چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : 30214

نشریه خبر روز جامعه مدرسین مورخ ۱۳۹۴/۰۲/۲۳

قم نيوز : قم نیوز: نشریه خبر روز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مورخ ۱۳۹۴/۰۲/۲۳پس از انتشار در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. این نشریه در سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دسترس است.
نشریه خبر روز جامعه مدرسین مورخ ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
به گزارش قم نیوز، نشریه خبر روز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به صورت روزانه در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. این نشریه از این لینک و فایل ضمیمه این خبر قابل دریافت است.

تیترهای مهم نشریه خبر روز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مورخ ۱۳۹۴/۰۲/۲۳به شرح زیر است:

آیت الله جوادی آملی: جامعه‌اي که در آن اختلاس باشد اثرگذاري امربه معروف کم‌رنگ مي‌شود
بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: اعدام شیخ نمر پرونده آل سعود را در هم می‌پیچد
آیت‌الله طبسی: هزینه‌های اعدام شیخ نمر برای آل سعود غیر قابل تصور است
رئیس مجلس شورای اسلامی: سعودی‌ها سیاست امویان را در پیش گرفته‌اند
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای: به توافق پیش از موعد بسیار امیدواریم
در آستانه نشست کمپ دیوید؛ تشدید اختلاف سران عرب با باراک اوباما

** جام جم ۹۴/۲/۲۳
* افخم اتهامات آمریکا را رد کرد
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، ادعاهای برخی مقامات آمریکا تحت عنوان «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» را مردود دانست و گفت: بی‌ثباتی منطقه ریشه در دخالت خارجی در امور این منطقه دارد و این عامل نه تنها امنیت و ثبات را در معرض تهدید قرار داده،‌ بلکه مانع شکل‌گیری همکاری عمیق و تعامل قوی و سازنده مبتنی بر منافع متقابل میان کشورهای این حوزه شده است.
* تعویق اعدام شیخ نمر
یک منبع آگاه در شهر العوامیه خبر داد رژیم آل‌سعود از بیم تشنج اوضاع در شرق عربستان اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی مبارز شیعی را به تعویق انداخت.

** همشهری ۹۴/۲/۲۳
* رتبه بهداشتی و درمان ایران در غرب آسیا
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مقایسه‌ای میان وضعیت درمانی ایران با ۲۲ کشور منطقه گفت: وضعیت خوبی از نظر شاخص‌های درمانی نداریم و حتی از نظر تعداد پزشکان قبل از پاکستان، عراق و افغانستان قرار داریم.
برخی از آمارهای مقایسه‌ای ارائه شده از سوی وزیر بهداشت در میان ۲۲ کشور منطقه عبارت است از:
امید به زندگی رتبه ۱۲، مرگ و میر نوزدان رتبه ۱۳، مرگ و میر بالغان (بین ۱۵ تا ۶۴ سال) رتبه ۱۲، تعداد پرستار ۴/۱ درصد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر.
* سناتورها آزادی جاسوس‌ها را به مذاکرات گره زدند
مجلس سنای آمریکا با انتشار قطعنامه‌ای آزادی ۲ شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی هستند و یک شهروند دیگر که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت است را خواستار شدند.
سعید عابدینی، امیر میرزای حکمتی و جیسون رضاییان ۳ شهروند موضوع این قطعنامه هستند.

** کیهان ۹۴/۲/۲۳

* تیر خلاص آمانو به اعتماد خوش خیال‌ها
مدیر کل آژانس انرژی اتمی: ایران مجبور به پذیرش بازرسی از مراکزنظامی خود است.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با آسوشیتدپرس: توافق هسته‌ای به کارشناسان آژانس، حق دسترسی به سایت‌های نظامی ایران را می‌دهد.
ایران در این سند تفاهم به طور مشخص با اجرای «پروتکل الحاقی» موافقت کرده است.
ادعای آمانو درباره بازرسی از مراکز نظامی کشورمان در حالی مطرح می‌شود که این موضوع جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است.
موضع‌گیری اخیر آمانو نشان می‌دهد دل بستن به داوری این مرجع به اصطلاح بین المللی چیزی جز اعتماد بی‌جا و خوش خیالی نیست و اساسا آژانس را باید یکی از بازوهای غرب در مقابله با جمهوری اسلامی قلمداد کرد.
* تشدید اختلاف سران عرب با اوباما در آستانه نشست کمپ دیوید
اختلاف نظر بین سران کشورهای عربی و باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه نشست کمپ‌دیوید افزایش یافته است.
تعداد زیادی از سران شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردند که در نشست شورای همکاری و آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در تفرجگاه کمپ دیوید شرکت نخواهند کرد.
در این نشست که بنابر دعوت باراک اوباما برگزار خواهد شد، تنها امیر کویت و امیر قطر شخصا حضور خواهند داشت و بقیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، معاونان یا نمایندگان خود را به کمپ دیوید می‌فرستند.

** شرق ۹۴/۲/۲۳
* شکسته‌شدن کمر داعش
مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، در ابتدای تور اروپایی خود پس از دیدار با «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان، در بوداپست گفت: به لطف نیروهای کُرد و کمک دوستان آنها در ائتلاف، ما ستون فقرات داعش را شکسته‌ایم.
* اپوزیسیون سوریه انصراف داد
ائتلاف مخالفان دولت سوریه اعلام کرده به علت دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو تصمیم گرفته در این نشست شرکت نکند.
«هشام مروا»، معاون رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه، افزود: «دعوت از ایران برای شرکت در این نشست اوضاع را بیش از پیش پرتنش کرد و این مشکل اصلی ما با دی میستورا است».

** ایران ۹۴/۲/۲۳
* کشته شدن ۹۰ نفر در اولین روز آتش بس عربستان در یمن
در ادامه تجاوزات هوایی جنگنده‌های سعودی به صنعا پایتخت یمن ۹۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
این آمار تلفات بالاترین شمار کشته شدگان در یک حادثه در جریان تجاوز نظامی عربستان و متحدانش به خاک یمن از آغاز عملیات «طوفان قاطع» است. این حملات در حالی ادامه می‌یابد که از دیروز آتش‌بس توافقی به مدت ۵ روز آغاز شده است.
* نصب نخستین سکوی نفتی ایران در پارس جنوبی
پس از ۱۰ سال تأخیر و عقب‌ماندگی، دیروز نخستین سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس توسط متخصصان داخلی نصب شد.
* سفرای جدید استوارنامه‌های خود را تقدیم کردند
رئیس جمهوری روز گذشته در پاستور، استوارنامه‌های سفرای جدید دو کشور بلغارستان و ارمنستان را دریافت کرد و در این دیدارها، بر توسعه روابط تهران با صوفیه و ایروان تأکید کرد.
* پیام تسلیت رئیس جمهوری به آیت الله موحدی کرمانی
رئیس جمهوری در پیامی به آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی، درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ مهدی موحدی کرمانی را به وی، خانواده محترم و علاقه‌مندان آن مرحوم تسلیت گفت.
* وضعیت فعلی اجرای هدفمندی قابل استمرار نیست
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به نبود تعادل در بخش درآمدها و هزینه‌های اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری تأکید کرد: وضعیت فعلی قابل استمرار نیست و با توجه به تکالیف قانون بودجه سال ۹۴ کشور، دولت نیازمند اتخاذ تدابیری برای رفع مشکل کسری بودجه این بخش است.

** جمهوری اسلامی ۹۴/۲/۲۳
* عیادت رئیس‌جمهور از دکتر صالحی
حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهور دیشب در بیمارستان بهمن از علی‌اکبر صالحی عیادت کرد.
احوالپرسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دکتر صالحی
در پی بستری شدن دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یکی از بیمارستان‌های تهران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیروز طی تماس تلفنی با دکتر صالحی جویای احوال وی شد.
* فایننشال تامیز:‌ دادگاه عالی انگلیس ادعاهای لندن در پرونده بانک ملت را رد کرد.

** وطن امروز ۹۴/۲/۲۳
* در ریل گذاری مذاکرات اشتباه صورت گرفته است
محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در توضیح دلایل دلواپسی خود درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما طرف مقابل مذاکره خود را خوب تعریف نکردم و ریل گذاری مذاکرات نقاط جدی آسیب‌پذیری دارد.
اگر طرف مذاکره ما نهایت دشمنی را داشته باشد ولی ما مذاکره را به خوبی تعریف و ریل گذاری را محکم کنیم، مانند جنگ می‌دانیم با چه کسی طرف هستیم، جای پای ما سفت است و با آن مقابله می‌کنیم اما اگر جای پای ما شل باشد و طرف هم بسیار اهل خدعه باشد، بشدت صدمه پذیر خواهیم بود.
* نشست کمپ دیوید برای مقابله با ایران است
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی درباره نشست ۶ کشور عربی در کمپ دیوید آمریکا با حضور باراک اوباما، گفت: ‌هدف اجلاس کمپ دیوید، رسیدن به بالاترین سطح هماهنگی بین آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با حمایت ایران از گروه‌های تروریستی است.

** جوان ۹۴/۲/۲۳
* نمایندگان سوال کننده از پاسخ‌های وزیر کشور قانع شدند
پس از بررسی سوال سه نماینده مجلس از وزیر کشور در مورد اتباع بیگانه غیر مجاز، نماینده سوال کنندگان پاسخ‌های رحمانی فضلی را قانع کننده دانست.
حسین آذین نماینده رفسنجان، محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پرسیده بودند که علت حضور صدها هزار اتباع بیگانه غیر مجاز در کشور و علل افزایش ناامنی در استان‌های مرزی و استفاده از نیروهای کم توان و با بینش ضعیف سیاسی در جایگاه استانداری‌ها و کادر سیاسی چیست.
* آل‌سعود با اعدام شيخ نمر حكم نابودي خود را امضا مي‌كند
جمعي از علماي اهل سنت كشورمان ضمن محكوم كردن حكم اعدام آيت الله نمر روحاني شيعي عربستاني تأكيد كردند چهره آل سعود با اعدام اين روحاني، منفورتر از گذشته خواهد شد و زمينه قيام مسلمانان جهان عليه اين رژيم را تسريع خواهد كرد.

** آفتاب یزد ۹۴/۲/۲۳
* در مبارزه با رانت های مخفیانه خلاء قانونی داریم
الهام امین زاده با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید جلوی فساد گرفته شود، گفت:‌ توسعه اقتصادی و اجتماعی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه بتوانیم جلوی فساد را بگیریم. معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: در مورد مبارزه با رانت های مخفیانه خلاء قانونی داریم و باید در این زمینه چاره و تدبیر اندیشیده شود.
* صادق هرگونه تغییر را در هیات دولت تکذیب کرد
مشاور رسانه ای رئیس جمهوری، هرگونه خبر تغییر و جابه جایی در هیات دولت را تکذیب کرد.
* برای انتقاد خط قرمزی نیست
علی مطهری: حق نباید از مواجهه با باطل بترسد.
باید از انتقادها استقبال کنیم و مطمئن باشیم که با جلوگیری از اظهارنظرهای مخالف، از انقلاب دفاع نکرده‌ایم. همه حکومت‌ها به شدت محتاج نقد هستند.
هر مقام غیر معصومی اگر در جایگاه غیر قابل انتقادی قرار گیرد هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را دچار فساد می‌کند.
این تصور غلطی است که انتقاد خط قرمزی دارد، گاهی اوقات ما کاسه داغ‌تر از آش می‌شویم و برای انتقاد خطوط قرمز مشخص می‌کنیم.

** رسالت ۹۴/۲/۲۳
* اصولگرايان حاضرنيستند دراصول خود با جريان رقيب معامله کنند
دبير کل حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به تقسيم کردن اصولگرايان به معتدل وغيرمعتدل ازسوي اصلاح‌طلبان گفت: اصولگرايان حاضرنيستند دراصول خود با کسي معامله کنند.
محمدنبي حبيبي با اشاره به طرح برخي اصلا‌ح‌طلبان براي ائتلاف با اصولگرايان معتدل گفت: ما ائتلاف ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان را ممکن ولازم نمي‌دانيم و معتقديم در صحنه سياسي کشور رقابت آن دسته ازاصلا‌ح‌طلباني که درداخل نظام هستند با اصول‌گرايان لازم و مفيد است.
* جامعه‌اي که اختلاس داشته باشد، اثرگذاري امربه معروف کم‌رنگ مي‌شود
آیت‌الله جوادی آملی گفت: اثرگذاري امربه معروف ونهي ازمنکردرجامعه‌اي که فساد واختلاس درآن وجود داشته باشد، کم مي‌شود.
احياي امربه معروف ونهي ازمنکرازبرجسته‌ترين کارهاي اولياي الهي است، اما نکته مهم در اين مورد آن است که امربه معروف، تنها تعليم، تبليغ و سخنراني نيست بلکه بايد زمينه‌اي وجود داشته باشد که امر آمربه معروف اطاعت شود.

** مردم سالاری۹۴/۲/۲۳
* تصميم استراتژيک ايران ادامه حمايت کامل از سوريه است
جمعي از شخصيت‌هاي فعال سوريه در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي با حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امورخارجه ديدار و گفت‌وگو کردند.
معاون وزير امورخارجه کشورمان نيز پايداري مردم سوريه، حکمت و درايت رهبري اين کشور و مقاومت ارتش را عوامل اصلي ايستادگي سوريه در مقابل حجم سنگين توطئه‌ها ذکر کرد و تاکيد کرد: تصميم استراتژيک جمهوري اسلامي ايران، ادامه حمايت کامل از سوريه براي مبارزه با تروريسم و عبور نهايي و پيروزمندانه از اين بحران تحميلي مي باشد.
* بيش از نيمي از مردم آمريکا حامي توافق هسته‌اي هستند
نتايج نظرسنجي آسوشيتدپرس و موسسه جي‌اف‌کي ، نشان مي‌دهد که بيش‌تر از نيمي از مردم آمريکا با حصول يک توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه ۱+۵ موافق هستند.

** آرمان ۹۴/۲/۲۳
* ملت آشنا با کتاب، ضعیف نیست
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه کتاب در ارتقای کشور نقش بسزایی دارد، گفت: ملتی که با کتاب آشنا باشد، ضعیف نیست.
آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب افزود: کتاب وسیله‌ای لازم و مهم برای ارتقای سطح فرهنگی کشور است. آشنایی ملت با کتاب در ارتقای آن کشور و مردم نقش بسزایی خواهد داشت.
وی با قدردانی از وزیر ارشاد و دست اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب تاکید کرد: نفس برگزاری این رویداد، تاثیر فراوانی روی جامعه دارد.

** فرهیختگان ۹۴/۲/۲۳
* در آستانه سالگرد آزادسازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیست‌ها، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال پیامی به دبیرکل حزب‌الله، این روز را به وی و رزمندگان مقاومت و ملت لبنان تبریک گفت.

** آفرینش ۹۴/۲/۲۳
* رييس‌جمهور عراق وارد تهران شد
فواد معصوم در راس هيأتي عالي رتبه وارد تهران شد و از سوي نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت مورد استقبال رسمي قرار گرفت.
فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق در پاسخ به دعوت حسن روحاني، رييس‌جمهور کشورمان و براي نخستين‌بار از زمان حضور خود در کاخ رياست جمهوري عراق در جريان سفري دو روزه وارد تهران شد.

** ابتکار ۹۴/۲/۲۳
* حمایت مرکل از طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان صراحتا از طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کرد و گفت: برلین راه حل تشکیل دو کشور مستقل را طرحی جامع و دائم برای تحقق صلح ابدی در منطقه می‌داند.
* به توافق پیش از موعد بسیار امیدواریم
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: امیدواریم زودتر از دهم تیر ماه بتوانیم جمع بندی نهایی داشته باشیم. سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در بدو ورود به وین برای دور جدید مذاکره با ۱+۵ گفت: این مذاکرات پیشتر در وین و نیویورک برگزار شده بود.
عراقچی گفت: روز پنجشنبه ملاقات دو جانبه‌ای با آمریکایی ها خواهیم داشت و یک قرار ملاقات هم با هیئت چینی در همان روز داریم.

** قدس ۹۴/۲/۲۳
* از سوی سعودی‌ها «کشتی نجات» به بازرسی تهدید شد
«شاهد»، کشتی «نجات» ایران برای مردم یمن، تهدید به بازرسی از سوی سعودی‌ها شد.
«احمد عسیری»، سخنگوی ائتلاف تجاوز به یمن مدعی شد که کشتی ایرانی را در مسیر حرکت به سمت یمن بازرسی خواهند کرد.
* تداوم حضور مستشاری ایران در عراق
ناصر کنعانی، رئيس ستاد عراق وزارت خارجه درباره فعالیت مستشاری ایران در عراق گفت: عراق خواستار حضور دايم مستشاري ايران بوده و استمرار آن نيز متناسب با نياز‌ها و درخواست عراق است، بنابراين كاهش يا توقف حضور مستشاري ايران هم اينك مطرح نيست.

** قانون۹۴/۲/۲۳
* با مذاکره مخالف نیستم با تسامح و تساهل مخالفیم
حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مردم و مسئولان با مذاکره مخالف نیستند، حتی با عقب نشینی تاکتیکی، انعطاف پذیری موقت برای بازسازی قدرت و کسب آمادگی هم مخالف نیستند؛ ما با تسامح و تساهل و کوتاه آمدن ازاصول به عنوان برنامه استراتژیک مخالف هستيم.

** خراسان ۹۴/۲/۲۳
* انتقاد کواکبيان از وزارت کشور
پس از تصريح وزير کشور مبني بر باقي ماندن تمام استانداران فعلي، پيکان انتقادات اصلاح طلبان به سمت رحماني فضلي و دولت روحاني، تيزتر شده است.
در تازه ترين مورد روز گذشته کواکبيان، ضمن انتقاد از دولت گفت: متاسفانه بنده استانداراني را مي‌شناسم که صرفا با عوامل باقي مانده از دولت قبل مشورت، همفکري و همکاري دارند در حالي که اگر مردم روش دولت قبل را مي‌پسنديدند، نيازي نبود به روحاني راي بدهند.
* اوباما درخواست کشورهاي عربي براي معاهده‌هاي دفاعي را رد کرد
يک مقام ارشد آمريکايي مي‌گويد: کاخ سفيد پيشنهاد کشورهاي حاشيه خليج فارس براي تدوين معاهده دفاعي مشترک با آمريکا را رد کرده است. برخي از تحليلگران معتقدند دليل رد درخواست کشورهاي عربي توسط آمريکا اين است که واشنگتن متعهد است برتري نظامي رژيم صهيونيستي در برابر اعراب را حفظ کند.
* برخي مديران و استانداران بايد تغيير کنند اما مصلحت نمي دانيم
جهانگیری معاون اول رئيس جمهور با تأکيد بر اين که ارزيابي کار وزرا و استانداران با رئيس جمهور و معاون اول است، گفت: تاکنون برخي استانداران و مديران تغيير کردند، در برخي جاها هم به تغيير رسيديم، اما به دليل محدوديت‌هایی که دولت با آن روبه روست مصلحت نمي دانيم.
* ارائه طرح ۳ فوريتي توقف مذاکرات و شکايت برخي نمايندگان
طرح ۳ فوريتي «توقف مذاکرات هسته‌اي با آمريکا تا قطع تهديدات» اين کشوربا ۸۰ امضا تقديم هيئت رئيسه مجلس شد. در اين باره محمد حسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اين که اين طرح به هيئت رئيسه ارائه نشده است گفت: طرح براي بررسي بيشتر به اداره قوانين مجلس ارسال شده است.
ساعتي پس از ارائه طرح ۳ فوريتي، ۳ نفر از نمايندگان مجلس که نامشان جزو امضا کنندگان اين طرح ديده مي‌شد به اين اقدام انتقاد کردند و ادعا داشتند تهيه کننده اين طرح با اين ادعا که براي تهيه بيانيه، نامه يا تذکر از آنها امضا مي گيرد از آنها خواسته تا پاي اين طرح را امضا کنند.

** اعتماد ۹۴/۲/۲۳
* تندرو ها به دليل فقدان پايگاه مردمي، شانسي در انتخابات ندارند
مشاور پارلماني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: برخي گروه‌های تندرو در حال نزديك شدن به يكديگرند، اما به دليل فقدان پايگاه مردمي در انتخابات موفقيت چشمگيري نخواهند داشت.
حجت‌الاسلام قدرت الله عليخاني در گفت وگو با ايلنا، درباره گمانه زني خود در مورد اقبال عمومي به جريان‌های سياسي در انتخابات آتي مجلس، تصريح كرد: حضور انتخاباتي اصولگرايان را مي توان در دو طيف تندرو و ميانه رو بررسي كردكه به نظر مي رسد در بخش اول، گروه‌هایی نظير رهپويان، موتلفه و جبهه پايداري در حال نزديك شدن به يكديگر هستند.

** کلید ۹۴/۲/۲۳
* گفت و گوی تلفنی اوباما و پادشاه عربستان
در آستانه دیدار سران شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید، باراک اوباما و ملک سلمان بن عبدالعزیز در خصوص آمادگی‌ها برای نشست کمپ دیوید تماس گرفتند و در خصوص مسایل امنیتی مشترک، پرونده هسته‌ای ایران و اوضاع یمن گفت‌و گو کردند.
* هر کس با من نیست ضد ترکیه است
رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد شدید از تمامی احزاب مخالف خود آنها را همدستان فتح‌الله گولن خواند که «باور، فرهنگ و تاریخ ملت ترکیه را هدف گرفته‌اند.»
به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد شدید از مخالفان خود و قایل نشدن استثنا برای هیچ یک از آنها، قصد دارد پس از اعمال محدودیت بر فعالیت‌های آنان و متهم کردنشان به تضعیف کشور، راه را برای تغییر نظام حاکم در ترکیه برای افزایش اختیارات ریاست جمهوری هموار کند.

** شهروند ۹۴/۲/۲۳
* رایزنی‌های کری و پوتین بعد از ٢سال در سوچی
جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا صبح روز گذشته به شهر سوچی در غرب روسیه سفر کرد تا با ولادیمیر‌ پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور درخصوص همکاری برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای و به‌ویژه جنگ در سوریه رایزنی‌ کند.
جان‌ کری در حالی وارد سوچی شد که وزارت امور‌خارجه روسیه ساعاتی پیش از آن در بیانیه‌ای بلند‌بالا دولت اوباما را به خاطر تلاش برای منزوی کردن روسیه به باد انتقاد گرفته‌ بود.

** همدلی ۹۴/۲/۲۳
* طرح تشکیل ائتلاف جدید شبه نظامی با حمایت عربستان،ترکیه و قطر صورت می‌گیرد و آنها تلاش بسیاری دارند تا گروه‌های نظامی موثر در میدان‌های نبرد در سوریه را تحت یک گروه واحد نظامی بیاورند.
منابع مطلع از اوضاع داخلی مخالفان سوری به پایگاه خبری تحلیلی العربی جدید گزارش دادند که بیشتر گروه‌های نظامی بزرگ در سوریه قصد دارند به «ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف»‌ که ترکیه و قطر با هماهنگی عربستان در حال تشکیل آن هستند، بپیوندند.

** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

در برابر اعدام شیخ نمر ساکت نخواهیم نشست
رسا/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی، عربستان سعودی را دولتی قبیله‌ای، وهابی و تحت سیطره استکبار خطاب و از شکنجه‌های آل سعود در حق شیخ نمر و همچنین صدور حکم اعدام وی به شدت انتقاد کرد.
وی در ادامه نسبت به تبعات غیر قابل پیش بینی اعدام شیخ نمر از سوی حکومت ظالم آل سعود هشدار داد و گفت: حوزه علمیه، علما و مردم ایران چنین جنایتی را ناحق دانسته و در برابر هیچ ظلمی ساکت نخواهند ماند.

اعدام شیخ نمر، پرونده آل سعود را در هم می‌پیچد

اختصاصی/ جامعه مدرسین در واکنش به حکم اعدام شیخ النمر روحانی مبارز عربستانی در بیانیه‌ای، لغو فوری حکم اعدام شیخ نمر را خواستار شد و هشدار داد: در صورت هرگونه تعرض به شیخ نمر باقر النمر، ملت‌های مسلمان ساکت نخواهند نشست و چنین اقدامی، پرونده آل سعود را در هم خواهد پیچید.
جامعه مدرسین دربخش دیگری از این بیانیه با اشاره به محدودیت‌ها و ظلم خاندان سعودی علیه شهروندانش به ویژه پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام از حاکمان سعودی خواست به خواسته‌های بر حق مردم خود توجه نمایند و از راه‌های غیرشرعی مانند اتهام زنی به علمایی که تنها حقوق مردم را مطالبه می‌کنند پرهیز کنند.
این نهاد برجسته حوزوی در ادامه تاکید کرد: قدرت حاکمه در سرزمین حجاز، باید با مردم خود به خوبی رفتار نماید و قدر علمای این کشور را بداند زیرا علما، نماد عزت و عظمت مردم هستند.

هزینه‌های اعدام شیخ نمر برای آل سعود غیر قابل تصور است

رسا/ حجت الاسلام والمسلمین طبسی درباره احتمال اعدام شیخ نمر توسط آل سعود گفت: بعید می‌دانم این رژیم سفاک و خون ریز آل سعود با تمام حماقت‌ها و نادانی که دارد دست به این جنایت بزند.
در صورت اعدام این عالم بزرگ عربستان در بعد داخلی و خارجی هزینه‌های سنگینی را متقبل خواهد شد.
عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: با این اقدام آل سعود خودشان را در برابر طوفانی از اعتراضات خواهند دید و جوابگوی مسلمانان داخل عربستان نخواهند بود و با اعدام شیخ نمر عصیان عمومی در عربستان به راه می‌افتد؛ آل سعود نیز که پایه‌های لرزانی دارد توانایی جلوگیری از این انقلاب مردمی را ندارد؛ آتشی را که روشن می‌کنند آل سعود را خواهد سوزاند.
سعودی‌ها سیاست امویان را در پیش گرفتند
مهر/ رئیس مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس با انتقادازسیاست حکام سعودی در جنگ افروزی و تجاوز به مردم یمن گفت: مسئولان سعودی همان سیاست امویان را در پیش گرفته‌اند یکی از سیاست‌های شیطانی امویان، برتری دادن خلیفه اموی بر رسول خدا(ص) بود.
دکتر لاریجانی یادآور شد: چطور حاکم یک کشور اسلامی حاضر می‌شود برای امیال قدرت‌طلبانه، عزت یک ملت مسلمان را بشکند و ناموس، جان و مال آنها را محترم نشمارد. بعد هم یک عده کشور دیگر را نیز همراه خود کنند و تحت عنوان «ائتلاف دروغین» با پرداخت پول و لابی‌گری، کشورهای قدرتمند را حامی خود نمایند تا هر چه بیشتر بر مسلمانان ظلم کنند. دوران جدید، دوران جاهلیت مضاعف است که بعثت از نو باید در آن محقق شود.

کری: فروش اس ۳۰۰ به ایران قانونی است

فارس/ وزیر خارجه روسیه گفت با همتای آمریکایی درباره یمن، سوریه و ایران گفت‌وگو کرده است.
لاوروف گفت: دو طرف درباره تمامی مسائل توافق نداشته‌اند اما این رایزنی فرصتی برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر بوده است.
کری در این دیدار به موضوع تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس ـ ۳۰۰ روسی به ایران اشاره کرد و گفت که تحویل این موشک‌ها به ایران در گفت‌وگو با لاوروف مطرح نشده است.
کری در عین حال گفت که فروش این موشک‌ها به ایران قانونی است و خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت نیست.
سرگئی لاوروف هم گفت که جان کری از روسیه نخواسته فروش اس ـ ۳۰۰ به ایران را متوقف کند.

هشدار سردار جزایری به عربستان و آمریکا
العالم/ معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان هشدار داد که در صورت ایجاد مزاحمت برای کشتی حامل کمک‌های بشر دوستانه ایران برای یمن؛ آتشی به پا می‌شود که مهار آن از دست عربستان و آمریکا خارج است.
سردار جزایری در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، در پاسخ به این سؤال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود، اظهار داشت: من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه‌ای دارد.

واکنش کمالوندی به اظهارات آمانو
تسنیم/ کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به اظهارات مدیر کل آژانس اتمی مبنی بر امکان بازرسی آژانس از اماکن نظامی ایران پس از توافق هسته‌ای پاسخ داد و گفت: تفسیر مدیر کل آژانس از پروتکل الحاقی تفسیر موسع و مورد نظر خود اوست وآقای آمانو تکلیفی برای ایران مشخص نکرده است.

کاخ سفید:کشتی ایرانی‌ها را تحت نظر داریم

فارس/ سخنگوی کاخ سفید می‌گوید دولت متبوعه‌اش انتظار داشته که ایران از طریق مرکز امدادی سازمان ملل در جیبوتی، کمک‌های خود را برای یمن ارسال کند و کار توزیع کمک‌های امدادی را به مأموران سازمان ملل بسپارد.
«جاش ارنست» افزود:‌ «کشتی امدادی ایران را زیرنظر داریم، انتظار داشتیم این کمک‌ها از طریق سازمان ملل انجام شود.
سخنگو در توجیه این «انتظار آمریکایی» گفت:‌ «قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت از همه کشورها خواسته که کمک‌های خود را از طریق جیبوتی برای یمنی‌ها ارسال کنند و با این روش، مطمئن می‌شویم که کمک‌ها فقط به دست افراد وابسته به یک گروه خاص نمی‌رسد و علاوه بر آن، تحریم‌های تسلیحاتی یمن رعایت می‌شود.»

سقوط یک جنگنده آمریکایی در خلیج‌فارس
فارس/ یک فروند جنگنده اف ـ ۱۸ نیروی دریایی آمریکا لحظاتی پس از برخاستن از روی عرشه ناو تئودور روزولت در آب‌های خلیج‌فارس سقوط کرد و هر دو خلبان این پرنده از خطر جان بدر بردند.

زندانی‎ شدن ۱۹‎ ایرانی‎درآمریکا مرتبط با تحریم‌ها

فارس/ حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با اشاره به حضور ۱۹ زندانی ایرانی در آمریکا مرتبط با تحریم‌ها گفت: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده به زودی شاهد آزادی این ۱۹ نفر باشیم.
وی درباره آخرین پیگیری‌ها در زمینه حادثه جده عنوان کرد: بخش‌های مختلف مقامات سعودی همگی قول دادند که با درک حساسیت این موضوع و همچنین طبق قانون شرع مورد اعتقاد همگان، ۲ فرد خاطی مجازات شوند و ما هم منتظریم که وعده داده شده دولت سعودی عملی شود.

اتهام‎زنی جدید اوباما علیه ایران
فارس/ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با نشریه «الشرق الاوسط» بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت در راستای یک توافق هسته‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قرار داریم. اوباما همچنین گفت: همچنان توافق هسته‌ای را بهترین گزینه برای امنیت منطقه می‌داند.
وی بار دیگر ایران را حامی تروریسم خواند و گفت: واشنگتن از تمام ابزارهای خود برای حمایت از منافع و متحدان خود، استفاده می‌کند.
شهادت ۱۹ زائر امام موسی کاظم (ع)
واحد مرکز خبر/ مقامات پلیس عراق اعلام کردند: در حمله انتحاری به زائرین امام موسی کاظم (ع) در شهر کاظمین ۱۹ نفر شهید و ۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjx8et.uqeyvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما