شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 11581
اول اسفند؛ آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات

همایش اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری فراخوان شد

قم نيوز : قم نیوز: مقالات همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مطهری که به همت بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری برگزار می‌شود، فراخوان شد.
همایش اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری فراخوان شد
به گزارش قم نیوز، همزمان با شصتمین سالگرد تألیف «اصول فلسفه و روش رئالیسم» همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری در قم و تهران برگزار می‌شود.

محورهای این همایش در بخش موضوعات عام شامل «فلسفه اسلامی، علامه طباطبایی و شهید مطهری»، «جایگاه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در تفکر فلسفی معاصر»، «استاد مطهری به مثابه فیلسوفی اثرگذار»، «جایگاه عرفان در اندیشه فلسفی شهید مطهری»، «نوآوری‌های فلسفی استاد در اصول فلسفه، شرح منظومه عربی»، «مقایسه روش و آرای استاد و صدرالمتألهین»، «مقایسه روش و آرای استاد و حاج ملاهادی سبزواری»، «مقایسه روش و آرای استاد و علامه طباطبایی»، «مقایسه روش و آرای استاد و سایر شاگردان برجسته علامه»، «مقایسه روش و آرای فلسفی استاد و فیلسوفان جدید غربی»، «رویکرد تطبیقی در اندیشه فلسفی استاد»، «نگاه تاریخی در سیره فلسفی استاد مطهری»، «مطهری و مخالفان فلسفه»، «ویژگی‌های تقریر فلسفی شهید مطهری» و «شیوه مواجهه شهید مطهری با فلسفه غرب» است.

موضوعات خاص هم که خود شامل دو بخش است در بخش خداشناسی شامل محورهایی چون «امکان و چگونگی تصور و توصیف خدا»، «امکان، ضرورت و آثار تفکر درباره خدا»، «خداشناسی فطری»، «براهین اثبات وجود خدا»، «براهین توحید (برهان تمانع، فرجه و ...)»، «برهان نظم و بررسی نقدها» و «شناخت خدا از راه طبیعت» است.

در بخش منطق و معرفت‌شناسی هم موضوعاتی چون «چیستی معرفت»، « نسبت معرفت‌شناسی با علوم دیگر»، «رابطه منطق و معرفت‌شناسی»، «ملاک بداهت تصوری و تصدیقی از دیدگاه شهید مطهری»، «نسبت معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی»، «جایگاه فطرت در معرفت‌شناسی شهید مطهری» و... دیده می‌شود.

در بخش هستی‌شناسی هم موضوعاتی چون «لوازم قول به اصالت وجود»، «علت و تقسیمات آن»، «برهان تضایف بر اتحاد عاقل و معقول»، «اعتبارات ماهیت»، «ربط متغیر به ثابت»، «رابطه امکان ذاتی و امکان استعدادی»، «حرکت توسطیه و قطعیه»، «حرکت و تکامل»، «لوازم اصالت ماهیت»، «ماده اولی و ثانیه» و... در نظر گرفته شده است.

تنها مقالاتی پذیرفته می‌شوند که در چهار محور فوق بوده و اندیشه‌های استاد مطهری در آنها تنها محور و یا یکی از محورهای اصلی باشد.

مقالات باید حداکثر در ۲۲ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای در محیط word تایپ شده و همراه با مشخصات علمی نویسنده از طریق وب سایت، پست الکترونیک و یا از طریق پست به همراه سی دی، به دبیرخانه همایش ارسال شود.

چکیده مقاله‌ها حداکثر در ۱۵۰ کلمه (شامل کلید واژه‌ها) تنظیم شود و مقالات به هر یک از سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی پذیرفته می‌شود.

علاقمندان باید چکیده مقالات خود را تا اول اسفند ماه و اصل مقاله را تا اول خرداد ماه سال آینده به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت همایش به نشانی www.motahari.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcfytdy.w6dycagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما