پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : 15348
برای نخستین بار در کشور:

رانندگان برون شهری قم سفیر امدادرسانی به جاده‌های کشور شدند

قم نيوز : قم نیوز: آموزش امداد رسانی به رانندگان برون شهری از جمله نکات مورد توجه است که به شکل پایلوت برای اولین بار در قم اجرا شده و به نظر می‌رسد بازخورد خوبی به همراه داشته و توانسته بخشی از آسیب‌های سر صحنه تصادف را کاهش دهد.
رانندگان برون شهری قم سفیر امدادرسانی به جاده‌های کشور شدند
 به گزارش قم نیوز، آشنایی با نحوه خدمات رسانی اورژانس به رانندگان جاده ای و برون شهری از جمله مسائلی است که باید مورد توجه رانندگان قرار گیرد، زیرا به علت وقوع حادثه در جاده ممکن است تا رسیدن اورژانس به صحنه زمان زیادی طی شود و در این مدت رانندگان جاده ای باید اقدامات لازم را فراگیرند تا بتوانند جان افراد بیشتری را در وقوع حوادث نجات داده و امنیت بیشتر صحنه تصادف را مورد توجه قرار دهند.
 
مهدی فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای طرح آموزش امدادرسانی به رانندگان طی دوماه گذشته برای نخستین بار در کشور به عنوان پایلوت در استان قم خبر داد و گفت: تاکنون بر اساس برآوردهای نسبی، طرحی موفق بوده و پیشنهاد به اورژانس کشور داده شده که در تمام کشور این اقدام انجام شود.
 
وی با تأکید بر اینکه فرهنگ امدادخواهی باید تقویت شود، گفت: مردم باید آموزش ببینند که چه زمانی با اورژانس تماس بگیرند و اطلاعات و آدرس را دقیق ارائه دهند.
 
معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان قم یادآور شد: با توجه به این که رانندگان در سراسر ایران رفت و آمد دارند اگر با تصادفی مواجه شدند امنیت صحنه را در نظر بگیرند.
 
وی ادامه داد: این دوره به این منظور برپا شد تا رانندگان مطلع و ترغیب برای آمدن در کلاس‌های 8 ساعته که از سوی مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم برای تمام مردم رایگان برگزار می‌شود شرکت کنند و سفیران اورژانس کشور باشند زیرا در تمام نقاط کشور رفت و آمد می‌کنند و با اقدام درستشان سبب نجات جان مردم شوند.
 
فراهانی تاکید کرد: با توجه به نقش غیرقابل انکار آموزش فوریت‌های پزشکی در سلامت هر جامعه و اهمیت آشنایی عموم اقشار با اورژانس ۱۱۵ و خدمات آن، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با تعامل پلیس راه استان اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی مشترک جهت رانندگان متقاضی تعویض و یا صدور دفترچه ناوگان مسافربری برون شهری نموده است.
 
وی گفت: در این دوره‌های آموزشی علاوه بر مطالب آموزشی پلیس راه، کارشناسان اورژانس ۱۱۵به ارائه نکات مقدماتی در خصوص  فرهنگ امداد خواهی از اورژانس ۱۱۵، اصول اولیه حضور در صحنه حوادث و آشنایی و ترویج آموزش‌های همگانی احیاء می‌پردازند.
 
رانندگان ناوگان برون شهری قم باید حداقل سالانه یک مرتبه در این کلاس‌ها شرکت کنند
 
معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم بیان کرد: با اجرای این طرح کلیه رانندگان ناوگان مسافربری برون شهری استان حداقل سالانه یک مرتبه ملزم به شرکت در این کلاس‌ها خواهند بود.
 
وی با اشاره به نحوه برگزاری این دوره آموزشی گفت: این دوره دو ساعت است که یک ساعت کارشناس پلیس راه و یک ساعت امدادگران اورژانس بایدها و نبایدها و فرهنگ امداد خواهی از 115 به رانندگان آموزش می‌دهند تا آنان بتوانند امنیت خود و سایرین را حفظ نمایند.
 
فراهانی تاکید کرد: تمامی رانندگان برون شهری استان قم که دفترچه حمل و نقل عمومی برون شهری برای آنان صادر یا برای تعویض دفترچه مراجعه می‌کنند به صورت اجباری تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.
 
فراهانی اظهار داشت: اورژانس قم برای تمامی افراد به صورت رایگان دوره‌های 8 ساعته امداد را طبق آیین‌نامه اورژانس کشور برگزار می‌کند که باید ابتدا گروه بندی شوند.
 
یک هزار و 200 راننده برون شهری در قم وجود دارد
 
رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در استان قم یک هزار و 200 راننده برون شهری وجود دارد.
 
سرهنگ اردشیر جمشیدی راد افزود: در سه ماهه نخست سال جاری 358 دفترچه صادر شده که تمامی متقاضیان ملزم به فراگیری این دوره بوده‌اند.
 
وی گفت: به جز این دوره پلیس راه استان قم آموزش برای راهداری ناوگان عمومی گذاشته است بازآموزی آموزش‌های راهنمایی و رانندگی است که تاکنون 952 نفر در این دورره شرکت کرده‌اند.
   
آموزش اطفاء حريق به رانندگان اتوبوس‌های برون شهری
 معاون اداره حمل و نقل و پايانه‌هاي قم، نیز در خصوص آموزش امدادرسانی در خصوص اطفاء حريق به رانندگان اتوبوس‌هاي برون شهري قم گفت: به منظور مهار اوليه و جلوگيري از گسترش حريق در حوادث جاده‌اي رانندگان اتوبوس‌هاي برون شهري با نحوه اطفا حريق آشنا شدند.
 
قاسمعلي صادقي افزود: براي کنترل و مهار آتش در خودروهاي حادثه ديده با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با سازمان آتش نشاني به مرور تمامي رانندگان بخش‌هاي حمل و نقل جاده‌اي استان با نحوه کنترل و اطفا حريق آشنا مي‌شوند.
 
وي با اشاره به آيين نامه مديريت ايمني و سوانح رانندگي، اضافه کرد: اين آيين نامه در سه استان کشور به صورت آزمايشي اجرا و به زودي براي کليه متقاضيان ورود به عرصه حمل و نقل در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.
 
معاون اداره حمل و نقل و پايانه‌هاي قم تاکيد کرد: رانندگان، به خصوص رانندگان اتوبوس هاي مسافربري بايد مهارت‌هاي اورژانسي و ايمني را فرا گيرند تا در مواقع ضروري جان مسافران و ديگر حادثه ديدگان را نجات دهند.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcaaen6.49nmy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما