف 40 سال آینده چهار برابر خواهد شد، گفت: این افزایش یک سونامی خاموش است که باید به آن توجه کرد.
افزایش جمعیت سالمند یک سونامی خاموش است
به گزارش قم نیوز، محمد محمدیان با اشاره به آغاز هفته سلامت از ۱۸ فروردین اظهار داشت: امسال سازمان بهداشت جهانی شعار "سالمندی و سلامت" را برای این هفته انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع با فرهنگ ما نیز سازگاری دارد چرا که امام صادق(ع) در حدیثی وجود سالمند در خانواده را همانند وجود یک پیامبر الهی در یک امت می‌دانست.

رییس مرکز بهداشت استان قم ابراز داشت: سالمند از لحاظ علمی یعنی فردی که از سن ۶۰ سالگی عبور کند که البته در میان این افراد نیز طبقه‌بندی خاصی وجود دارد.

وی گفت: افراد بین ۶۰ تا ۶۹ سال را سالمندان جوان می‌گویند و افراد سالخورده کسانی هستند که بین ۷۰ تا ۷۹ سال سن دارند و افراد کهنسال به ۸۰ سال به بالا گفته می‌شود.

محمدیان افزود: اگر بخواهیم به وضعیت سالمندان در جهان نگاهی داشته باشیم، باید بگوییم در جهان در حال حاضر بیش از ۸۵۰ میلیون نفر سالمند وجود دارد و تا سال ۲۰۲۰ این جمعیت به یک میلیارد نفر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت جهان به سرعت به سمت سالمندی می‌رود و در کشور نیز در حال حاضر بیش از هفت و نیم میلیون نفر افراد سالمند داریم که ۸۰ هزار نفر از این جمعیت در استان قم حضور دارند.

رییس مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال گذشته است تا نسل جوان به نسل سالمند برسد، اما در کشورهایی نظیر ایران این زمان در حدود ۳۰ تا ۴۰ سال است.

وی گفت: این آمار نشان می‌دهد که در حدود ۳۰ تا ۴۰ سال دیگر جمعیت سالمند کشور به چهار برابر کنونی می‌رسد که این موضوع نشان‌دهنده ضرورت برنامه‌ریزی برای کاستن از مشکلات این قشر است.

محمدیان ابراز داشت: این افزایش جمعیت سالمند در آینده برای کشور یک سونامی خاموش است که اگر درست برای آن برنامه‌ریزی نشود، مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: سالخوردگی زمانی است که ناتوانی‌ها بر افراد ظاهر می‌شود که این ناتوانی‌ها باید کنترل شده و سلامت روانی نیز یکی از مسائل مهمی است که در این دوران باید به آن اهمیت داده شود.

رییس مرکز بهداشت استان قم گفت: برنامه‌های مرکز بهداشت استان قم برای سالمندان در دو بخش آموزشی و درمانی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این هفته تلاش می‌کنیم با توزیع کتاب و بروشورهای مربوط به سلامت سالمندان این قشر را در حفظ جایگاه خود در جامعه و خانواده یاری کنیم.

محمدیان در پایان افزود: اجرای برنامه‌ها و میزگردهای متعدد به منظور آموزش این قشر از دیگر فعالیت‌های مرکز بهداشت استان قم در این هفته است.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdce.n8nbjh8oe9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما