جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 31747
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

آبرسانی به روستاهای دچار قطعی و کمبود آب؛ ازتصمیم تا تحقق

قم نيوز : قم نیوز: تحمل گرمای طاقت‌فرسا وقتی سخت‌تر می‌شود که با کمبود آب و قطعی آن و در پی آن قطعی برق همراه شود، تحمل گرمای بلای ۴۵ درجه بدون وسایل سرمایش توان هر انسانی را طاق می‌کند.
آبرسانی به روستاهای دچار قطعی و کمبود آب؛ ازتصمیم تا تحقق
آبرسانی به روستاهای دچار قطعی و کمبود آب؛ ازتصمیم تا تحقق
به گزارش قم نیوز، قطعی آب، خشکسالی، کم بود آب، قطع برق، این‌ها اتفاقاتی است که در چند سال اخیر به خصوص در فصول گرم سال در قم نقل هر مجلسی است وگریبان گیر قم و مردم آن شده است.

تابستان که می‌شود گرمای طاقت‌فرسای قم امان هر انسانی را می‌برد، گرمایی که گاهی در کل کشور رتبه نخست را حتی بالاتر از اهواز و بندرعباس به دست می‌آورد و همیشه یکی از چند پنج شهر گرم کشور بوده است.

تحمل این گرمای طاقت‌فرسا وقتی سخت‌تر می‌شود که با کمبود آب و قطعی آن و در پی آن قطعی برق همراه شود، تحمل گرمای بلای ۴۵ درجه بدون وسایل سرمایش طاق هر انسانی را طاق می‌کند.

قطعی آب به‌خصوص در روستاهای قم در برخی موارد فعالیت‌های اولیه زندگی را هم سخت می‌کند، مشکلی که باید برای آن راهی اندیشد و نه به این بهانه که روستایی هستند و صدایشان به‌جایی نمی‌رسد به اصلی‌ترین نیازهایشان بی‌توجهی کرد.

در طول سال‌های گذشته شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی به‌عنوان شرکت‌های صد درصد دولتی که معمولاً اعتبارات بالایی ندارند منابع اعتباری بسیار بالایی را جهت ایجاد و راه‌اندازی تأسیسات در جهت تأمین آب سالم و بهداشتی روستائیان هزینه کرده‌ا‌ند تا در رفاه حال روستاییان استان قم کوتاهی نشد‌ه باشد.

هزینه‌هایی که سر به فلک می‌کشد
هزینه‌های شرکت آب و فاضلاب تنها به احداث تأسیسات آب‌رسانی ختم نمی‌شود، علاوه بر هزینه‌های احداث باید هزینه‌های مستهلک و فرسوده‌شدن این تأسیسات را ه اضافه کرد، فرسوده و مستهلک شدنی که اگر به آن توجه نشود قطعاً هزینه‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
برای حل این مشکل و استفاده بهینه از منابع آب موجود شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم و برای خدمت‌رسانی بهتر به روستاییان بهره‌گیری از دانش روز تکنولوژی‌های نوین را در دستور کار قرار داده است؛ دیگر دوره‌ی روش‌های قدیمی گذشته است و در بسیاری از موارد اثرگذاری خود را ازدست‌داده است.

تهیه نقشه GIS
ازجمله این اقدامات که در این زمینه انجام‌شده یا در دست انجام است تهیه نقشه GIS از تأسیسات آب‌رسانی روستاهای قم است که شامل مخازن، شبکه‌های توزیع، حوضچه‌ها، خطوط انتقال، چاه‌ها و کنتور‌های مشترکان می‌شود در کنار آن نیز از کلیه تأسیسات نقشه تهیه می‌شود.

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) بستری برای ذخیره، نگهداری، مدیریت و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات جغرافیایی هست و جهت کار همزمان با داده‌هایی که وابستگی مکانی و توصیفی دارند، طراحی‌شده است؛ که هدف نهایی استفاده از این سامانه پشتیبانی و تسریع برای تصمیم‌گیری پایه‌گذاری شده بر اساس داده‌های مکانی است.

از بزرگ‌ترین مشکلات چنین طرح‌های عمرانی بحث تأمین اعتبار است، هزینه‌های ایجاد تأسیسات آب‌رسانی روزبه‌روز در حال افزایش است، علاوه بر سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی که در این حوزه صورت گرفته است دولت نیز باید توجه ویژه‌ای به نگهداری و بازسازی منظور کند.

این هزینه‌های وقتی بیشتر می‌شود که باید به‌موازات سرمایه‌گذاری‌های جدید باید هزینه استهلاک و از بین رفتن سرمایه‌های موجود نیز به آن اضافه کرد؛ علاوه بر این عمر بسیاری از این تأسیسات کوتاه‌تر از حد انتظار است که این به دلیل توجه نداشتن به تعمیرات به‌موقع و اعمال مراقبت‌های فنی است.

ازجمله روستاهایی که در استان قم با کمبود آب مواجه است روستاهای بخش سلفچگان است که برای رفع این مشکل پروژه‌ای به نام ده روستا برای انجام طرح آب‌رسانی به ۱۰ روستای بخش سلفچگان که دچار قطعی و کمبود آب هستند انجام شد و از طریق آن بیش از ۱۰ روستا با جمعیتی بالغ‌بر هزار نفر سبب برخورداری مردم این منطقه از آب شرب سالم، کافی و پایدار می‌شود، این مجتمع می‌تواند کمک زیادی در تأمین آب پایدار در این روستاها از سرشاخه‌های دز داشته باشد.

ترمیم و بازسازی تأسیسات آب‌رسانی
علیجان صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به اینکه میلیاردها ریال تأسیسات آب‌رسانی در روستاهای قم در صورت بی‌توجهی مستهلک‌شده و از بین می‌روند، اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی قم برای جلوگیری از هدر رفت این سرمایه‌ها اقدامات ویژه‌ای را انجام داده که تا حدودی اثربخش بوده است.

وی درزمینهٔ اینکه با تعمیر و بهسازی تسهیلات آب‌رسانی می‌توان از هدر رفت آن جلوگیری کرد، گفت: این شرکت از طریق صرفه‌جویی در منابع، فروش اموال مازاد و استفاده صحیح از منابع مالی، در سال جدید اقدام به بازسازی و تعمیر تأسیسات آب‌رسانی در روستاهای استان کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: تعمیر و بازسازی تأسیسات موجود در سال جدید یکی از هدف‌گذاری‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم است که با این اقدام علاوه برافزایش عمر مفید سازه‌های احداثی از سرمایه‌های موجود حداکثر استفاده را به عمل‌آورده و اعتماد مردم را نیز جلب می‌نماید.

با تعمیر و بازسازی تسهیلات آّبرسانی و استفاده بهینه از آن‌ها علاوه بر اینکه عمر مفید سازه‌ها افزایش پیدا می‌کند امکانی فراهم می‌شود تا از سرمایه‌های موجود حداکثر استفاده به عمل آید و اعتماد مدم در راستای خدمت‌رسانی به آن‌ها جلب شود؛ صادق پور در این زمینه افزود: تعمیر و بازسازی تأسیسات موجود در سال جاری یکی از هدف‌گذاری‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم است.

همین چند وقت پیش بود که ساکنان شهر کهک و سه روستای ورجان، سیرو و امامزاده ابراهیم از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند شدند و تا از برخی مشکلاتی که تا به خال با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند تا حدودی رهایی یابند؛ کاری که نیازمند مداومت و گسترش بیشتر در روستاهای شهر قم را دارد تا تمامی روستاییان شریف قم از این نعمت گران‌قدر برخوردار شوند و روزهای قطعی و کمبود آب و آب‌رسانی با تانکر از شهر را فراموش کنند.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcbzzbf.rhb8apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما