سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : 15470
افطار خونین در پاسگاه زید:

روایتی از شهادت 6 رزمنده روزه‌دار

قم نيوز : قم نیوز: جانشین فرمانده سپاه علی‌بن ابی‌طالب(ع) گفت: شهادت رزمندگان روزه‌دار در گرمای طاقت فرسای پاسگاه زید، روایتی از عطش در صحرای سوزان کربلا بود.
روایتی از شهادت 6 رزمنده روزه‌دار

به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی سپاه استان قم، رضا حافظی در تشریح روزه رزمندگان اسلام در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تقید رزمندگان اسلام به دین، مذهب و اعتقادات، موجب می‌شود با وجود اینکه برخی بنابر حکم شرعی روزه را افطار می‌کردند اما از این موضوع اکراه داشتند.

وی افزود: قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با فرمانده یا مسئول مربوطه هماهنگ می‌شد که از لحاظ زمان توقف، می‌توانند روزه بگیرند یا خیر چون عده‌ای نیروی گشتی، شناسایی یا پیک بودند و صرفا آنها که برای مدت طولانی در خط پدافندی مستقر می‌شدند، ثابت و ماندگار بودند.

حافظی با یادآوری اینکه در هشت سال دفاع مقدس ماه رمضان همزمان با فصل تابستان و گرما بود بیان داشت: در آن ایام روزه گرفتن بسیار طاقت فرسا بود اما رزمندگان اسلام هر جا حکم شرعی اجازه می‌داد، در آن شرایط سخت مصمم به ادای تکلیف و گرفتن روزه بودند

 این یادگار دوران دفاع مقدس با توصیف بخشی از شرایط جوی منطقه پاسگاه زید گفت: سال 61 یا 62 در ماه مبارک در منطقه پاسگاه زید بودیم، منطقه‌ای با باران‌های شدید بهاری، گرمای 50 تا 55 درجه و وزش بادهای سرخ «سام» در اوایل تابستان که بدون داشتن عینک و یا چفیه، حرکت غیر ممکن بود.

وی ابراز داشت: هوای آن منطقه آن‌قدر داغ بود که اصطلاحا می‌شد تخم مرغ خام را در مقابل نور خورشید پخت؛ در این شرایط که آب مصرفی داغ بود و حتی برای رفع نیازهای ضروری تا نیمه‌های شب منتظر خنک شدن آب می‌شدیم، رزمندگان اسلام نسبت به گرفتن روزه‌های خود مقید بودند.

حافظی گفت: نیروهای آماد و پشتیبانی برای پذیرایی از روزه داران بهترین پذیرایی و افطاری را حتی با یکی دو خرمای بیشتر نسبت به بقیه تدارک می‌دیدند.

وی در بیان جلوه‌های باشکوه ماه رمضان و لحظات افطار گفت: مقید و مذهبی بودن رزمندگان اسلام فضای معنوی جبهه‌ها و ایثار و از خودگذشتگی در زمان افطار معنویت آن زمان را تشدید می‌کرد به ویژه زمانی که با دعای برای تعجیل در فرج امام زمان(عج)، روزه خود را افطار می‌کردند.

جانشین فرمانده سپاه استان قم افزود: ذکر دعای سحر و اقامه نماز شب از خصوصیات دیگر ماه مبارک رمضان در جبهه بود به‌ویژه آنکه در طول روز به دلیل گرمای شدید و در شب هم به دلیل نگهبانی، امکان استراحت کافی و مناسب نبود.

حافظی یادآور شد: موقع غروب نیز به دلیل اینکه خورشید در مقابل ما بود دید دشمن نسبت به ما بیشتر می‌شد، در نتیجه دشمن از این موقعیت در جاده حسینیه به پاسگاه زید و به خط مقدم برای آتش استفاده می‌کرد.

وی با بیان یکی از تلخ‌ترین خاطرات آن ایام گفت: در آن موقعیت با اصابت گلوله توپ شش تن از رزمندگان اسلام با دهان روزه و لب تشنه شهید شدند و یادآوری این صحنه همواره برای ما خاطره صحرای کربلا را تداعی می‌کند که چگونه یاران با وفای سیدالشهدا(ع) در دفاع از دین و امام خویش با لب تشنه به لقاء معبود خویش شتافتند.


انتهای پیام/122

https://qomnews.ir/vdcgzt9q.ak9nu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما