يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 17537

ملاحظه ای درباره ایستگاه های صلواتی

قم نيوز : قم نیوز: گسترش فرهنگ برپایی ایستگاه های صلواتی در ایام مختلف مذهبی در سطح شهر قم در کنار نقش های مثبتی که ایفا می کند، ملاحظاتی را نیز برای برخی مسوولان مطرح کرده است که به اعتقاد آنان برای هر چه بهتر برپا شدن این ایستگاه ها باید مد نظر قرار گیرد.
ملاحظه ای درباره ایستگاه های صلواتی
به گزارش قم نیوز، برخی از مسوولان استان قم با تاکید بر اینکه ایجاد ایستگاه های صلواتی در ایام مختلف مذهبی سبب ایجاد فضای اجتماعی پرشور می شود و تقویت و گسترش آن باید مد نظر قرار گیرد، ضرورت رعایت جوانب مختلف از جمله نظم و ترتیب برپایی از سوی متولیان ایستگاه های صلواتی را مطرح می کنند.
 
برپایی ایستگاه های صلواتی توسط هیات های مذهبی و همشهریان که به مناسبت های مختلف در سطح معابر شهر ایجاد می شود، علاوه بر ایجاد فضای اجتماعی پرشور مشارکتی و بروز ظاهری نمادهای دینی و اعتقادی، صحنه ای برای نقش آفرینی جوانان در مشارکت و فعالیت در برنامه ها و مدیریت فضاهای مذهبی است که تاثیرات بسیار مثبتی در فرهنگ سازی آنان دارد.
 
انکار تاثیرات و خوبی های ایستگاه صلواتی، کار پسندیده ای نیست و درست به دلیل اهمیت این پدیده است که آسیب شناسی مناسب آن نیز دارای اهمیت است.
 
به گفته برخی مسوولان و کارشناسان بروز برخی معضلات و مشکلات در حاشیه برپایی ایستگاه ها این ضرورت را مطرح می کند که باید با رعایت نظم و قوانین و حقوق شهروندی و همچنین هماهنگی و کنترل بیشتر، در راه رفع آسیب ها تلاش کرد.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این ایستگاه ها باید از نظر بهداشت، ایمنی، نظافت محیط و به ویژه بُعد ترافیکی توسط مبادی ذیربط و سازمان های دخیل در این امور از جمله خدمات شهری، آتشنشانی، مرکز بهداشت، اورژانس، پلیس راهور و سازمان ترافیک بررسی و در نهایت با صدور مجوز نسبت به برپایی آن اقدام شود.
 
ˈ سعید عزیزی نژاد ˈ ادامه داد: هم اکنون معاونت خدمات شهری مناطق شهرداری قم با همکاری عوامل کنترل ترافیک مناطق، ضمن بررسی دقیق محل های قابل نصب برای چادرهای این ایستگاه ها و کنترل نحوه نصب و برپایی آ ن ها، مجوز برپایی ایستگاه ها را براساس جانمایی دقیق انجام داده و راهنمایی های لازم را جهت هماهنگی رفع مشکلات از جمله موانع ترافیکی را ارائه می کند.
 
وی ایجاد اختلال در تردد وسائل نقلیه و بروز ترافیک ناشی از برپایی ایستگاه های صلواتی در شوارع اصلی و مرکزی شهر را از عمده ترین آسیب های این ایستگاه ها عنوان کرد و افزود: این امر سبب تضییع حقوق شهروندان و باعث اختلال در مسیر حرکت وسائل نقلیه شده وگاها از چندین کیلومتر قبل از این ایستگاه ها نیز شاهد ترافیک هستیم.
 
وی با بیان اینکه راهکارهای گوناگونی برای مهار بروز ترافیک در ایستگاه های صلواتی مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: جلوگیری از برپایی این ایستگاه ها در شوارع اصلی و مرکزی و جانمایی آن ها در خیابان های فرعی، برپایی این ایستگاه ها در پیاده رو و رو به گذرگاه های عابرپیاده و عدم سرویس دهی از طرف خیابان، عدم سرویس دهی در ساعات اوج ترافیک و عبور و مرور وسائل نقلیه از جمله این راهکارهاست.
 
وی تاکیید کرد: همچنین میزبانان این ایستگاه ها نباید لابه لای خودروهای درحال حرکت در سواره رو پذیرایی کنند؛ چرا که علاوه بر بروز حوادث در این بین حقوق بسیاری از شهروندان ضایع می شود.
 
وی در پایان تاکید کرد: شهروندانی که می خواهند از نذری استفاده می کنند نیز می بایست برای استفاده از نذورات با پارک ماشین و دیگر وسائل نقلیه خود چند متری جلوتر از ایستگاه های صلواتی اقدام کنند تا باعث بروز حوادث و ایجاد ترافیک نشوند.
 
مدیر روابط عمومی خدمات شهری نیز به ایرنا گفت: در قم 740 هیات مذهبی وجود دارد و برای آنان کلاس های توجیهی و آموزشی گذاشته شده تا با این آموزش ها هیچ حقی از شهروندی تضییع نشود.
 
ˈسید علی جلالیˈ ادامه داد: امسال شهرداری قم نیروهای خدماتی خود را بسیج کرده تا به صورت مداوم زباله ها و ظروف یکبار مصرف استفاده شده در ایستگاه های صلواتی را جمع آوری کنند.
 
وی افزود: با ایستگاه های صلواتی نیز هماهنگ شده و کیسه های زباله در اختیار گذاشته شده تا تمام ظروف استفاده شده بلافاصله بعد از مصرف جمع شود و هیچ زباله ای بر روی زمین ریخته نشود.
 
وی در ادامه یادآور شد: از شهروندان خواستاریم تا از نصب داربست ها در محل پیاده رو ها و فضای سبز شهری پرهیز کنند، همچنین در هنگام برپایی ایستگاه ها توجه داشته باشند موجب مسدود کردن انهار نشوند چرا که با توجه به فصل بارندگی این کار موجب آبگرفتگی و بروز مشکلاتی برای شهروندان خواهد شد.
 
وی در پایان بیان داشت: امیدواریم متولیان هیات های مذهبی با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در تهیه و توزیع تذورات و رعایت حقوق شهروندی بتوانند در این ایام در برگزاری هر چه بهتر مراسم های عزاداری سهمی داشته باشند.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست قم نیز به ایرنا گفت: چند سالی است که همراه با آغاز ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان و توزیع چای و نذورات شهروندان در ظروف یکبارمصرف پلاستیکی گسترش یافته است که در نهایت افزایش زباله های این ظروف در سطح شهر و مخلوط شدن این ظروف با پسماندهای خانگی مشکلاتی را به همراه داشته است.
 
ˈمحمود علی رکنی ˈ ادامه داد: با توجه به اینکه سالها طول می کشد تا این ظروف در طبیعت تجزیه شوند این امر موجب بروز مشکلات زیست محیطی می شود.
 
وی اضافه کرد: متولیان هیات ها باید با توزیع کیسه های زباله در هیات ها و مساجد و ایستگاه های صلواتی سطح شهر و استقرار مخازن زباله در نزدیکی محل هیات ها و مساجد و جمع آوری آنها به صورت جداگانه گامی در جهت کاهش مشکلات ناشی از تولید زباله ظروف یکبارمصرف در ماه محرم بردارند.
 
وی تصریح کرد: با این کار ضمن رعایت حقوق شهروندان ، بهداشت و نظافت شهر سبب شده تا زباله کمتری در شهر رها شود.
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdccmpqs.2bqm18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما