پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : 10481
منبع : قم نیوز

حرکت پر شتاب قم به سوی توسعه شهری

گزارشی از آخرین پیشرفت‌های پروژه‌های شهرداری قم
قم نيوز : قم نیوز: چند صباحی است که شهرداری قم، علاوه بر کارهای خرد و روزمره خود، توجه ویژه‌ای به عمران شهر قم و اجرای پروژه‌های کلان دارد. روندی که با تاکید اعضای شورای اسلامی شهر قم، از چند سال قبل شروع شده است و این روزها در نقاط اوج خود به سر می‌برد.
کاظم مجتبایی و محمد دلبری؛ فرمانده نیروی انتظامی استان قم و شهردار قم.
کاظم مجتبایی و محمد دلبری؛ فرمانده نیروی انتظامی استان قم و شهردار قم.
سرویس شهری قم نیوز: زمانی در گذشته نه چندان دور، واژه شهرداری تنها پروانه ساخت، پایان کار، سد معبر و عقب نشینی ابنیه و واژه‌هایی از این دست را به ذهن متبادر می‌کرد. این تبادر در معنی در کلانشهرهایی چون تهران، اصفهان و مشهد، اما با واژه عمران و توسعه شهر نیز همراه بود و شهروندان قمی هنگام سفر کاری و تفریحی به این کلانشهرها، در دل خود، آرزوی نهفته‌ای داشتند که همان، توسعه و عمران شهر قم بود.

این آرزوی شهروندان قم، از طریق رای مردم در انتخابات شوراها، به بدنه شهرداری منتقل شد و شورای اسلامی شهر قم، از ابتدای شروع دوره جدید شوراها، کوشید تا با انتخاب شهردارانی با کفایت و توانا، به خواسته مردم قم جامه عمل بپوشاند.

سخن را به درازا نکشانیم، به نظر می رسد خواسته مردم قم، هم اکنون با حجم عظیمی از پروژه‌های عمرانی در حال تامین است. خصوصا این که شهردار فعلی قم، بیشترین حجم عملیات عمرانی از لحاظ مادی و اجرایی را در بین شهرداران کل تاریخ شهر قم، به خود اختصاص داده است و علی رغم مشکلات فعلی کشور به سبب تحریم ها و مسائل اقتصادی، استوار برای آبادانی شهر کریمه اهل بیت ایستاده است.

سطرهای بالا از روی ارادت خاص یا رابطه ویژه‌ای با شهردار قم نوشته نشده است بلکه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های شهری که در حال پیشرفت هستند، به عینه این موارد را نشان داده است.

ظهر روز 22 آذر 1391، شهردار قم به همراه فرمانده نیروی انتظامی و در معیت خبرنگاران رسانه‌های محلی و ملی، برای بازدید و محک زدن ادعای پیشرفت در این پروژه‌ها، به دل کارگاه‌های عمرانی زدند.

عقربه های ساعت، دوازده و ربع را نشان می داد که مینی بوس حامل خبرنگاران رسانه ها به همراه شهردار و فرمانده نیروی انتظامی استان از مقابل شهرداری حرکت کرد. برنامه دیدار فرماندهی نیروی انتظامی استان به همراه شهردار از پروژه های شهری قم بود. پروژه هایی که گفته می‌شود در صورت بهره برداری تاثیر زیادی در بهبود وضعیت ترافیک شهری قم خواهد داشت.

پروژه مونوریل قم، در اوج فعالیت به سر می‌برد
ایستگاه اول، بازدید کارگاه تیرسازی منوریل بود. پروژه منوریل گرچه  ظاهرا  این روزها در سطح رودخانه پیشرفت خاصی ندارد ولی در انتهای رودخانه، در کارگاه امیر کبیر، به شدت مشغول فعالیت است و تیرهای مورد نیاز پروژه را می سازد. پروژه منوریل در فاز اول نیاز به هفتصد تیر دارد و تاکنون یکصد تیر را ساخته و آماده نصب کرده است. کارگاه امیر کبیر پروژه مونوریل، توان ساخت روزی سه تیر را دارد. روبروی کارگاه نیز یکصد تیر ساخته شده که نوید پیشرفت رو به جلوی پروژه منوریل را می دهد.
دلبری در حاشیه این بازدید از یک تحول اساسی در کار پروژه مونوریل در آینده خیلی نزدیک خبر داد که گفت و شنود با مسئولین این پروژه، مشخص کرد این تحول، همان تکمیل پروژه و نصب تیرها است که به زودی انجام خواهد شد.

پل‌های جمهوری، بازکننده گره ترافیکی هسته مرکزی شهر
در آینده نزدیک، پل جمهوری دو منطقه شهری را به هم متصل می کند. این سخنان را شهردار قم به فرمانده نیروی انتظامی گفت که با استقبال سردار مجتبایی روبرو شد. ساخت پل‌های جمهوری، علاوه بر روان سازی ترافیک، از لحاظ محرومیت زدایی از مناطق محروم شهر نیز اهمیت دارد.

به گفته مسوولین این پروژه، هزینه ی ساخت این پروژه ی ۴۲ میلیارد است اما تملک های ساختمان ها و تاسیسات معارض هزینه ی کل پروژه را به مبلغ ۱۲۰ میلیارد می رساند. مجریان پروژه مهمترین مشکل پروژه را تملک های پروژه می دانستند که همکاری مردم می تواند باعث سرعت بخشیدن به انجام پروژه بگردد. پروژه پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد را دارد که با با توجه به گذشت یک سال از شروع پروژه امیدوار کننده است.

مترو  قم، در آستانه یک جهش سریع به جلو
در ادامه این بازدید، کارگاه اصلی پروژه مترو قم، میزبان شهردار و سردار و خبرنگاران قم بود. پروژه متروی قم که چند سالی است شروع شده است، تاکنون با سیستم حفاری دستی پیش رفته است و موفق به یک کیلومتر حفاری شده است. اما از این به بعد، با ورود و شروع به کار دستگاه تی بی ام TBM سرعت حفاری به چند برابر سرعت گذشته می رسد. شهردار قم سرعت حفاری با دستگاه تی بی ام را بیست متر در روز دانست که می تواند باعث بهره برداری متروی قم در زمان پیش بینی شده گردد.

گفتنی است پروژه خط یک متروی قم  به طول ۱۴/۸ کیلومتر است. ۱۴ ایستگاه از مسجد جمکران تا بلوار حضرت معصومه (شهرک کامکار )  در این خط پیش بینی شده است و انبوه مسافران این مسیر از این پروژه بهره مند خواهند شد.

تونل غدیر، 75 درصد پیشرفت کرده است
ایستگاه چهارم، پروژه ی ادامه تونل غدیر و پل سه سطحه نهم دی بود. پروژه‌ای که دست اندرکاران آن را به لحاظ اجرای سه سطح در زیر زمین در کشور بی همتا دانستند. این پروژه به علت تغییرات در جهت افزایش راه های دسترسی مردم، تاکنون دو بار افزایش حجم پیدا کرده است و در نهایت به سه برابر حجم اولیه رسیده است. تغییراتی همچون ایجاد راه دسترسی از خیابان چهارمردان و ایجاد راه دسترسی خیابان معلم به بلوار پیامبر اعظم از جمله تغییراتی بوده است که بالاجبار در این پروژه ایجاد شده است. به گفته شهردار قم، این پروژه هم درگیر مشکلاتی در عرصه تملک است که نیازمند همکاری ساکنین اطراف پروژه برای تسریع روند انجام پروژه است.

تونل نهم دی نیز به خیابان معلم منتهی می شود ولی  به گفته مسئولین شهرداری در برنامه های آینده شهرداری به خیابان جمهوری هم می رسد. این پروژه، هم با تغییرات صورت گرفته اکنون دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است

2000 پارکینگ میدان امام خمینی، دهه فجر در خدمت مردم
ایستگاه انتهایی برنامه، بازدید از پروژه میدان بزرگ امام خمینی است. پروژه ای که بخش اعظمی از آن در زیر زمین در حال انجام است . این پروژه دارای ۵ طبقه با کاربری های تجاری و پارکینگ است. در دو طبقه تجاری این پروژه ۷۰۰ باب واحد تجاری، یک سوپرمارکت و یک باب شهربازی مجموعا با ۵۶۰۰۰ هزار مترمربع زیر بنا قرار دارد. در سه طبقه زیرین نیز پارکینگ و تاسیسات این پروژه قرار دارد. در این  پروژه همچنین 600 چشمه سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد .

شهردار، پاسخ گوی سوالات خبرنگاران
بازدید چند ساعته از برخی از پروژه های شهری نشان از فعال بودن پروژه ها داشت. پروژه‌هایی که پس از بهره‌برداری از آنها، شاهدجهشی بزرگ در عمران شهر قم خواهیم بود. در انتهای این بازدید، فرمانده نیروی انتظامی استان قم، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های شهرداری و عزم جدی شهردار بر حل معضلات ترافیکی، خواستار تسریع پروژه‌های عمرانی بازدید شده شد.

سپس محمد دلبری، شهردار قم به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و خبرهایی از دیگر اتفاقات شهری داد. اخباری که هر کدام، گزارش‌های جدایی را می‌طلبد.

انتهای خبر /116/
https://qomnews.ir/vdcdfo0f.yt0zj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما