پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : 7441
با حضور آیت‌الله سبحانی صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب "امام صادق (ع) و مذاهب اهل سنت"

قم نيوز : قم نیوز: آیین رونمایی از اثر ماندگار "امام صادق(ع) و مذاهب اهل سنت" که ترجمه کتاب "الامام الصادق و المذاهب الاربعه" تألیف محقق ژرف اندیش شیعه "مرحوم علامه اسد حیدر" است، با حضور آیت الله سبحانی برگزار شد.
رونمایی از کتاب "امام صادق (ع) و مذاهب اهل سنت"
به گزارش قم نیوز، مدیر حلقه ترجمه مرآت قبل از ظهر پنج شنبه در مراسم رونمایی مجموعه امام صادق(ع) و مذاهب اهل سنت که با حضور آیت الله جعفر سبحانی و جمعی از استادان حوزه و دانشگاه در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، اذعان داشت: مجموعه گران‌سنگ "امام صادق (ع) و مذاهب اهل سنت"، ترجمه کتاب "الامام الصادق و المذاهب الاربعه" اثر مورخ فقید استاد اسد حیدر، حاصل تلاش گروهی مترجمان حوزوی حلقه ترجمه مرآت است.

اسد حیدر تسلط ویژه‌ای به زبان و ادبیات عرب داشته است
احمد شهدادی با تاکید بر اینکه علامه اسد حیدر را می‌توان بیهقی زبان عربی خطاب کرد، افزود: این حلقه با حضور و همکاری شماری از طلاب جوان و دانشور و زباندان حوزه بر آن است تا با ترجمه مستمر و هدفمند آثاری ارزشمند و قابل توجه از نویسندگان و متفکران مطرح جهان عرب، گامی در راه تبادل فرهنگی با ملت‌های مسلمان نهد و برای افزایش ارتباط فکری و فرهنگی میان اندیشمندان امت اسلام تلاش کند.

وی با بیان اینکه چاپ نخست این کتاب ۶۰ سال پیش در عراق به انجام رسیده است گفت: مجموعه نفیس "امام صادق (ع) و مذاهب چهارگانه" در هشت جلد، یکی از مهم‌‌ترین و اثرگذار‌ترین آثار در حوزه تاریخ تحلیلی اسلام و حیات علمی سیاسی امام صادق(ع) است که به قلم توانای مرحوم اسد حیدر نگاشته و در دهه‌‌های اخیر بار‌ها تجدید چاپ شده است.

این پژوهشگر و مترجم آثار دینی با توضیح این مطلب که این اثر سی سال پیش به زبان اردو ترجمه شده بود، اما خلأ برگردان آن به فارسی کاملا احساس می‌­شد، اظهار داشت: در این سال­‌ها تلاش‌های نافرجامی برای ترجمه این مجموعه صورت گرفته بود و در ‌‌نهایت با توصیه و تشویق علمای گرانقدر اسلام و به همت حلقه ترجمه مرآت طی ۶ سال، کار ترجمه، ویراستاری و تحقیق آن به سرانجام رسید.

مقدمه نویسی علامه سید جعفر عاملی به کتاب
وی با اشاره به اینکه اسد حیدر به رغم نداشتن کسوت روحانیت از موقعیت علمی والایی برخوردار است، ادامه داد: اسد حیدر دانشمند فرهیخته و مورخ توانمندی بود که محضر شماری از عالمان برجسته حوزه نجف چون آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء، آیت الله سید محسن حکیم و نیز آیت الله خوئی را درک کرد و در کسب علوم دینی به مرتبه­ای والا دست یافت.

شهدادی با تاکید براینکه این اثر ارزشمند هم­اکنون توانسته به عنوان یک منبع مورد اعتماد برای پژوهشگران تاریخ اسلام به شمار آید، افزود: این اثر با مقدمه علامه بزرگوار سید جعفر مرتضی عاملی در هشت جلد و ۳۵۰۰ صفحه توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdch.knqt23nkzftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما