پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : 33674
استاندار قم:

تاکنون آسیب‌شناسی درستی از برنامه توسعه پنجم انجام نشده است

قم نيوز : قم نگار: استاندار قم گفت: تاکنون آسیب‌شناسی و ارزیابی درستی از برنامه‌های توسعه گذشته انجام نشده است؛ اکنون در صورتی به سوی اهداف برنامه ششم حرکت می‌کنیم که ۶۰ درصد برنامه پنجم تحقق نیافته است.
تاکنون آسیب‌شناسی درستی از برنامه توسعه پنجم انجام نشده است
به گزارش قم نگار، سیدمهدی صادقی ظهر امروز در نشست علمی امکان‌سنجی استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در برنامه ششم توسعه که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد، با بیان اینکه حاکمیت قانون نظام اسلامی باید در تقویت فرهنگ اسلامی موثر باشد، اظهار کرد: تاکنون آسیب‌شناسی و ارزیابی درستی از برنامه‌های توسعه گذشته انجام نشده است؛ اکنون در صورتی به سوی اهداف برنامه ششم حرکت می‌کنیم که ۶۰ درصد برنامه پنجم تحقق نیافته است.

وی اضافه کرد: توجه نکردن به کارکردها و انطباق ندادن شیوه اجرایی قوانین و اهداف برنامه‌های توسعه نمی‌تواند نتایج بسیاری برای جامعه به دنبال داشته باشد؛ در برنامه‌ها بیشتر به ابعاد تئوری توجه شده است به همین علت از اهداف مورد نظر فاصله گرفته‌ایم.

استاندار قم با تاکید بر اینکه برنامه‌های توسعه کشور باید براساس واقعیت‌های جامعه اسلامی تعیین شود، اضافه کرد: حوزه‌های علمیه نقش مبنایی در ارتقای سطح دینی و معنوی جامعه اسلامی دارد که می‌توان این نقش را در جامعه تقویت کرد.

وی از ویژگی‌های برنامه توسعه موفق یاد کرد و افزود: بندهای تقویت سطح فرهنگی دینی و عمومی کارکردهای مورد نظر را در جامعه اسلامی به دنبال نداشته، زیرا رفتارهای مورد نظر در جامعه اسلامی نهادینه نشده است.

صادقی نهادینه کردن وظایف ملی برای مسئولان و مردم را راهکاری برای رسیدن جامعه به رشد اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: قانون، تعهد به انجام آن و نظم باید در جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد که این موضوع‌ها در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته است؛ در صورتی که اکنون در جامعه اسلامی به آن‌ها توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت و توسعه متوازن کشور نیازمند واقع‌گرایی است، ادامه داد: اینکه ایران اسلامی اکنون در برخی از عرصه‌ها با مشکلاتی مواجه شده؛ نشان از عمل نکردن به برخی از قوانین و نرسیدن به جایگاه‌های مورد نظر است.

صادقی با شاره به اینکه تربیت نیروهای متخصص ارزش‌های بسیاری برای جوامع مختلف اسلامی و غیر اسلامی دارد، تاکید کرد: ایران اسلامی نیروهای متخصص را تربیت می‌کند، اما در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهد؛ تفاوت در میان گفتار و عمل ریشه اصلی این مشکل است.

وی بر اهمیت باور کردن برنامه کارشناسی و دقیق تاکید کرد و گفت: با توجه به پیچیدگی‌های موجود در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی باید به شیوه واقع‌بینانه عمل کنیم؛ حوزه در برخورد با خود و کارشناسان در بررسی نظریات باید با دقت بیشتری عمل کند تا با هزینه کمتر از منابع کشور به نتایج گسترده‌تری برسیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc0eq1.2bq1m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما